نرخ لوازم یدکی خودرو افزایش یافت
نرخ لوازم یدکی خودرو افزایش یافت
یکی از پر سروصدا ترین موضوعات بازار خودرو، افزایش قیمت بدون مجوز قطعه‌سازان است؛ مساله‌ای که خودروسازها آن را یکی از دلایل گرانی خودرو می‌دانند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  البته قطعه‌سازان نیز بارها نسبت به هزینه‌های تولید و قیمت بالای تمام شده محصولات به سبب روند صعودی نرخ ارز اعتراض کردند. در حال حاضر عوض کردن صفحه کلاچ پراید، به طور متوسط ۷۷۰ هزار تومان بدون احتساب دستمزد هزینه دارد.”نرخ لوازم یدکی خودرو افزایش یافت”

 مدتی است که خبر توقف تولید برخی خودروهای ایرانی به گوش می‌رسد. خودروهایی که بیشتر اقشار جامعه به خصوص قشر ضعیف از آن استفاده می‌کنند. پراید و پژو ۴۰۵، ۲ خودرویی بودند که زمانی بیشتر از خودروهای دیگر در کوچه و خیابان به چشم می خوردند.

خودرویی که چه در بالای شهر و چه در پایین شهر و حتی در شهرستان‌ها تقاضای زیادی داشت، حالا به توقف تولید رسیده و دیگر قرار است حضورش در بازار کمرنگ شود. توقف تولید این خودرو به کنار، مشکلی که هم اکنون باعث بروز دغدغه افراد شده، توقف تولید لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز این محصول است.”نرخ لوازم یدکی خودرو افزایش یافت”

به دلیل اینکه این خودرو جزو پر متقاضی ترین خودروهای تولید داخل به شمار می رود و اقشار زیادی از آن استفاده می کنند، در نتیجه توقف تولید آن، توقف تولید قطعات را به دنبال خواهد داشت، این مشکل باعث شد تا به سراغ تولید کنندگان قطعه برویم و از وضعیت تولید مطلع شویم.

در این میان سوالات زیادی مطرح می شود سوالاتی مانند؛ آیا توقف تولید خودرو منجر به توقف تولید قطعه خواهد شد؟ آیا به دنبال آن قطعات اصلی در بازار کم می شود؟ توقف تولید خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ چه چالش‌هایی را برای قطعه‌سازان به دنبال دارد؟

تولید قطعات پر مصرف پراید ادامه دارد

محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه پس از توقف تولید پراید تولید قطعات پراید هم متوقف شد، گفت: تولید پراید متوقف شده است و به طور طبیعی پس از این توقف، تولید قطعات آن در کارخانه نیز باید متوقف شود اما باید به این نکته اشاره کرد که قطعات یدکی که نیاز بازار یدکی باشد فعلا تولید می‌شود.

نجفی‌منش بیان کرد: نسل بعدی پراید، تیباست و به دلیل شباهت این خودرو به پراید، قطعات آنها مورد استفاده قرار می گیرد. بدین معنا که قطعاتی که در تیبا مورد استفاده قرار می گیرد اگر مشابه قطعه پراید باشد، می توانند از آن استفاده کرد چرا که خط تولید آن ادامه دارد.

به گفته این مقام مسئول، تولید قطعات پر مصرف این خودرو همچنان ادامه دارد. تولید قطعاتی مانند لنت که در گذشته هم مصرف بالایی داشت همچنان پابرجاست اما تولید قطعه ای مانند برف پاک کن که مشابه آن وجود دارد متوقف شده است!

او درخصوص قیمت قطعات لوازم یدکی پراید افزود: قیمت قطعات با نرخ ارز در نوسان است. چنانچه قیمت ارز افزایش یابد قیمت قطعات و مواد اولیه هم گران خواهد شد.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل کمبود قطعات داخلی خودرو را نداریم، گفت: تمام خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند توان تولید قطعات آنها وجود دارد و مشکلی در تولید نداریم اما قطعاتی که از خارج کشور تامین می‌شدند با مشکلاتی رو به رو هستند که در تلاش برای رفع آن هستیم.

نجفی منش با بیان اینکه هم اکنون قطعات خودرو به طور صد در صد داخلی‌سازی نشده است، گفت: در نظر داریم که میزان داخلی‌سازی قطعات افزایش یابد که در حال حاضر برخی از قطعات تا ۸۰ و ۹۰ درصد داخلی سازی شده اند و در تلاش هستیم تا به صد در صد برسانیم.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین