نقدینگی را افزایش میدهند تا تورم بیافرینند
نقدینگی را افزایش میدهند تا تورم بیافرینند
متولیان دولت یازدهم و دوازدهم در اقتصاد دولتین روحانی در ابتدای کار خود در سال ۱۳۹۲ انتقادات فراوانی نسبت به رشد نقدینگی در دولت دهم  و به عبارتی دولت دوم احمدی نژاد داشته اند.

نقدینگی را افزایش میدهند تا تورم بیافرینند

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد متولیان دولت یازدهم و دوازدهم در اقتصاد دولتین روحانی در ابتدای کار خود در سال ۱۳۹۲ انتقادات فراوانی نسبت به رشد نقدینگی در دولت دهم  و به عبارتی دولت دوم احمدی نژاد داشته اند.

اما نگاهی به عملکرد ۶ ساله آنها نشان می‌دهد خود عامل فاجعه ای بسیار بزرگتر و درد آفرین تر برای مردم این سرزمین بوده اند.

آمار ها نشان میدهند که ولی‌الله سیف که در ابتدای دولت یازدهم توسط حسن روحانی به ریاست بانک مرکزی منصوب شد، حدودا ۵۹ ماه در این سمت باقی ماند.

در ابتدای کار وی، حجم نقدینگی در کشور حدود ۴۹۲ هزار میلیارد تومان بود که در تیرماه سال ۱۳۹۷ که با متهم شدن به تخریب پایه نرخ ارز  کنار رفت، رقم نقدینگی از ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان بالاتر رفت.

در دوره سیف حجم نقدینگی حدود ۱۱۱۰ هزار میلیارد تومان اضافه شد.

وقتی گفته میشود حجم نقدینگی افزایش یافت بدان معناست که دولت با فشار به بانک مرکزی پولی را کاغذی و بدون اینکه تولیدی برایش در کشور انجام شود در اختیار میگیرد که موجب افزایش قیمت کالا ها میشود و فشاری به طبقات کم درامد کشور وارد می کند که آنها قدرت اداره زندگی خود را با سطح درآمد گذشته ندارند و نهایتا موضوعی اجتماعی را به یک طوفان بالقوه سیاسی مبدل میکند.

محمود بهمنی در مهر سال ۱۳۸۷ به ریاست بانک مرکزی برگزیده شد و تا شهریور سال ۱۳۹۲ در این سمت باقی ماند.

پیش از روی کار آمدن بهمنی، حجم نقدینگی در اقتصاد ایران، ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بود که در دوره ۵۹ ماهه تصدی وی، این رقم به نزدیک ۴۹۲ هزار میلیارد تومان رسید.

در دوره حدودا ۵ ساله ریاست بهمنی در بانک مرکزی، بیش از ۳۲۴ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی کشور افزوده شد.

اما تولید حتی به یک دهم این رقم هم افزایش نداشت.

بعد از محمود بهمنی عبدالناصر همتی هم که از ابتدای مرداد سال ۱۳۹۷ رئیس‌کل بانک مرکزی شد، عملکرد مطلوبی در زمینه کنترل نقدینگی نداشته است.

هم‌زمان با ورود وی به بانک مرکزی رقم نقدینگی در اقتصاد کشور ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود که مطابق آخرین آمار در پایان خرداد سال جاری به نزدیک ۲۰۰۰  هزار میلیارد تومان رسیده است.

به عبارتی در ۱۱ ماه نخست فعالیت همتی ۳۷۷ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور اضافه شده است.

این در حالی است که در حدود ۵ سال ریاست بهمنی، ۳۲۴ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شده بود.

و از این جهت تاکید می کنم از این جهت میتوان بهمنی را موفق تر از دو رئیس کل دیگر برای بانک مرکزی معرفی نمود اما آیا میتوان با آمار و ارقام ثابت کرد که جریان سایه ای پشت این اتفاقات است که با افزودن بر حجم نقدینگی، جامعه آسیب دیده ایران را به شورش اجتماعی وادار نماید؟ آیا جامعه آسیب خورده از تورم های سرسام آور زمینه شورش اجتماعی را داراست؟ اینکه دشمنان این انقلاب و مسدود کنندگان راه ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه از نافرمانی اجتماعی استقبال میکنند را میتوان بخشی از آرزو های آنان  و حتی نقشه راه ایشان فرض نمود.

ولی اینکه عوامل دولتی خواسته این آب را به آسیاب دشمن بریزند، محل سئوال و تردید است.

به ارقام که نگاه میکنیم با محاسبه متوسط ماهانه افزایش نقدینگی، عملکرد نامطلوب همتی بهتر مشخص می‌شود.

در دوره ۱۱ ماهه ریاست همتی،‌ هر ماه به طور متوسط ۳۴ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی اضافه شده که ۶ برابر رقم دوره بهمنی و نزدیک به دو برابر رقم دوره سیف را نشان میدهد.

این در حالی است که دولت از ثبات اقتصادی دم میزند.

حتی در پاسخ های روز دوشنبه ۲۲ مهر حسن روحانی در کنفرانس خبری این ادعا تکرار شد که تورم در حال کنترل و نقدینگی مهار شده اما فی الواقع آمارها کاملا متفاوتند و ارقام دیگری را نشان میدهند.

بر اقتصاد این کشور نظارت عالمانه وجود ندارد و لذا دولت با هر دست فرمانی این اقتصاد را به هر حوزه ای میکشاند.

سیاسی و اجتماعی کردن قدرت خرید مردم از ارکان مهم توجه و دغدغه دولتهایی است که به منافع مردم و آرامش کشور نمی اندیشند و مداقه برای این امر از نان شب بر متولیان اداره انقلاب واجبتر است. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد