میوه چرا گران شد؟
میوه چرا گران شد؟
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران، عدم تعادل در عرضه و تقاضا را علت افزایش قیمت میوه عنوان کرد و با اشاره به اینکه بیشترین افزایش قیمت مربوط به موز، سیب زرد و پرتقال تامسون بوده، از تشدید نظارت بر بازار این محصولات خبر داد.

میوه چرا گران شد؟

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سعید محمدی پور اظهار کرد: ازابتدای طرح نظارت و بازرسی بر بازار شب عید، یعنی ۱۵ بهمن، بیش از  ۳۸۷۰ مورد بازرسی از صنوف میوه فروشی درتهران انجام شده است.

وی افزود: به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت میوه و مرکبات طی هفته اخیر، بازرسی از بازار میوه و تره بار نیز افزایش یافت و تا کنترل قیمت ها وآرامش در بازار ادامه خواهد داشت.

به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت از مجموع بازرسی‌ها در مدت یاد شده، تعداد ۳۸۰ پرونده تخلف به ارزش ۱۲۷ میلیون تومان تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.”میوه چرا گران شد؟”

وی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت روزانه کالاهای اساسی به ویژه میوه و مرکبات ازطریق سامانه ۱۲۴ اعلام و ثبت می‌شود، گفت که در این مدت موز، سیب زرد و پرتقال تامسون بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.
این مقام مسئول در پایان پیش بینی کرد که با ورود و آزادسازی کالاهای ذخیره شده در سردخانه‌ها و جلو گیری از صادرات، در روزهای آینده قیمت میوه کاهش یابد.

قیمت کودهای فسفاته و پتاسه با حذف ارز دولتی شش برابر شده اند و برای مثال یک لیتر سم دلتامترین که در اردیبهشت امسال ۴۷ هزارتومان بود در حال حاضر به بیش از ۱۱۰ هزار تومان رسیده یا سم اکسی کلرور مس ۴۴ هزارتومانی در بازه سه ماهه به ۱۳۰ هزارتومان و سم فنیتروتیون نیز که در اردیبهشت ۱۰۸ هزارتومان بود در حال حاضر به ۴۳۴ هزار تومان رسیده است.

گرچه افزایش قیمت نهاده ها را می توان عاملی برای افزایش قیمت میوه نیز عنوان کرد اما این تمام ماجرا نیست. بررسی ها نشان میدهد که گاهی قیمت میوه و سبزی از کنار مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده تا ۳۰۰ درصد افزایش دارد. بنابراین این تفاوت به جیب کشاورز نمی رود بلکه به جیب دلالان و واسطه ها و سود جویانی که در سایه عدم نظارت شکل گرفته می رود.
  • منبع خبر : ایسنا