میزان خرید تضمینی گندم سال گذشته
میزان خرید تضمینی گندم سال گذشته
براساس آمار رسمی، سال گذشته 13.4 میلیون تن گندم تولید شده که از این میزان 9.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم در کشور در آمارهای رسمی کشور اعلام شد.

براین اساس طبق آمارهای سازمان برنامه و بودجه، از عملکرد ۹۷، بالغ بر ۱۳٫۴ میلیون تن گندم تولید شده که از این میزان حدود ۹٫۵ میلیون تن گندم خریداری شده است.

پروژه ارتقای ضریب خوداتکایی در تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک در سال‌های اخیر با جدیت توسط وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شده است.

با توجه به عملکرد پروژه، میزان خرید تضمینی گندم در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۷ از ۴٫۸ به ۹٫۵ میلیون تن تقریبا دو برابر افزایش یافته است.

 در سال جاری در کشور، خرید گندم با کاهش مواجه بود اما در استان کهگیلویه و بویراحمد این امر رشد دو برابری نسبت به سال گذشته داشت.ذخیره سازی و توزیع کالاهای اساسی از مهمترین وظایف کاری اداره غله است.ذخیره سازی کالاهای اساسی با شرایط سنجی و در راستای تنظیم و مدیریت بازار در انبارهای غله انجام می شود.خودکفایی در تولید گندم، مزایای اقتصادی بسیاری برای کشور دارد و در سال زراعی گذشته بیش از ۶۵ هزار تن گندم در استان خریداری شد.

در پی عدم تحویل حدود سه میلیون تن گندم از سوی کشاورزان به دولت، مسئولان اعلام کرده اند دولت قصد دارد کسری موجود را از طریق واردات تامین کند.

به گفته مسئولان، این کسری حدود ٢ تا ٣ میلیون تن گندم است.

متاسفانه شورای اقتصاد به رویه سالهای اخیر، در سال زراعی گذشته نیز حاضر نشد قیمتی منطقی و منصفانه برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان تعیین کند و چون نرخ تعیین شده، پایین بود، گندمکاران محصول تولیدی سال زراعی گذشته را امسال بطور کامل به دولت نفروختند و تنها حدود ۸ میلیون گندم به نرخ تضمینی به دولت فروخته شد و سه میلیون تن از گندم تولیدی در انبارها ماند و به دولت فروخته نشد.

  • منبع خبر : فارس