همسو با آمریکا توصیه به ترکیه
همسو با آمریکا توصیه به ترکیه
به روابط ترکیه با آمریکا در یکی دوسال اخیر که نگاه کنیم متوجه میشویم که حزب عدالت و توسعه که مناسبات انگلیسی فعالی را در ادوار گذشته با خود نشان داده است خود را درگیر یک تنش نسبتا جدی با آمریکا نموده است.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد واقعا باید مته به خشخاش گذاشت تا از کنه وجود اهداف ترکیه به رهبری پنهان و پشت پرده انگلستان ، بفهمیم که ترکیه به چه راهبردی در مواجهه نرم و کج دار و مریز با امریکا متوجه شده است؟ آیا این راهبرد بواسطه عملکرد آمریکا در منطقه و حتی نا کارامدی دکترین فشار از بالا نشست و معامله بوجود امده است؟

اینکه امروزه آمریکایی ها به ترکیه فشار می اورند که از روسیه سامانه ضد هوایی اس ۴۰۰ خریذاری ننماید و در مقابل ترکیه سرسختی نشان میدهد از یک دیدگاه توقع ترامپ است که پول متحد قدیمی خود را به جیب روسیه نفرستد و در ثانی گسترش جنگ افزار روسی در حوزه غرب آسیا را به زیان راهبرد تسلیحاتی خود میداند ، بجای خود اما واقعا در جریان ناز شصت سقوط گلوبال هاوک اس ۴۰۰روسی هم میدان ارز و اندام نداشت. چرا که نمی توانست گلوبال هاوک را ساقط کند.

و این اغراق نیست که ما امروز به ترکیه توصیه کنیم که بجای اس ۴۰۰ باور ۳۷۳ و سوم خرداد که شاهکار تمدن غرب به آهن پاره تبدیل میکند خریداری کند و در این گفته با آمریکا هم نوا شویم که ترکیه را از خرید اس ۴۰۰ منع کنیم. ۱۲تیرماه ۱۳۶۷ به عبارتی کمی بیش از ۳۰ سال پیش ناو وینسس به فرماندهی ویلیام راجرز هوای پیمای مسافربری ایرباس پرواز شماره ۶۵۵ به مقصد دبی را در خلیج فارس هدف قرار داد و ۲۹۲سرنشین آن کشته شدند که در میان آنها بیش از ۶۲ کودک بود. ویلیام راجرز پس از سه ماه در سن دیگو یکی از شهر های استان کالیفرنیا سخنرانی کرد و بابت هدف قراردادن هواپیمای مسافربری جایزه و ارتقا درجه دریافت کرد. در سی و یکمین سالگرد این فاجعه آمریکا یک هواپیمای کنترل از راه دور(پهپاد) فوق پیشرفته بنام گلوبال هاوک(عقاب جهانی) برای شناسایی به ایران فرستاد تا دور از چشم رادارها بتواند زمینه حمله احتمالی غافلگیرانه را مهیا کنند. این بار ناو وینسس نبود، سامانه پدافندی ایران با شلیک موشک سوم خرداد، پهپاد گلوبال هاوک را منهدم کرد تا ناوهای لینکلن، وینسس همگی نظاره کنند و جرات نداشته باشند شلیک به بی گناهان را تکرار کنند. آمریکا با در خواست پنتاگون در کاخ سفید تشکیل جلسه می دهد، برای زدن ۴ نقطه در ایران به جمع بندی می رسند. حمله ساعت ۳نیمه شب با پشتیبانی هواپیماها و سامانه موشکی تام هاوک از قطر،بحرین، امارات شروع خواهد شد و احتمال ۱۵۰۰کشته برای یگان موشکی و راداری ایران در نظر گرفته می شود اما منابع اطلاعاتی و خبری اعلام می کنند که رادارهای ناشناخته ای بر روی ناوها قفل شده و فاصله تا انهدام آنها فقط چند ثانیه بیشتر نیست.بعد از اقدام آمریکا و پنتاگون اولین اتفاق میتوانست انهدام ۱۵۰فروند هواپیما و ۶هزار تلفات در دو ناو و ۳پایگاه آمریکایی بوده باشد..

از مرزهای لبنان و سوریه هم خبری به آمریکا می رسد که تحرکات شدید نیروهای حزب الله و جیش الوطنی، سپاه قدس در مرز اسراییل نشان از یک حمله قریب الوقوع به اسراییل می دهد. مهمتر از خبر انهدام ناوها و به خاکستر تبدیل شدن تل آویو حمله به حیفا با انهدام مخازن عظیم آمونیاک بود که می توانست سرنوشت جنگ را معین کند. خبر بعدی به سنتکام این بود که دو شی پرنده ناشناس در حوالی دیمونا مشاهده سپس از رادار محو می شوند، پس از یک ساعت دوباره برروی پدافند موشکی گنبد آهنین قفل راداری انجام می دهند. خبر از طریق سنتکام و ائتلاف سازمان سیا و موساد به پنتاگون مخابره می شود، ایران آماده پاسخ کوبنده و جنگ بی انتهاست، با اولین موشک فاتحه اسراییل و ۵ پایگاه آمریکا در منطقه خوانده می شود. اینجاست که ترامپ سراسیمه دستور توقف حمله را در ساعت ۲.۵۰بامداد به فرماندهی سنتکام صادر می کند.

ترکیه به وضوح می بیند که سپاه پاسداران داغ ایرباس ۶۵۵ را تا حدودی التیام بخشید.. پیشرفته ترین پهباد های آمریکا گرفتار تور پدافندی ایران در ۳۵۰۰نقطه هستند و این شبکه عنکبوتی که هیچ پرنده ای نمی تواند به سلامت از آن عبور کند فی الواقع از اس ۴۰۰ بسیار پیشرفته تر عمل میکنند. روزنامه های آمریکایی هم نوشتند که ایرباس در نقطه ای هدف قرارگرفت که پس از ۳۱سال گلوبال هاوک ساقط شد. خرده کشور های حاشیه نشین خلیج فارس هم دریافتند که اس ۴۰۰ نخریده و از معامله با ایران برای جایگزینی سامانه ۳۷۳ و موشک ۱۵ خرداد بجای گنبد اهنین طرفداری کنند. والسلام

حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد