میزان تحویل گندم به دولت کاهش یافته است
میزان تحویل گندم به دولت کاهش یافته است
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه دلالان وارد چرخه خرید گندم شده اند، گفت: سیستم های نظارتی باید بررسی کنند انگیزه این افراد از خرید و ذخیره گندم چیست.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد علیقلی ایمانی با اشاره به ورود دلالان به حوزه خرید گندم از کشاورزان، افزود: در مواردی دلالان حتی گندم را کمتر از نرخ دولتی از کشاورزان خریداری می‌کنند.

ایمانی تصریح کرد: نکته مهم این است که بدانیم انگیزه دلالان از خرید گندم چیست؛ آیا بحث احتکار و قاچاق مطرح است یا علت دیگری دارد. بنابراین دستگاه‌های نظارتی باید به مساله ورود کنند و آن را مورد بررسی قرار دهند.

وی با اشاره به تأخیر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران در سالهای گذشته، گفت: گاهی این تأخیر سه تا پنج ماه نیز طول می‌کشید برای همین کشاورزان نگران بودند امسال هم این اتفاق رخ دهد بنابراین محصول خود را با قیمتی پایین‌تر به دلالان فروختند.

ایمانی درباره اینکه آیا حجم گندمی که کشاورزان به دلال تحویل می‌دهند، زیاد است؟، افزود: در حال حاضر خرید گندم به مرز ۴ میلیون تن نزدیک می‌شود اما میزان خرید از سال گذشته کمتر است در حالی که با کاهش تولید مواجه نبوده‌ایم و این نشان می‌دهد گندم از چرخه خرید تضمینی خارج می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از کسانی که گندم را از کشاورزان می خرند ممکن است مرغداران باشند که به دلیل نگرانی از وضعیت آینده و اینکه شرایطی ایجاد شود که دولت نتواند برای آنها نهاده مورد نیازشان را تأمین کند، اقدام به خرید گندم می‌کنند تا آن را به عنوان مکمل خوراک طیور مورد استفاده قرار دهند ضمن اینکه برخی از کشاورزان نیز به دلیل نگرانی از افزایش قیمت بذر در سال آینده، بخشی از گندم را به عنوان بذر سال آینده نگه داشته‌اند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزان برای خود تحلیل دارند، افزود: قیمت هر کیلوگرم جو در حال حاضر ٢٢٠٠ تومان است بنابراین دامدار با خود می‌گوید من اگر گندم تولیدی ام را تبدیل به آرد کنم، سبوس آن را به دام خود بدهم و آردش را در بازار به فروش برسانم، به نفعم خواهد بود.

قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم در حال حاضر ۱,۶۰۰ تومان است.

ایمانی افزود: برخی از دلالانی هم که ورود کرده‌اند با همین رویکرد که در آینده نزدیک گندم را به دامدار و مرغدار بفروشند و یا اینکه آن را تبدیل به سبوس و آرد کنند، گندم را خریداری می‌کنند.

ایمانی درباره احتمال خارج کردن گندم از کشور گفت: این امر بستگی دارد به اینکه ما چگونه مرزهای کشورمان را حفاظت و حراست کنیم. اخیراً وزارت جهاد مصوبه‌ای داشته که براساس آن انتقال گندم از یک استان به استانی دیگر باید شناسنامه دار باشد. به عنوان مثال درصد پروتئین گندم کرمانشاه بالاست، قرار است حجمی از گندم این استان وارد استان آذربایجان شرقی و با گندم آن استان مخلوط شود. در جریان انتقال باید مبدا و مقصد مشخص باشد. گندم بارنامه داشته باشد. مشخص باشد کامیونی که حامل گندم است از کجا بارگیری کرده کجا قصد دارد تخلیه کند و گندم انتقالی، در چه بخشی قرار است مصرف شود.

ایمانی تصریح کرد: چون فعلاً این نظارت‌ها در سطح شدید انجام می‌شود، در حال حاضر بحث قاچاق را منتفی می دانم، ممکن است در آینده و زمانی که شرایط عادی‌تر شد این اتفاق رخ دهد اما فعلاً با آن مواجه نیستیم و برای آینده باید مراقبت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امسال دولت تلاش کرده مطالبات گندمکاران را به موقع پرداخت کند، گفت: برای سالجاری بعید می دانم قیمت خرید تضمینی گندم تغییر کند.

ایمانی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی از هم اکنون تعیین قیمت برای محصول سال آینده را بررسی می‌کند، گفت: از ما نیز آنالیز قیمت خواسته شده و ما هم پیشنهاد خود را ارائه کرده‌ایم که با توجه به نرخ تورم و آنالیز هزینه‌های تولید، نرخ پیشنهادی ٢٥٥٠ تومان بوده است که امیدواریم مجلس بتواند دولت را در این زمینه راضی کند تا تولید گندم دچار چالش نشود.

  • منبع خبر : مهر