نرخ دلار در بازه ۱۳هزار تومان طبیعی است
نرخ دلار در بازه ۱۳هزار تومان طبیعی است
​به گفته یک عضو اتاق بازرگانی متوسط نرخ ارز در سال گذشته حدود ده هزار و ۵۰۰تومان بوده که اگر تورم را نیز تقریبا ۳۰درصد در نظر بگیریم، قیمت دلار در بازه ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان طبیعی است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مجیدرضا حریری با تاکید بر این که نوسانات بازار ارز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اختیار دولت است، تصریح کرد: اصل بازار دست کسی است که بیشترین ارز را تزریق می‌کند و با توجه به این که ۸۰درصد ارز‌هایی که در کشور استحصال می‌شود چه از راه فروش نفت و یا صادرات غیر نفتی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اختیار دولت قرار دارد، بنابراین بازیگر اصلی بازار دولت و نماینده‌اش برای کنترل نرخ، بانک مرکزی است.

این فعال بخش خصوصی با بیان این که بالا و پایین بودن نرخ ارز در کشور نتیجه عملکرد دولت یعنی میزان تزریق ارز به کشور است، خاطرنشان کرد: اما در کنار این اصل، یکسری اتفاقات سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی رخ می‌دهد که تاثیر روانی کوتاه مدت بر نرخ ارز دارند، مانند مسئله هفته گذشته که سپاه از طرف آمریکا در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفت و تاثیر آن را در نرخ ارز با عبور از کانال ۱۴هزار تومان شاهد بودیم.

حریری اضافه کرد: در این شرایط همه چیز به بانک مرکزی و عکس‌العمل سریع یا کند آن بستگی دارد که البته این موضوع با ورود سریع بانک مرکزی به بازار کنترل شد.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به نسبت تورم و نرخ ارز در سال گذشته، نوسان قیمت دلار در بازه ۱۳ هزار تومان طبیعی دانست و گفت: با توجه به این که بازار ارز ایران یک روند طبیعی ندارد و بر اساس و فرمول و تکنیک تغییر نمی‌کند، تحت تاثیر شرایط مختلف امکان فراز و فرود نرخ وجود دارد بنابراین با توجه به این که دولت در سال گذشته روزهای سرد و گرم بسیاری چشیده در سال جاری باید با احتیاط بیشتری عمل کند.

فاطمه اکبرخانی

  • منبع خبر : اقتصاد انلاین