نشست منامه، پایانی قبل از آغاز
نشست منامه، پایانی قبل از آغاز
نشست مذاکراتی در منامه پایتخت بحرین میان برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی تحت عنوان آنچه «معامله قرن» خوانده می‌شود برگزار گردید.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد همزمان با برگزاری این فتنه بزرگ و پیچیده علیه فلسطین و فلسطینیان  صدای انزجار مردم آزادی خواه جهان از اقصی نقاط  جهان به وضوح بگوش رسید که «فلسطین قابل معامله نیست». خبرنگار روزنامه هاآرتص متعلق به  رژیم صهیونیستی که از نزدیک  کنفرانس بحرین را گزارش میکرد تأکید کرده بود کنفرانس بحرین بزرگترین نشست عادی‌سازی روابط بین اعراب و اسراییل [رژیم صهیونیستی] بوده که طی سال‌های اخیر مشاهده شده است.

« نوعا لنداو»  که از جانب روزنامه ها آرتص به منامه رفته بود،  در گزارش خود اظهار داشت که آنچه روز سه ‌شنبه  و چهارشنبه چهارم و پنجم تیر ماه امسال ۱۳۹۸ در منامه رخ داد، بزرگترین دیدار و نشست عادی‌سازی روابط (میان اعراب و رژیم صهیونیستی) بود که طی سال‌های اخیر میان نمایندگان کشورهای عربی و اسرائیل مشاهده شده است، این دیدار حاکی از دیداری است که در کنفرانس اقتصادی  برای صلح تحت عنوان معامله قرن صورت  می پذیرفت و  دولت ترامپ آن را با هدف جمع‌آوری پنجاه میلیارد دلار برای معامله و حق السکوت فلسطینیان برگزار کرده است، بر اساس طرح صلحی که ایالات متحده آمریکا قصد دارد پس از انتخابات آتی اسرائیل ارائه کند. قرار بر به سکوت کشاندن فلسطینیان و خاموش کردن صدای ایشان است. روزهای سه شنبه و چهارشنبه  گذشته که از روزهای اول و دوم  کنفرانس بحرین برای بررسی بعد اقتصادی طرح سازش معروف آمریکا یعنی معامله قرن ، در حالی آغاز شد،  که یک وزیر سعودی درباره اجرای طرح معامله قرن آمریکا که هدف از آن حذف مسئله فلسطین است، ابراز خوش‌بینی کرده بود. خصوصا در نشست روز چهارشنبه با سخنان کیت کراچ معاون وزیر مشاور در امور توسعه و رشد اقتصادی و انرژی و محیط زیست آمریکا آغاز شد،  طی آن به ‌زعم خود از اثرات مثبت طرح اقتصادی پیشنهادی جارد کوشنر مشاور و داماد رئیس جمهور همچون افزایش درآمد فلسطینیان و کاهش فقر سخن کرده بود. در ادامه  نشست گروهی با حضور کریستین لاگارد مدیر صندوق بین‌المللی پول و محمد الشیخ وزیر مشاور و عضو کابینه سعودی و شورای امور اقتصادی و توسعه این رژیم کنار تونی الیومیلو بازرگان نیجریه رئیس شرکت ایریس هولدینگ و ویلیام بویتر مشاور شرکت سیتی گروب یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات مالی آمریکایی حمایت می شد، برگزار شد که نتایج نشست به خارج از جلسه انتقال نداشت و از جهت محتوا معلوم بود که مسیر مثبتی را طی نکرده است. از سوی دیگر محمد الشیخ وزیر مشاور سعودی در این نشست گفت طرح اقتصادی که از سوی کوشنر ارائه شده می‌تواند موفق شود،  البته اگر امیدی درباره صلح وجود داشته باشد. وی در سخنانی در کنفرانس بحرین اعلام کرد که معتقد است امکان اجرای طرح (معامله قرن) وجود دارد اما با گزارشهای منتشره از شیوه اظهار نظر او تقریبا همه گزارشگران معتقد به ظاهر سازی برای خوشایند مسئولین آل سعود برداشت کرده بودند و ریشه سخنان وی را تردید آمیز تلقی کردند. برگزاری این کنفرانس در حالی انجام می پذیرفت که فلسطینیان به‌ طور کامل آن را تحریم کرده‌ بودند و به‌جز چند کشور عربی به ‌سرکردگی عربستان و  امارات دیگر کشورهای عربی از شرکت در آن خودداری کرده و امکان موفقیت آن را به صفر رساندند. تردید های مطرح شده در متن سخنان شرکت کنندگان در کنفرانس حاکی از ناباوری همین شرکت کنندگان از جا افتادن اهداف طرح  بوده است که نشان میدهد نشست منامه در همین اثنای آغازین به شکست انجامیده و پایان نا امید خود را جار میزند. این امر که با پیش بینی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه عمری دراز برای بقای رژیم صهیونیستی قائل نیستند به نوعی در باور اعتقادی سردمداران صهیونیست جهان جا افتاده که دائما در صد طراحی روشهایی برای بیمه نمودن بقای این رژیم نژاد پرستند و طرح معامله قرن هم بر اساس همین تئوری که میخواهن اسراییل را نگهدارند تهیه شده که بدون شک همه این طراحان آب در هاون میکوبند و وعده خدا و بندگان صالح او بدون هیچ کم و کاستی عملی خواهد شد. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد