نفت ایران بی‌مشتری نخواهد ماند
نفت ایران بی‌مشتری نخواهد ماند
یک تحلیلگر حوزه انرژی گفت: حتی با ورود 2.4 میلیون بشکه‌ای نفت ایران همچنان قیمت‌ها افت چندانی نمی‌کند، یعنی با وجودی که عرضه زیاد ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد یک تحلیلگر حوزه انرژی گفت: حتی با ورود ۲٫۴ میلیون بشکه‌ای نفت ایران همچنان قیمت‌ها افت چندانی نمی‌کند، یعنی با وجودی که عرضه زیاد می‌شود تقاضا هم به خاطر واکسن کرونا و رشد اقتصادی زیاد می‌شود”نفت ایران بی‌مشتری نخواهد ماند”

بیژن زنگنه شامگاه یکشنبه، ۳۰ آذرماه در حالی به مسکو سفر کرد که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که این سفر در راستای مذاکره با همتی روسی خود جهت ورود دوباره نفت ایران به بازار با احتمال بازگشت امریکا به برجام است. هرچند او در پاسخ به این پرسش که آیا ایران آماده بازگشت به بازار نفت است، گفته: زود است در این‌باره صحبت کنیم.

وزیر نفت عنوان کرده مهم‌ترین بحث ما با روس‌ها بررسی آخرین تحولات بازار جهانی نفت است که در وضع حساسی قرار دارد.

هر چند کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا بر اساس توافق اوپک و اوپک‌پلاس از کاهش تولید معاف شده‌اند، اما برخی بازگشت نفت ایران را با اما و اگر بسیار و سخت و زمانبر می‌دانند.

نرسی قربان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره ورود دوباره نفت ایران به بازار با احتمال بازگشت امریکا به برجام اظهار داشت: با توجه به تجربه قبل، زمانی که تحریم‌ها برداشته شد، همه اعلام می‌کردند بازگشت ایران به بازار چندین سال طول می‌کشد، اما همه شاهد بودیم با سرعتی بیش از آنچه تصور می‌شد ایران توانست نفت خود را روانه بازار کند، این بار هم اگر شرایط سیاسی مهیا باشد، بازگشت ایران سخت نخواهد بود.

وی افزود: عربستان‌ سعودی و امارات بیشترین اضافه تولید را در جایگزینی نفت ایران دارند و در قالب مذاکرات سیاسی تعاملاتی با ایران داشته و از تولید خود کم می‌کنند تا ایران جایگزین شود. علاوه بر آن، روسیه هم همواره سعی کرده در این موارد به ایران کمک کند، بنابراین نفت کشور ما کوتاه‌تر از زمانی که در پیش‌بینی‌ها اعلام می‌شود به بازار برمی‌گردد.

این کارشناس حوزه انرژی درباره مذاکرات اخیر وزاری نفت ایران روسیه گفت: دیدار مقامات دو کشور می‌تواند در قالب مذاکرات اوپک باشد. فراموش نکنیم عربستان و روسیه تصمیم‌گیران اصلی اوپک و غیراوپک هستند، در نتیجه مذاکرات وزیر نفت ایران با همتای روسی خود در قالب مذاکره با یک کشور مهم تولیدکننده و صادرکننده است و لزوما فقط به بازگشت نفت ایران به بازار ربطی ندارد.

وی درباره وضعیت بازارهای ایران در رقابت با عراق به دلیل مشابهت فیزیکی نفت دو کشور خاطرنشان کرد: ما همیشه در زمینه صادرات نفت با عراق تعامل داشته‌ایم و مشکل عمده‌ای نیست، در هر حال کشورهای صادرکننده نفت به نوعی با هم رقیب هستند و زمانی که تعامل می‌کنند نفع دسته‌جمعی را در نظر می‌گیرند و راهکارهایی اتخاذ خواهند کرد.”نفت ایران بی‌مشتری نخواهد ماند”

قربان درباره تغییر قیمت‌ها با احتمال مثبت بودن نتیجه واکسن کرونا نیز گفت: بازار نفت به خاطر کرونا افت خود را کرده و تقاضا را کاهش داده، علاوه بر آن مسئله این است که سرمایه‌گذاری برای تولید نفت آتی نیز تحت تاثیر کرونا و قیمت نفت قرار گرفته، در واقع می‌توان گفت سرمایه‌گذاری جدیدی انجام نشده و این موضوع افزون بر این است که هر ساله ۵ تا ۸ درصد از تولید همه حوزه‌های نفتی جهان کم می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر همه پارامترها را کنار هم بگذاریم نتیجه اینکه نفت جدیدی به بازار نمی‌آید، سرمایه‌گذاری جدیدی هم نمی‌شود، بنابراین می‌توانیم بگوییم قیمت‌های کنونی ۴۵ تا ۵۰ دلار نفت علیرغم اینکه ایران به بازار برگردد، قابل حفظ شدن است. هرچند ممکن است به اضافه و یا منهای ۱۰ درصد تغییر را نیز شاهد باشیم.

این تحلیلگر حوزه انرژی در ادامه با بیان اینکه واکسن کرونا بتدریج اقتصاد جهان را به سمت عادی شدن برمی‌گرداند، یادآور شد: حتی با ورود ۲٫۴ میلیون بشکه‌ای نفت ایران همچنان قیمت‌ها افت چندانی نمی‌کند، یعنی با وجودی که عرضه زیاد می‌شود تقاضا هم به خاطر واکسن کرونا و رشد اقتصادی زیاد می‌شود. بنابراین ایران صادرات ۲٫۴ میلیون بشکه را در برهه زمانی کوتاهی خواهد داشت.

  • منبع خبر : ایران جیب