نفت ۱۰۰ دلار می‌شود؟
نفت ۱۰۰ دلار می‌شود؟
نفت در هفته‌های گذشته به بالاترین قیمت خود در سال‌های اخیر رسید و دوباره گمانه افزایش قیمت نفت تا بشکه‌ای ۱۰۰ دلار در میان تحلیلگران این بازار به وجود آمد. موفقیت واکسن کرونا،افزایش تقاضا همراه با تصویب بسته حمایتی در مجلس آمریکا از جمله عواملی است که احتمال افزایش قیمت نفت را تقویت می‌کند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بازار نفت روزهای پر التهابی را پشت‌ سر گذاشته است. از منفی شدن نرخ قیمت نفت شیل آمریکا و کاهش قیمت نفت جهانی تا رسیدن به بالاترین میزان قیمت نفت. یعنی بشکه‌ای ۶۷ دلار در یکسال اخیر.”نفت ۱۰۰ دلار می‌شود؟”

در شرایط محدودیت‌های کرونا و کم شدن فعالیت صنایع و سفرها انتظار می‌رفت این بازار بیشتر از پیش کساد شود اما در هفته‌های اخیر شاهد رونق این بازار هستیم.
همچنین با تولید واکسن‌های مختلف و تصویب یک بسته محرک بزرگ در مجلس آمریکا که باعث بالا رفتن تمایل سرمایه‌گذاران برای ریسک بیشتر در بازارهای سهام آسیا است، قیمت نفت دوباره بهبود پیدا کرد. تاحدی که کشور عراق پیش‌پرداخت‌های قراردادهای نفتی خود را برای سال‌‎های آینده را با توجه به تغییر زیاد قیمت نفت لغو کرد.
نفت ۱۰۰ دلاری دور از انتظار نیست
آمریتا سن، تحلیلگر ارشد نفت در جنبه های انرژی ، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته است: ما همیشه انتظار قیمت بیش از ۸۰ دلار برای نفت در سال ۲۰۲۲ را داشته‌ایم. شاید با توجه به میزان نقدینگی موجود در سیستم ، این مبلغ ۱۰۰ دلار باشد. من افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار را رد نمی کنم .
این تحلیلگر معتقد است که بازار از خود پیشی گرفته است، زیرا در حال حاضر تقاضا هنوز هم نسبتا ضعیف است. با وجود این، از نظر او نیمه دوم سال از نظر تقاضا بسیار بسیار سالم به نظر می‌رسد.
وارن پترسون و ونیو یائو ، استراتژیست‌های ای ان جی، روز سه‌شنبه گفتند: ما در سطوح قیمتی هستیم که برای تولیدکنندگان جذاب‌تر خواهد بود، بنابراین انتظار داریم که برخی از جریان‌های تولیدکننده به بازار وارد شوند ، البته که باید مقداری مقاومت در برابر قیمت‌ها ایجاد شود.
گزارش جی پی مورگان
جی پی مورگان در اوایل ماه مارس هشدار داد که بازار نفت می‌تواند در قله «یک ابر چرخه» باشد که باعث می‌شود نفت خام برنت در سال ۲۰۲۵ به ۱۹۰ دلار در هر بشکه برسد.
در شرایط رکود وتضعیف بازار نفت، بزرگترین تولیدکننده نفت یعنی ایالات متحده، روسیه و عربستان سعودی به‌طور چشمگیری تولید را کاهش دادند. این کاهش گسترده عرضه نفت، به نفس کشیدن قیمت نفت کمک کرد.
اگر چه تقاضای نفت در دوران کرونا همچنان پایین است، اما جی پی مورگان معتقد است که یک ابرچرخه نفتی در حال صعود در آستانه این بازار قرار دارد.
کریستین مالک، رئیس تحقیقات نفت و گاز اروپا، خاورمیانه و آفریقا در گزارش جی پی مورگان گفت: واقعیت این است که احتمال اینکه نفت در این مرحله به ۱۰۰ دلار برسد، بیشتر از سه ماه پیش است.
وی افزود: سالهاست که جهان بیش از نیازش نفت دارد. این مازاد تولید باعث پر شدن مخازن ذخیره‌سازی شد تا حدی که در آوریل نفت خام منفی شد. بنابراین در این شرایط افت قیمت نفت و مازاد تولید، تولیدکنندگان نفت عرضه را کاهش دادند. اما اکنون زمانی برای رونق صنعت نفت است.
بر اساس گزارش جی پی مورگان، بازارهای اضافی عرضه نفت از سال ۲۰۲۲ به یک «کسری اساسی عرضه» تبدیل می‌شوند. به گفته جی پی مورگان، محتمل‌ترین سناریو این است که برای ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر نفت، قیمت نفت به ۶۰ دلار در هر بشکه برسد.
مالک، معتقد است که در سال ۲۰۲۲ کسری عرضه و تقاضای بسیار زیادی ظهور می‌کند و می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ این کسری به شش میلیون بشکه در روز برسد مگر اینکه اوپک و دیگر تولیدکنندگان، نفت بیشتری تولید کنند.
وی گفت: «این کسری به خودی خود به ما می‌گوید که قیمت نفت رو به بالا می‌رود. فکر نمی‌کنم این بالا بودن نرخ قیمت نفت پایدار بماند اما بازار نفت به این سطح از افزایش قیمت می‌رسد.»
کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که قیمت نفت علاوه بر اینکه تابع عرضه و تقاضا است از نحوه سیاست‌گذاری‌های شرکت‌های چند ملیتی نیز تاثیر می‌پذیرد.
به طور مثال ترامپ جهت خصوصی‌سازی چاه‌های نفت آرمکو عربستان، با شاهزاده‌های عربستان تبانی کرد و نفت را به زیر ۱۰ دلار رساند تا خصوصی‌سازی با حداقل قیمت انجام گیرد.
بنابر گزارش‌های منتشر شده خارجی و نظر کارشناسان این بازار، پیش‌بینی می‌شود با احتمال موفقیت واکسن در برابر بیماری کرونا و سرعت تولید و عرضه نفت از سوی کشورهای نفتی و همچنین بازگشت ایران در صورت رفع تحریم‌ها به این بازار، قیمت نفت همچنان روند صعودی خود را تا آخر این دهه طی کند. اما آیا ممکن است به ۱۰۰ دلار برسد؟
  • منبع خبر : تجارت نیوز