نسخه جدید دولت برای مستاجران
نسخه جدید دولت برای مستاجران
درحالی معاون وزیر راه وشهرسازی از رونمایی بسته جدید برای مستاجران تا یک هفته آینده خبر می دهد که هنوز بسیاری از مالکان با نرخ های نجومی مستاجران را غافلگیر می کنند.

نسخه جدید دولت برای مستاجران

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد این روزها باز هم تب و تاب بازار اجاره داغ شده  اما به نظر می رسد امسال در مقایسه با سال گذشته از التهاب کمتری برخوردار است.

براساس این گزارش امسال با توجه به کاهش التهاب کرونا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری کمی از هیجان این بازار کاسته شده است اما با این وجود هنوز برخی از مستاجران نگران تعیین سقف اجاره هستند، چراکه هنوز اعتقاد دارند که مالکان نرخ های معقولی را اعلام نمی‌کنند و در مقابل اعتراض مستاجران هم می گویند «اگر نمی خواهید به منطقه دیگری بروید شاید در منطقه دیگر نرخ معقولی تری پیدا کنید.»

نرخ اجاره بدون ناظر!

گزارشات میدانی هم حاکی از توقف نرخ ها در بازار اجاره در برخی از مناطق و یا رشد نامعقول قیمت ها در تعدادی از محلات است.

در حالی که تعدادی از مستاجران از رشد چشمگیر نرخ های اجاره در شهر تهران خبر می دهند،  محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش نرخ اجاره امسال در مقایسه با سال گذشته خبر داده و اعلام کرده تا هفته آینده بسته حمایتی ویژه ای برای مستاجران در نظر گرفته ایم.

تسهیلات ویژه برای مستاجران در آینده ای نزدیک

او با بیان اینکه پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تداوم پرداخت تسهیلات اجاره بها و همچنین تعیین سقف اجاره بها مثل تابستان سال گذشته است، گفت: این پیشنهاد تصویب شده و به دلیل تعطیلات چند روز اخیر و تعطیلی ستاد مبارزه با کرونا و عدم برگزاری جلسه روز شنبه ابلاغ آن به هفته آینده موکول خواهد شد.

بر اساس اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی مصوبه سقف اجاره بها و پرداخت تسهیلات اجاره به این دلیل مجدد تمدید می‌شود تا بازار اجاره تابستان امسال هم با آرامش و بدون جهش قیمتی به کار خود ادامه دهد.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آگهی‌های اجاره از افزایش قیمت و ارائه پیشنهادات نجومی و بالایی از سوی مالکان همراه است، گفت: یکی از دلایلی که دولت سعی دارد امسال هم مصوبه تمدید تسهیلات اجاره و تعیین سقف را دریافت کند کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌هاست.”نسخه جدید دولت برای مستاجران”

او ادامه داد: به دلیل اینکه بازدهی بازار‌های موازی پایین آمده است، بازار اجاره در کلان‌شهر‌ها و شهر‌های پرتقاضا رقابتی می‌شود که ممکن است افزایش قیمت‌ها را در پی داشته باشد.

محمودزاده ابراز امیدواری کرد که با تصویب نهایی بسته کنترل بازار اجاره در ستاد کرونا، قیمت‌ها در تابستان امسال هم کنترل شود.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی همچنین خبر داد که به دلیل کاهش قیمت مسکن، امسال ارقامی که صاحب‌خانه‌ها می‌توانند روی قرارداد اجاره خود اضافه کنند از سال گذشته کمتر است.

اسباب کشی ۴۰ درصد کاهش یافت

تابستان سال گذشته مالکان در کلان‌شهر‌ها تا سقف ۲۵ درصد امکان افرایش بهای اجاره را داشتند و همچنین باید قرارداد‌های اجاره را تمدید می‌کردند.

این مصوبه سال گذشته منجر به کاهش ۴۰ درصدی اسباب کشی در کلانشهر تهران شد.

محمود زاده همچنین چندی پیش در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت نرخ های اجاره در بازار گفت: آمارها و گزارش‌ها طی دو ماه گذشته نشان دهنده روند کاهشی قیمت‌ها در بازار اجاره است و ما رشد منفی نرخ‌ها را در این بازار شاهد هستیم، با توجه به روند کاهشی نرخ‌ها و ایجاد ثبات در سایر بازار‌های موازی به نظر می‌رسد که بازار اجاره همچنان در آرامش باشد.

او با اشاره به اینکه مدت زمان خانه دار شدن مردم ۱۰۰ سال نیست، گفت: چندی پیش گزارشی در این زمینه مطرح شده و مدت زمان انتظار مردم برای خانه دار شدن را ۱۰۰ سال عنوان کرده بود که باید بگویم این قضاوت درست نیست چراکه نرخ واحد‌های مسکونی و متراژ آن‌ها در هر شهر و هر منطقه‌ متفاوت است؛ بنابراین گزارشی که در این خصوص ارائه شده کاملا با واقعیت متفاوت است.”نسخه جدید دولت برای مستاجران”

محمود زاده با بیان اینکه دولت در این مقطع تمام تلاش خود را به کار گرفته تا تسهیل کننده تامین مسکن در کشور باشد، افزود: دولت علاوه بر افتتاح واحد‌های مسکن ملی، به زودی ثبت نام جدیدی هم برای واحدهای مسکن ملی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی نیز چند روز پیش اعلام کرد ارائه وام ودیعه مسکن که در سال گذشته توسط ستاد ملی کرونا مصوب و در کل کشور اجرایی شد در اینکه جابه‌جایی مستأجران کاهش چشمگیری داشته باشد بسیار مؤثر واقع شد.

وی گفت: کلیات افزایش و تداوم وام ودیعه مسکن در ستاد ملی کرونا مصوب شد. انتظار است تا با این مصوبه مردم مراعات حال یکدیگر را در این ایام که همه‌گیری کرونا وجود دارد، داشته باشند تا همه با هم از این بحران عبور کنیم.

تمامی قرارداد‌های اجاره فعلا با مصوبه سال گذشته ستاد کرونا که در تهران تا نرخ ۳۰ درصد است تمدید می‌شود. تسهیلات وام اجاره نیز در سال گذشته ۵۰ میلیون تومان برای کلان‌شهر‌ها بود.”نسخه جدید دولت برای مستاجران”

براساس این گزارش و با توجه به افزایش نرخ تورم در بازارها باید این بار منتظر باشیم و ببینیم دولت در روزهای پایانی عمر خود چه برنامه ای برای فصل اجاره امسال مستاجران خواهد داشت و آیا کابوس اجاره نشینی هم امسال برای مستاجران کمتر خواهد شد یا خیر؟

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان