نخستین روز کاری بازارهای مالی در سال نو میلادی
نخستین روز کاری بازارهای مالی در سال نو میلادی
نخستین روز کاری بازارهای مالی جهان در سال نو میلادی با رشد قیمت طلا و نفت در پی افت نرخ برابری دلار آمریکا آغاز شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد نخستین روز کاری بازارهای مالی جهان در سال نو میلادی با رشد قیمت طلا و نفت در پی افت نرخ برابری دلار آمریکا آغاز شد.

هر یورو روز دوشنبه در مقابل ۱.۲۳ دلار آمریکا مبادله شد. بدین ترتیب نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل یورو به پایین‌ترین حد از ۲۰ آوریل ۲۰۱۸ تا کنون رسید. کارشناسان نگرانی از تاثیر اجرای بسته محرک اقتصادی دولت آمریکا بر رشد تورم و نیز دامن زدن دولت آینده جو بایدن به تزریق منابع مالی بیشتر به اقتصاد این کشور را علت اصلی ادامه روند نزولی نرخ برابری دلار در مقابل ارزهای عمده جهان می‌دانند.

همزمان با افت ارزش دلار آمریکا، قیمت جهانی هر اونس طلا روز دوشنبه بیش از ۳۶ دلار افزایش یافت و به هزار و ۹۳۴ دلار رسید که بالاترین رقم از اوایل نوامبر گذشته تا امروز به شمار می‌رود.

هر بشکه نفت پایه برنت نیز ۵۲ دلار و ۶۳ سنت معامله شد که حکایت از رشد ۱.۵۶ درصدی در داد و ستدهای ظهر روز دوشنبه داشت.

رشد قیمت جهانی نفت در شرایطی رخ داد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) به همراه متحدان این سازمان به رهبری روسیه، روز دوشنبه نشست خود را برای ارزیابی ماهانه شرایط بازار نفت در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌کنند.”نخستین روز کاری بازارهای مالی در سال نو میلادی”

۲۳ کشور اوپک پلاس در دوازدهمین نشست خود که سوم دسامبر گذشته برگزار شد، بر سر افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای برای ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی به توافق رسیدند. این نشست همچنین راه را برای بازگشت تدریجی روزانه ۲ میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی هموار کرد.

با این حال محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در آستانه نشست عصر دوشنبه اعلام کرد که تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ به ۹۵ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه بالاتر از سال گذشته میلادی خواهد بود.

  • منبع خبر : ایران جیب