نیروگاه‌های کشور تا ابتدای شهریورماه از مرز ۸۲ هزار مگاوات گذشت
نیروگاه‌های کشور تا ابتدای شهریورماه از مرز ۸۲ هزار مگاوات گذشت
یک روی سکه گذر از پیک مصرف برق در تابستان سال جاری پیک مدیریت مصرف و روی دیگر این سکه افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کشور بود، به طوری‌که ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور تا ابتدای شهریورماه با افتتاح واحدهای جدید از مرز ۸۲ هزار مگاوات گذشت.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد درحالی که خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در تابستان سال گذشته بر کشور سایه انداخته بود، دولت در اوج گرما بی‌آبی و بی‌برقی برای تابستان سال ۱۳۹۸ خاموشی صفر را پیش‌بینی کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که  ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید برای تابستان  سال ١٣٩٨ وجود داشته باشد و قرار بود ۳۰۰۰ مگاوات مدیریت مصرف صورت بگیرد و ۵۰۰۰ مگاوات نیز افزایش تولید داشته باشیم.

اما از ۵۰۰۰ مگاوات افزایش تولید ۳۲۵۱ مگاوات نیروگاه جدید (۱۵ نیروگاه در ۱۲ استان کشور) به مدار بهره‌برداری رسید. علاوه بر میزان ذکر شده ۵۶۴ مگاوات دیگر بهبود عملکرد در نیروگاه‌ها صورت گرفت. به عبارت دیگر راندمان نیروگاه‌های موجود افزایش یافت.

پیش‌بینی شده بود سال آبی ۱۳۹۷ – ۱۳۹۸ همانند سال آبی سال ۱۳۹۶ – ۱۳۹۷ باشد که این پیش‌بینی محقق نشد زیرا بارندگی‌های ابتدای سال باعث شد و نیروگاه‌های برق آبی در مدار قرار گیرند.

نقش مدیریت مصرف در گذر از پیک بدون خاموشی

یکی از سرفصل های مهمی که وزارت نیرو امسال بر آن تاکید داشت، مدیریت مصرف بود که برای مدیریت مصرف در تابستان سال جاری ۱۱ برنامه تدارک دیده شد. یکی از این برنامه‌ها اصلاح برنامه مصرف صنایع بزرگ بود. امسال میزان انرژی که عرضه شد بیشتر از سال گذشته بود و آنچه که کاهش یافته بود اوج بار بود. انرژی تولیدی برای صنایع ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت افزایش پیدا کرد.

همچنین پمپ‌های کشاورزی مدیریت و ساعات اداری برخی استان‌ها در راستای ۱۱ برنامه مذکور اصلاح شد. در اصلاح تعرفه‌ها نیز گام اول برداشته شد و این پیام به جامعه منتقل شد که ادامه مسیر برای افرادی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند ممکن نیست.

جزییات افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کشور

بر اساس گزارش وزارت نیرو، طبق آخرین آمار ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور تا ابتدای شهریورماه به ۸۲ هزار و ۶۱ مگاوات رسیده است که در این بین واحدهای سیکل ترکیبی با ۲۵ هزار و ۴۰۳ مگاوات، بیشترین ظرفیت (۳۱ درصد) نصب شده نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

حدود ۳۰.۵ درصد نیروگاه‌های کشور مربوط به واحدهای گازی است که بیش از ۲۵ هزار مگاوات از ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های ایران مربوط به این بخش است. واحدهای بخار نیروگاهی نیز ۱۹.۳ درصد ظرفیت منصوبه این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند و با ظرفیت ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاواتی خود در میان سه بخشی قرار گرفته که بیش‌ترین ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور را دارند.

در حال حاضر ظرفیت واحدهای برق‌آبی نیز به ۱۱ هزار و ۹۸۸ مگاوات رسیده است و سهم ۱۴.۶ درصدی را در بین کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور در اختیار دارند.

همچنین ظرفیت فعلی واحدهای تولید پراکنده (شامل ۲۴۵ MW خودتامین) به ۱۵۶۳ مگاوات و ظرفیت نیروگاه‌های اتمی نیز به ۱۰۲۰ مگاوات رسیده است که از این حیث واحدهای یاد شده هر کدام حدود یک درصد از کل ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند. آخرین ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور هم به حدود ۷۶۰ مگاوات و ظرفیت واحدهای دیزلی نیز به حدود ۴۳۹ مگاوات رسیده است.

  • منبع خبر : ایسنا