هشدار درباره تامین کسری بودجه از روش‌های نادرست
هشدار درباره تامین کسری بودجه از روش‌های نادرست
یک اقتصاددان گفت:اگر کسری بودجه از روشهای صحیح تامین نشود، تورم بسیار بالایی در سالهای ۹۸ و ۹۹ خواهیم داشت. پیش‌بینی ما حداقل بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سالانه است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد محمد صادق الحسینی در نوشتاری در شبکه های اجتماعی نوشت : طرح اصلاح ساختار بودجه خواستار اصلاحات متعددی شده که نه به ۹۸ بلکه به سالهای آینده هم قد نمیدهد. تجربه نشان داده اینگونه طرحهای خوب و بزرگ نشانه نزدن هستند.

وی افزود: پیش‌بینی من این است که در انتها کل کسری بودجه حدود ۱۵۰هزار میلیار تومانی از اوراق و از عدم تخصیص بودجه عمرانی تامین می‌شود.

این اقتصاددان اضافه کرد: تامین کسری بودجه از اوراق به شکل ایرانی آن خطرناک است. چون بانکها را مجبور میکنند اوراق را بخرند (یعنی: بدهی دولت به بانکها) بانکها هم مشکل نقدینگی دارند و مجبور به اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌شوند، پس عملا همان استقراض از بانک مرکزی است. ولی ایکاش به صورت مستقیم استقراض می‌کردند.

صادق الحسینی ادامه داد: دولتها مستقیما از بانک مرکزی استقراض نمیکنند چون خلاف قانون برنامه است. با این روش دور زدن قانون که ابداع آن در دوره محمود احمدی‌نژاد بود، هم به سیستم بانکی ضربه میزنیم، هم نظام حکمرانی بانک مرکزی را مخدوش میکنیم، هم بدهی دولت با سود بالا هرسال بصورت تصاعدی بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت باید به اصلاحات واقعی تن دهد، افزود: در این ۷ ماه باقی مانده باید تخصیص ارز ۴۲۰۰ متوقف شود ، حدود ۳۰هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ است که هنوز تخصیص داده نشده است؛ همچنین حامل‌های انرژی باید به نحوی افزایش یابد که آنچه وارد بودجه می‌شود حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان باشد.

به گفته صادق الحسینی اگر کسری بودجه از روشهای صحیح تامین نشود، تورم بسیار بالایی در سالهای ۹۸ و ۹۹ خواهیم داشت. پیش‌بینی ما حداقل بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سالانه است. فشار این تورم کمرشکن به ضعیف‌ترین دهک‌ها می‌آید که نان شب ندارند بخورند و متاسفانه امکان خوردن بنزین هزار تومانی به جای نان هم وجود ندارد.

  • منبع خبر : مهر