هزینه رمز دوم یکبار مصرف
هزینه رمز دوم یکبار مصرف
در حالی دریافت رمز دوم یکبار مصرف از اول دی‌ماه اجباری می‌شود که هزینه‌ای بابت دریافت آن از مشتری بانک‌ها دریافت نمی‌شود و ظاهرا قرار است بانک مرکزی هزینه تامین آن را برعهده گیرد و پرداخت کند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد طبق اعلام بانک مرکزی در روزهای اخیر، استفاده از رمز دوم پویا (یکبار مصرف) از اول دی‌ماه اجباری می شود و براین اساس سیستم متمرکز مبتنی بر پیامک راه‌اندازی شده تا تمامی بانک‌ها تا دی‌ماه به آن متصل شوند.

اما قرار بود برای دریافت رمز دوم هزینه حدود ۳۳ هزار تومانی به طور سالانه بابت راه‌اندازی سرویس از متقاضی دریافت شود که گفته می‌شد خود بانک‌ها این هزینه را تقبل کرده و مشتریان بابت آن مبلغی پرداخت نکنند.

اما اطلاعات دریافتی ایسنا، از این حکایت دارد که این هزینه از مشتری پرداخت نمی‌شود ولی پرداخت آن هم برعهده بانک‌ها نیست،احتمالا خود بانک مرکزی هزینه را تقبل خواهد کرد. براین اساس زمانی که سامانه آماده شود افراد می‌توانند از طریق آن کد گرفته و با تایید پرداخت، هزینه از سوی بانک مرکزی پرداخت خواهد شد.

روز گذشته(شنبه) نیز جلسه‌ای با حضور نمایندگان بانک‌ها و دبیرکل بانک مرکزی در محل بانک برگزار شده و موضوع اجرای رمز دوم بانک‌ها و ابعاد آن مورد تاکید قرار گرفته است.

موضوع رمز دوم یکبار مصرف از سال گذشته و به دلیل ممانعت از برخی سودجویی‌ها و بالابردن امنیت مطرح شد و البته زمانی بود که به طور خاص موضوع ساماندهی بازار ارز و معاملات مورد توجه قرار داشت.

باتوجه به اینکه کمتر از دو ماه دیگر رمزهای دوم کارت‌های بانکی یکبار مصرف می‌شود، مشتریان باید برای دریافت آن به بانک مربوطه خود مراجعه کنند و اقدامات لازم را انجام دهند؛ براین اساس رمز دوم هم به صورت پیامکی و هم به صورت اپلیکیشنی قابل دریافت است و برای آن هزینه‌ای نباید پرداخت اما باید یک بار به دستگاه ATM مراجعه کرد.

پرداخت‌های اینترنتی که اخیرا مورد استقبال قرار گرفته مشکلات امنیتی را هم برای کاربران ایجاد کرده است که بانک مرکزی برای جلوگیری از سودجویی‌ها و افزایش ضریب امنیت‌ این پرداخت‌ها مدتی است اعلام کرده بانک‌ها باتوجه به در نظر گرفتن شرایط بهره‌برداری مناسب از سامانه‌های پیامکی و موبایلی در تراکنش‌های خرید غیرحضوری و انتقال وجه شتابی، باید از رمز پویا استفاده کنند؛ رمزی که یک بار مصرف است.

در این میان قرار بود طرح رمز دوم پویا (یک‌بار مصرف) به جای رمز دوم ایستا (ثابت) برای کارت‌های بانکی از خرداد امسال به صورت اجباری اجرا شود اما به دلیل فراهم نبودن شرایط برخی موبایل‌ها که قرار بود این رمزها را از طریق اپلیکیشن‌های بانکی در اختیار مردم قرار دهد، این طرح به تعویق افتاد اما روزهای اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که بیش از ۳۰ بانک، فعال‌سازی رمز پویا را شروع کرده‌اند و بانک مرکزی یک سیستم متمرکز مبتنی بر پیامک راه‌اندازی کرده است که همه بانک‌ها باید تا دی ماه به آن متصل شوند.

روز گذشته نیز این بانک طی اطلاعیه‌ای به مشتریان شبکه بانکی کشور اعلام کرد که انجام تراکنش‌های بانکی و پرداخت از ابتدای دی‌ماه سال جاری صرفا با رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود؛ لذا مشتریان به‌منظور دریافت رمز و تایید شماره تلفن همراه خود باید به بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنند.

  • منبع خبر : ایسنا