نرخ تسهیلات می‌تواند موجب اجرای ناموفق طرح اشتغال فراگیر شود
نرخ تسهیلات می‌تواند موجب اجرای ناموفق طرح اشتغال فراگیر شود

یزد- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: عدم جذابیت طرح اشتغال فراگیر به علت نرخ تسهیلات و مشخص نبودن میزان یارانه سود و نرخ تسهیلات می‌تواند موجب اجرای ناموفق طرح شود.  محمدحسین ریاحی در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان یزد با اشاره به اجرای برنامه اشتغال فراگیر اظهار داشت: تامین منابع بانکی […]

یزد- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: عدم جذابیت طرح اشتغال فراگیر به علت نرخ تسهیلات و مشخص نبودن میزان یارانه سود و نرخ تسهیلات می‌تواند موجب اجرای ناموفق طرح شود.

 محمدحسین ریاحی در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان یزد با اشاره به اجرای برنامه اشتغال فراگیر اظهار داشت: تامین منابع بانکی به میزان ۲۰۰ هزار میلیارد ریال و با نرخ سود ۱۸ درصد با یارانه ۲ تا ۸ درصدی محاسبه خواهد شد.

وی به تشریح اقدامات انجام شده از سوی دبیرخانه تخصصی کارگروه پرداخت و ادامه داد: بانک کشاورزی ۱۰۰ درصد منابع را دریافت کرده و سه بانک دیگر نیز نیمی از منابع را دریافت کرده اند اما هنوز چهار بانک منابع خود را اعلام نکرده اند.

ریاحی با بیان اینکه در این هفته سامانه مورد نیاز و بر اساس ابلاغ معاون وزیر راهاندازی خواهد شد تا در دسترس متقاضیان باشد افزود: در اجرای کار موانعی نیز وجود دارد که لازم است مورد توجه برای رفع قرار گیرد.

وی با اشاره به تایید طرح های برخی از دستگاه ها عنوان کرد: در کل ۵۷۴ طرح در دست بررسی توسط دستگاه های اجرایی است و ۴۳ طرح هم اکنون در کارگروه اشتغال شهرستانها است و باید به تصویب فرمانداران در نشست کارگروه شهرستان ها برسد و پس از تصویب کارگروه استانی به بانک ها ابلاغ شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه تصویب این طرح ها با اعتبار ۱۸ درصد اجرایی خواهد شد، گفت: بین ۲ تا ۸ درصد یارانه به اجرای این طرح ها در پرداخت تسهیلات تعلق میگیرد و مورد توجه متقاضیان است که بتوانند استفاده کنند.

وی بیان داشت: عدم قطعی بودن اختصاص منابع یارانه تسهیلات طرح، همزمانی اجرای این طرح با طرح اشتغال روستایی و عشایری، کم بهره بودن تسهیلات روستایی و عشایری و عدم راه اندازی سامانه کارا از جمله موانع پیش روی اجرای طرح است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه تمایل به استفاده از تسهیلات طرح روستایی است، افزود: اگر میزان دقیق یارانه مشخص باشد می توان طرح را اجرایی کرد اما اگر از میزان تسهیلات روستایی کمتر باشد ممکن است در اجرا موفق نباشد چراکه مورد توجه متقاضیان قرار نمیگیرد.

ریاحی دومین دستور کار این نشست را دستورالعمل آیین نامه اجرایی قانون حمایت از ایجاد اشتغال روستایی و عشایری اعلام کرد و به شریح مفاد این دستورالعمل و نحوه اجرا و تصویب سهمیه شهرستانی پرداخت.

وی عنوان کرد: توزیع شهرستانی منابع استان بر اساس دو شاخص جمعیت روستایی، عشایری، مناطق مرزی و محروم و شاخص بیکاران هر شهرستان خواهد بود که از نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ استفاده خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در خصوص نرخ سود تسهیلات این طرح گفت: واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای با زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت می توانند تسهیلات سرمایه در گردش را با نرخ ۱۰ درصد دریافت کنند.

وی در خصوص نرخ سود تسهیلات سایر طرح نیز اعلام کرد: در مناطق روستایی مرزی و عشایری با نرخ ۴ درصد و در روستاهای غیرمرزی و عشایر غیرمرزی با نرخ ۶ درصد پرداخت می شود.