نرخ جدید خرید برق از نیروگاه‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
نرخ جدید خرید برق از نیروگاه‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از ابلاغ نرخ جدید خرید برق از نیروگاه‌ها در هفته آینده خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد ه نقل از وزارت نیرو، همایون حائری، در نشست با رئیس هیئت مدیره و دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق گفت: نرخ پیشنهادی هیئت تنظیم بازار برق پیش از این در جلسه‌ای با حضور گروهی از مدیران ارشد وزارت نیرو از جمله معاونان وزیر نیرو در امور برق و انرژی و برنامه‌ریزی، شرکت توانیر، شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و دبیر هیئت تنظیم بازار برق، بررسی و با اصلاحاتی نهایی شده و نتیجه مورد توافق، آماده ابلاغ است.”نرخ جدید خرید برق از نیروگاه‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود”

وی افزود: ابلاغ نرخ سقف بازار برق حداکثر تا هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

گفتنی است، نرخ سقف بازار که از سال ۱۳۹۴ ثابت مانده است تا حدودی اصلاح شده و بلافاصله پس از ابلاغ لازم‌الاجرا خواهد بود.

“نرخ جدید خرید برق از نیروگاه‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود”

 که با نام «کارخانه برق» هم شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از تأسیسات صنعتی است که از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌شود.

وظیفه اصلی یک نیروگاه تبدیل انرژی از دیگر شکل‌های آن مانند انرژی شیمیایی، انرژی هسته‌ای، انرژی پتانسیل گرانشی و… به انرژی الکتریکی است. وظیفه اصلی در تقریباً همه نیروگاه‌ها بر عهده مولد یا ژنراتور است؛ ماشینی دوار که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. انرژی مورد نیاز برای چرخاندن یک ژنراتور از راه‌های مختلفی تأمین می‌شود و عموماً به میزان دسترسی به منابع مختلف انرژی در آن منطقه و دانش فنی گروه سازنده بستگی دارد. از دیدگاه علمی انواع نیروگاه عبارتند از: ۱) نیروگاه طبیعی: در این نیروگاه با استفاده از عوامل طبیعی مانند باد برق تولید می شود. ۲) نیروگاه اتمی: در این نیروگاه با استفاده از انرژی های نهفته در درون اتم برق تولید می شود. ۳) نیروگاه مکانیکی: در این نیروگاه با استفاده از عوامل مکانیکی مانند یک موتور مکانیکی که میله آن می چرخد برق تولید می شود. ۴) نیروگاه فیزیکی: در این نیروگاه با استفاده از عوامل فیزیکی مانند نور و حرارت برق تولید می شود. ۵) نیروگاه شیمیایی: در این نیروگاه با استفاده از فعل و انفعالات مواد شیمیایی برق تولید می شود. ۶) نیروگاه دریایی: در این نیروگاه با استفاده از آب دریا برق تولید می شود.

  • منبع خبر : مهر