هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان از ۱.۶ تا ۳.۳میلیون تومان تعیین شد
هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان از ۱.۶ تا ۳.۳میلیون تومان تعیین شد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور جدول هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی برای امسال را به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارائه داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد احمد خرم رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان جدول هزینه‌های ساخت هر متر مربع واحد مسکونی به تفکیک تراکم و تعداد طبقات برای سال ۱۳۹۹ را بر اساس بخشنامه سازمان برنامه و بودجه، تنظیم و به محمود محمودزاده معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای تأیید، ارسال کرد.” هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان از ۱.۶ تا ۳.۳میلیون تومان تعیین شد”

بر این اساس، هزینه ساخت واحدهای یک و دو طبقه، متری ۱ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان، ۳ تا ۵ طبقه متری ۱ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۷۰۰ تومان، ۶ و ۷ طبقه متری ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ۸ تا ۱۰ طبقه متری ۲ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان، ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۲ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۳ و ۱۴ طبقه متری ۳ میلیون و ۹۳ هزار و ۸۰۰ تومان و ۱۶ طبقه به بالا متری ۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

به طور کلی در مبحث ساختمان سازی اشخاص ملزم به عقد قرارداد با کارفرمای پروژه هستند. این قرارداد به دو صورت با مصالح و بدون مصالح بسته می شود. شرایط و هزینه های قرارداد با مصالح با توجه به کمیت و کیفیت مصالحی که از سوی کارفرمای پروژه تعیین می گردد متفاوت است. در این نوع قرارداد تمامی هزینه های خرید و انتقال مصالح فولادی بر سر پروژه بر عهده پیمانکار بوده و کارفرما با توجه به موارد قرارداد در هر متر مربع هزینه مصالح را می پردازد. به همین ترتیب در قرارداد ساخت ساختمان بدون مصالح تمامی مصالح مورد نیاز توسط کارفرما تهیه می شود و در اختیار پیمانکار قرار دهد در این حالت پیمانکار دیگر دغدغه قیمت های مقاطع فولادی مانند قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان را نخواهد داشت.

در برآورد قیمت هر متر مربع فونداسیون و سقف باید این مطلب را خاطر نشان کنیم که هزینه هر متر مربع سقف برابر با فونداسیون می باشد. بنابراین می توان فونداسیون را یک سقف در نظر گرفت. به طور مثال برای برآورد هزینه ساخت سازه اسکلت بتنی ۲ طبقه به مساحت ۱۰۰ متر، ۳۰۰ متر در نظر گرفته می شود. و با در نظر گرفتن هزینه هر مترمربع سقف و ستون بتنی بین ۷۰۰ تا ۱ میلیون تومان می توان هزینه ها را برآورد کرد. در صورتی که هزینه ساخت هر متر مربع سقف و ستون فلزی از ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان متغیر می باشد.
در ساخت سازه با توجه به درخواست کارفرما و با توجه به نوع کیفیت و کمیت مصالح که در نظر دارد همچنین شرایط کارگاه کیفیت نوع مصالح و … هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان متفاوت می شود. اما در حالت کلی این هزینه برای هر متر مربع ساختمان مفید و غیر مفید با مصالح از ۲ میلیون به بالا شروع می شود. این هزینه برای ساخت هر متر مربع مفید و غیر مفید پی بدون مصالح برابر با ۷۵۰ هزار تومان به بالا می باشد.

  • منبع خبر : مهر