نرخ واقعی تورم بیش از ۲۲ درصد است
نرخ واقعی تورم بیش از ۲۲ درصد است
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با وجود برنامه‌ریزی صورت گرفته برای رسیدن به نرخ ۲۲ درصدی تورم در سال جاری، افزایش قیمت کالاهای مختلف نشان می‌دهد که این عدد بیشتر از ۲۲ درصد خواهد بود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مسعود خوانساری در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اقتصاد تحت تأثیر کرونا تغییرات جدی را پشت سر گذاشته است، اظهار کرد:‌ آخرین برآورد بانک جهانی نشان می‌دهد که اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ رشد منفی ۵.۲ درصدی خواهد داشت و نزدیک به این عدد نیز برای اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌شود. با توجه به اینکه ما در دو سال گذشته نیز رشد اقتصادی منفی داشته‌ایم ثبت این عدد در سال جاری به معنای آن است که اقتصاد ما بیش از ۱۶ درصد کوچک شده است.”نرخ واقعی تورم بیش از ۲۲ درصد است”

وی با اشاره به برآوردهای صورت گرفته از رقم کسری بودجه دولت در سال جاری اظهار کرد: وزیر اقتصاد در جایی از عدد ۱۴۰ هزار میلیارد تومان کسری صحبت کرده‌اند و در کنار آن مرکز پژوهش‌های مجلس نیز عدد ۱۸۵ هزار میلیارد تومان کسری را اعلام کردند. از این رو با توجه به اینکه کسری بودجه قطعی به نظر می‌رسد باید تلاش کنیم که تدابیر واقعی برای برطرف کردن مشکلات ایجاد کنیم. با توجه به شواهد نرخ تورم نیز احتمالا امسال بالاتر خواهد رفت و عدد ۲۲ درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی احتمالا با واقعیت‌ها سازگار نخواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگرچه دولت اعلام کرده برای جبران بخشی از کسری بودجه اوراق قرضه چاپ می‌کند اما با توجه به کاهش عدد واقعی تسهیلات در سال گذشته به نظر می‌رسد امسال نیز باید آماده کاهش این تسهیلات باشیم. صادرات غیرنفتی در دو سال گذشته بخش قابل توجهی از نیازهای ارزی کشور را پاسخ داده اما تحت تأثیر کرونا این عدد نیز در دو ماه ابتدایی امسال کاهش یافته است.

خوانساری با اشاره به ثبت نام هفت میلیون نفر برای خرید ۲۵ هزار خودرو در هفته‌های اخیر بیان کرد: مشابه این اتفاق در دنیا هم نمونه نداشت و حتی بلیت‌های بخت‌آزمایی هم با چنین شرایطی به فروش نمی‌رسد. از این رو به نظر می‌رسد این برنامه سنجیده نبود و باید برای آن فکری جدی کرد.

  • منبع خبر : ایسنا