همتی از بازار ارز و تقلب‌ها چه گفت؟
همتی از بازار ارز و تقلب‌ها چه گفت؟
طی سالیان گذشته همواره اکثریت اساتید دانشگاه‌ها، کارشناسان و فعالان اقتصادی بر کاهش دخالت دولت در اقتصاد نحیف ایران تاکید ورزیده و ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد طی سالیان گذشته همواره اکثریت اساتید دانشگاه‌ها، کارشناسان و فعالان اقتصادی بر کاهش دخالت دولت در اقتصاد نحیف ایران تاکید ورزیده و خواستار سپردن امور به بخش خصوصی واقعی یا تحقق مردمی‌کردن اقتصاد بوده‌اند. حضور پرقدرت دولت در اقتصاد همواره بستری مناسب برای بروز سوءاستفاده‌ها را فراهم کرده و نتیجه‌ای جز اختلال در روند فعالیت‌های اقتصادی به دنبال نداشته است.”همتی از بازار ارز و تقلب‌ها چه گفت؟”

برای اثبات این مدعا می‌توان سرگذشت دلار ۴۲۰۰ تومانی را مرور کرد که این طرح در ۲۱ فروردین سال ۹۷ کلید خورد و تنها پس از سپری‌شدن زمان اندکی از اجرای آن پیامدهای منفی آن در اقتصاد نمایان شد. طرح اختصاص دلار دولتی به واردات در حالی عملیاتی شد که عده‌ای با وجود دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی از ورود کالا به کشور خودداری کردند و رانت و فساد گسترده‌ای از دل این سیاست بیرون زد. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز طی گزارشی اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۳۹۷، سیاست حمایتی جدی‌ای از اقشار آسیب‌پذیر جامعه به اجرا گذاشته نشده و در مقابل تنها سیاست یارانه‌ای (و نه حمایتی) اجرا شده، اختصاص ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی بوده که این سیاست نیز در دستیابی به اهداف با مشکل جدی روبه‌رو بوده است. این گزارش می‌افزاید هرچند هدف از اجرای این سیاست، ثبات قیمت کالاهای اساسی در بازار بود، اما افزایش قابل توجه قیمت کالاهای اساسی در بازار باعث شد تا این سیاست از اهداف خود باز ماند. همین قضایا باعث شد تا هم‌اکنون ارز دولتی به معدود کالاهای اساسی اختصاص یابد. حال، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، که به مناسبت هفته دولت در برنامه تیتر امشب سیما حضور یافته بود، در این ارتباط اظهار کرده که «از اول با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم اما تابع سیاست‌های دولت هستم‌.»

رئيس کل بانک مرکزي در برنامه تلويزيوني عنوان کرد که «بازار ارز در آرامش به سر مي‌برد و در يک هفته گذشته ثبات به بازار ارز بازگشته است.» ثبات در بازارها يکي از خواسته‌هاي جدي فعالان اقتصادي بوده تا با امکان پيش‌بيني‌پذير شدن تحولات بتوانند به حفظ سرمايه خود اقدام کنند. حال به نظر مي‌رسد سياست بانک مرکزي در همين جهت و از بين رفتن نوسان بازار قرار دارد، چراکه چندي است نرخ دلار از کانال‌هاي ۲۴ و ۲۵ هزار تومان فاصله گرفته و در محدوده بين ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان نرخ‌گذاري مي‌شود. همتي همچنين در ادامه افزود: «از اول با ارز ۴۲۰۰ توماني مخالف بودم اما تابع سياست‌هاي دولت هستم‌.”همتی از بازار ارز و تقلب‌ها چه گفت؟”

دولت مي‌خواهد کالاهاي اساسي را با قيمت‌هاي پايين به دست مردم برساند. در اين زمينه، اگر بتوانيم مشکل توزيع را حل کنيم و ارز ۴۲۰۰ توماني حذف شود و مابه التفاوت آن  به صورت يارانه به طبقات پايين جامعه داده شود، جايگزين بهتري است. امسال تامين کالاهاي اساسي با ارز ۴۲۰۰ توماني کمتر مي‌شود.» او اضافه کرد: «سياست‌هاي جديد ارزي را از حدود يک ماه قبل شروع کرده‌ايم و اکنون آثار آن را مي‌بينيم و طي چند روز گذشته عرضه ارز در سامانه نيما بسيار خوب شده است. اگر ارز ۴۲۰۰ توماني حذف شود، نرخ ارز نيمايي و بازار آزاد نيز به هم نزديک شود بازار ارز به ثبات مي‌رسد که اين سياست بانک مرکزي است تا اين امر محقق شود.» برخي اذعان همتي به نزديک‌شدن نرخ ارز نيمايي و بازار آزاد را سيگنالي رسمي براي سهامداران بورسي مي‌دانند که اين موضوع را عامل تقويت برخي نمادها طي روزهاي گذشته عنوان کرده بودند.

سوءاستفاده از کارت بازرگاني

رئيس کل بانک مرکزي در ادامه سخنان خود با بيان اينکه در دو سال گذشته ۲۷ ميليارد دلار به دلايل مختلف به بانک مرکزي برنگشته بود، گفت: بين ۲۵۰ نفري که به عنوان صادرکننده متخلف شناخته شده‌اند، برخي ناتوان مالي بوده‌اند که از آنها سوء‌استفاده شده است. همچنين، ۷۰ نفر از اين ۲۵۰ نفر به برخي‌ها متصل هستند، حتي بين آنها کارتن‌خواب هم ديده شده که با نام آنها کارت بازرگاني گرفته شده و تجارت صورت پذيرفته است.”همتی از بازار ارز و تقلب‌ها چه گفت؟”

وضعيت نقدينگي

او همچنين اظهار کرد که پايه پولي و نقدينگي تا پايان مردادماه سالجاري نسبت به پايان سال گذشته به‌ ترتيب چهار و ۱۲ درصد رشد داشته که نشان‌دهنده کنترل نقدينگي و ثبات اقتصاد است. رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه اصلاح نظام بانکي بسيار پيچيده و بلندمدت است، گفت: در اين زمينه، ما سال‌ها شاهد ناترازي بانک‌ها بوديم که موجب رشد نقدينگي هم شده است.

  • منبع خبر : ایران جیب