هجوم نقدینگی از بورس به مسکن؟
هجوم نقدینگی از بورس به مسکن؟
معاملات یک هفته گذشته بازار سرمایه متاثر از برخی عوامل همچون کج‌سلیقگی‌های دو وزاتخانه نفت و اقتصاد در خصوص عرضه دارا دوم ...

 

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد معاملات یک هفته گذشته بازار سرمایه متاثر از برخی عوامل همچون کج‌سلیقگی‌های دو وزاتخانه نفت و اقتصاد در خصوص عرضه دارا دوم و سوم و چند عامل تاثیرگذار دیگر، روند منفی قابل توجهی را به خود دید.”هجوم نقدینگی از بورس به مسکن؟

این در حالی است پس از اصلاح نزدیک به ۱۵ درصدی شاخص کل، روز گذشته با انتشار اخبار مثبت و حمایت‌های دولت، روند معاملاتی در بازار شکل مثبتی به خود گرفت و شاهد رشد و افزایش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز بازار سهام بودیم، مهم‌تر آنکه کارشناسان، وضعیت بازار سهام در روزهای آتی را مثبت و رو به بالا قلمداد می‌کنند. نکته قابل تأمل دیگر در خصوص ورود نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بازارهای موازی بالاخص مسکن خواهد بود که تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، بازیگران اصلی بورس پس از کسب درآمدهای سرشار از این بازار به‌منظور حفظ ارزش سرمایه خود، بازار مسکن را محلی مناسب برای ورود نقدینگی یافته‌اند.

معاملات روز قبل بازار سهام در حالي پيگيري شد که طي يک هفته گذشته شاخص کل بورس تهران به تبعيت از اخبار منفي از قبيل شايعه سود ۲۲ درصدي سپرده‌هاي بانکي، عرضه سنگين سهام عدالت و مهم‌تر از همه ناهماهنگي‌هاي دو وزارتخانه اقتصاد و نفت در خصوص عرضه دارا دوم و سوم و افت قريب به ۱۵ درصد، روند متعادل‌تري را پشت سر گذاشت، حجم بالاي عرضه در ساعات ابتدايي همچنان مشهود بود و دماسنج در ۳۰ دقيقه نخست با افت بيش از ۱۹ هزار واحد به کانال ۱۷۰ هزار واحدي ورود کرد، در ادامه روند معاملات کمي بهتر شد و نمادهاي شاخص ساز همچون «وتجارت»، «وبصادر» و «خساپا» با افزايش تقاضا همراه شدند و نماگر بورس تهران روند رو به بالايي را در پيش گرفت و حجم خريد در معاملات افزايش يافت، نکته قابل تأمل در معاملات روز گذشته دو تيکه شدن بازار به لحاظ ساعات معاملاتي بود، از طرف ديگر نمادهاي گروه پالايشي همچون «شپنا»،« شبندر» و «شتران» به منظور شفاف‌سازي متوقف شدند و عده‌اي از کارشناسان توقف نمادهاي گروه مذکور را عاملي براي بهبود بخشي به وضعيت فعلي بازار قلمداد کردند، اما در ادامه شاخص کل بورس همچنان رويه رو به بالاي خود را حفظ کرد و در نيمه دوم معاملات بازار سرمايه و همزمان با بازگشايي نمادهاي مهم و تاثيرگذار همچون «فولاد»، «فملي» و «شستا» و صف خريدهاي قابل توجه در اين نمادها، نماگر بورس تهران به طور کامل از وضعيت منفي به رنگ سبز درآمد.

کارشناسان بازار سرمايه وضعيت معاملاتي روز گذشته، افزايش تقاضا و حجم معاملات قابل توجه در بسياري از گروه‌هاي شاخص‌ساز را پاياني بر اصلاح چند روز اخير دانستند و بر اين باور هستند، طي روزهاي آتي وضعيت مثبتي براي بازار سرمايه را شاهد خواهيم بود. اين در حالي است که محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس‌ جمهوري، با پيامي در توئيتر خود فراز و فرود بازار سهام را جزئي از ذات بورس برشمرد و دولت را مکلف به حمايت از آن دانست.

حرکت بازيگران بورسي به سمت مسکن

بررسي‌هاي ميداني از وضعيت معاملات ملکي در سطح شهر تهران نيز نشان مي‌دهد، گروه‌هاي مختلف و بازيگران اصلي در بازار سرمايه پس از کسب سودهاي هنگفت از معاملات بورس، بازار مسکن را هدف مهم خود را براي سرمايه‌گذاري‌هاي آتي و بلندمدت قلمداد کردند. اين افراد براي اطمينان خاطر از حفظ سود، سرمايه خود را وارد بازار مسکن کرده‌اند و فعالان اين حوزه به ويژه در مناطق شرق و غرب به اين نکته اشاره داشته‌اند. اين در حالي است که مافي، عضو هيات مديره انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران، ضمن تاييد اين مهم و ورود سرمايه‌گذاران بورسي به بازار مسکن اذعان داشت: افزايش قيمت مسکن در کشور منجر شده تا بسياري از مصرف‌کنندگان توانايي خريد نداشته باشند و سرمايه‌گذاران فعلي در بازار مسکن به دنبال ارزش پول و سرمايه خود خواهند بود، اين در حالي است که تعدادي از کارشناسان هجوم نقدينگي به بازار مسکن را عامل تورم مي‌دانند و در عين حال وضعيت مثبت و جذابيت بازار سرمايه در روزهاي پيش‌رو شرايط را براي خروج نقدينگي و تزريق به بازارهاي موازي متعادل‌تر خواهد کرد.

  • منبع خبر : ایران جیب