نیروگاه‌ها تاثیری در آلودگی ندارند
نیروگاه‌ها تاثیری در آلودگی ندارند
سخنگوی صنعت برق کشور تاکید کرد براساس آمار ارائه شده، میزان آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها حدود ۲۳ تا ۲۴ درصد است و باید گفت که نیروگاه‌ها در آلودگی هوای کلانشهرها تاثیر چندانی ندارند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مصطفی رجبی مشهدی امروز در نشستی خبری با بیان این‌که حدود ۷۰ درصد آلودگی‌ها مربوط به ذرات معلق می‌شود، اظهار کرد: عامل مهم انتشار ذرات معلق در کلانشهرها وسائل نقلیه و موتورسیکلت‌ها هستند که در این بین نقش نیروگاه‌ها بسیار محدود است.”نیروگاه‌ها تاثیری در آلودگی ندارند”

وی با تاکید بر این که اگر نیروگاه‌ها مصرف گاز داشته باشند، هیچ‌گونه ذرات معلقی تولید نخواهند کرد، گفت: تنها در شرایط اضطرار از سوخت مازوت استفاده می‌کنیم که ممکن است عامل آلایندگی باشد که در حال حاضر نیز استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه‌ها بسیار اندک است.

به گفته سخنگوی صنعت برق کشور از ابتدای سال ۵۰ هزار میلیون مترمربع گاز، ۵.۶ میلیارد لیتر گازوئیل استفاده کرده‌ایم که در مجموع باید گفت تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از سوخت مایع استفاده شده که میزان مازوت نصف سوخت مایع بوده است.

رجبی مشهدی با بیان این‌که ۳۷ هزار مگاوات میزان مصرف در پیک است که در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه نسبت به تابستان کمتر در مدار هستند.

وی با بیان این‌که معمولا برای زمان بعد از پیک برنامه‌ریزی می‌کنیم تا نیروگاه‌ها وارد مرحله‌ی اورهال شوند، ادامه داد: معمولا در زمان پیک ۱۰ هزار مگاوات برای اورهال از مدار خارج و برخی نیز در رزرو قرار می‌گیرند.”نیروگاه‌ها تاثیری در آلودگی ندارند”

سخنگوی صنعت برق کشور با بیان این‌که برای گازرسانی به نیروگاه‌ها هر سال با محدودیت‌هایی مواجه می‌شویم که براساس هماهنگی با وزارت نفت از سوخت گاز، گازوئیل و در اولویت سوم از مازوت استفاده می‌کنیم، گفت: به طور متوسط ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در این روزها استفاده می‌کنیم که مابقی را گازوئیل و مازوت تشکیل می‌دهند.

رجبی مشهدی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر میزان صادرات برق به کشورهای همسایه اظهار کرد: اکنون ۱۰۰۰ مگاوات برق به کشورهای همسایه صادر می‌شود که نسبت به سال گذشته میزان صادرات برق افزایش یافته اما برای اعلام آمار دقیق باید سه ماه سال نیز تمام شود تا بتوانیم مقایسه درستی داشته باشیم.

وی با اشاره به استقبال وزارت نیرو از حضور بخش خصوصی برای صادرات برق نیز گفت: براساس قانون بخش خصوصی می‌تواند برق حاصل از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را صادر کند که وزارت نیرو نیز حمایت‌هایی را در این حوزه خواهد داشت.

سخنگوی صنعت برق کشور درباره مطالبات نیروگاه‌ها نیز توضیح داد: در سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان از مطالبات صنعت برق پرداخت شد که شش تا هفت هزار میلیارد تومان آن مربوط به پیمانکاران و تولید کنندگان برق بوده است. امسال نیز توانسته‌ایم بخشی از آن را تسویه کنیم و برای سال ۱۳۹۹ قصد داریم از ظرفیت‌های تبصره پنج بهره بگیریم.

رجبی مشهدی ادامه داد: در این راستا برای صندوق توسعه ملی و هیات تنظیم بازار نیز پیشنهاداتی ارائه شده که اگر تصویب شود، اقساط با نرخ زمان تسهیلات اخذ خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا