نقش ایران در حمله به آرامکو
نقش ایران در حمله به آرامکو
رئیس جمهور روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که هیچ سندی برای آنکه ایران در خصوص حملات ماه گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو مقصر شناخته شود وجود ندارد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد اسپوتنیک در خبری فوری اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرده سندی برای متهم کردن ایران در خصوص حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان وجود ندارد.

رئیس جمهور روسیه این سخنان را بعد از دیدار با «حسن روحانی» همتای ایرانی خود اظهار کرد.

پوتین امروز چهارشنبه در نشست اصلی همایش هفته انرژی روسیه که در مرکز نمایشگاهی مانژ مسکو در حال برگزاری است، با بیان این مطلب افزود: ایران از ظرفیت‌ها و پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و بازیگر بسیار بزرگی در بازار انرژی جهان به حساب می‌آید. اما متاسفانه بخاطر سیاست تحریمی دولت آمریکا، تهران نمی‌تواند به صورت کامل برنامه‌های خود را اجرا کند و ظرفیت خود را به نمایش بگذارد و این مسأله زیان فراوانی بر اقتصاد و بازار جهانی نفت وارد کرده است و ثبات در بازار را از بین برده است.

همایش بین المللی انرژی روسیه روز چهارشنبه با حضور مقامها و وزیران انرژی دهها کشور جهان در مرکز نمایشگاهی «مانژ» در نزدیکی کاخ کرملین مسکو افتتاح شد.

در ۱۴ سپتامبر تاسیسات نفتی آرامکو از سوی یمنی ها مورد حمله قرار گرفت که در نتیجه آن نیمی از تولیدات نفت عربستان متوقف شد.

هر چند یمنی ها مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند اما عربستان و آمریکا به دنبال متهم کردن ایران در این حملات هستند.

بن سلمان ولیعهد سعودی حمله ایران به آرامکو را یک تجاوز نظامی احمقانه و فاقد از هرگونه مصلحت استراتژیک نامید.

ایران بارها اتهامات در خصوص حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرده است.

به گفته ولیعهد سعودی، این حمله فاقد هرگونه هدف استراتژیک بود و فقط از روی حماقت انجام شد. فقط یک آدم بی خرد می توانست به تولیدکننده ۵ درصد ذخیره انرژی جهان حمله کند.

قرارداد میلیارد دلاری عربستان و آمریکا در پی قتل هولناک «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی سبب بروز جنجال‌های بسیاری شده و منتقدان را به واکنش‌های شدید واداشت. عربستان که در سال‌های اخیر عنوان بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات آمریکایی را به خود اختصاص داده، در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» توانست ضمن افزایش حجم خرید، تسلیحات پیشرفته تری را نیز در فهرست خرید خود بگنجاند. اما عملیات بی سابقه پهپاد‌های بومی نیرو‌های یمنی علیه مهم‌ترین میادین نفتی عربستان و خسارات گسترده ناشی از آن، آسیب پذیری پدافند هوایی عربستان را آشکار ساخت.

 

  • منبع خبر : ایسنا