هند و تجربه غربالگری فضای مجازی
هند و تجربه غربالگری فضای مجازی
این روزها خبرهای جالبی در دنیا در شرف تحقق است که گاهی تعجب انسان را بر می انگیزد . ظرف هفته گذشته اینگونه شنیده شد که  هند هم پس از چین به دنبال مقابله با غول‌های فناوری جهان و محدود کردن محتوای اینترنت برآمد. این غربالگری توسط هندیها بصورت اتوماتیک و از طریق نرم افزارهای فیلترینگ خود کار و هوشمند صورت می پذیرد. طبق طرح پیشنهادی دولت هند، مقامات هند می‌توانند پست یا ویدیوهای فیسبوک، گوگل، توییتر و تیک‌تاک- شبکه اجتماعی چینی برای به اشتراک‌ گذاری و ایجاد ویدیو- را که محتوای نفرت‌ افکنی، نقض حریم خصوصی و فریبکارانه دارند، حدف کنند.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد شرکت‌های اینترنتی نیز در قبال این طرح باید ابزارهای غربالگری اتوماتیک را در اختیار مقامات این کشور قرار دهند تا با مشاهده هر گونه اطلاعات غیرقانونی یا محتوای نامناسب آنها را حذف کنند. در کشور هند، دولت از قوانینی بهره مند است که با استفاده از آنها بتواند افراد را از غول‌های فناوری آمریکایی دور کند و جای آنها را به شرکت‌های رقیب محلی همانند ShareChat، شبکه اجتماعی مبتنی بر زبان هندی و Reliance Jio، غول تلفن همراه که توسط ثروتمندترین مرد هند حمایت مالی می‌شود، بدهد.  بخشی از اهداف این طرح هند را می‌توان جنبش جهانی‌ای برشمرد که اخیرا در مقابل شرکت‌هایی چون گوگل و فیس‌بوک ایجاد شده است.

در یک تحلیل اجتماعی روزنامه نیویورک تایمز به این عمل هند خرده گرفته و باور هندیها که بتوانند این اقدام را بدون گرفتاری انجام دهند صحیح نمیداند. از نظر نیویورک تایمز، نتیجه این چنین قوانینی، ایجاد یک اینترنت تکه تکه است ! در حالی که اینترنت باید یک شاهراه اطلاعات یکپارچه در تمامی مناطق دنیا باشد. اساسا از روزی که آمریکایی ها اختیار اینترنت را در دایره نفوذ خود از فرانسویها ربودند و با اقتدار ماهواره ای توانستند متدولوژی های خود را بلحاظ فرهنگی و فنی به دنیا دیکته کنند این امر که روزی تعارضات فرهنگی دامن این پدیده را گرفته و استقلال کشورها را تحت الشعاع خود در آورد میشد. در ایران هم این مسئله در جای خود بحث عجیبی را طلب میکند که امروز فضای غیر بهداشتی و ضد اخلاق مجازی و اینترنتی  بستری برای رشد بداخلاقی های مدنی گردیده است.

دادستان کل کشور تاکید نموده که ما دنبال بستن این فضا نبوده و نیستیم ولی دیگران از این فرصت بهره بسیار مصیبت باری به جیب خود میرنند. همین یکی دو روز پیش هم یکی از کارشناسان از اعضای شورای عالی فضای مجازی در کشور طی یک مصاحبه تلفنی گفته است که : «  در این تسلطی که رسانه های استکباری در فضای مجازی دارند، موضوع فیلترینگ به درستی باید برای مردم تبیین شود.»  شخصا بارها این توضیح را دادم که اگر راجع به فیلترینگ صحبت می کنیم حداکثر ۵ درصد از راه حل است. مانند این که برای همه درمانها دست به جراحی نمی زنیم؟ نه! جراحها کار بدی نمی کنند که جراحی می کنند و بدن را زخم می کنند. این راه دیگری ندارد که بدن را زخم کنیم و جدا کنیم. فیلترینگ درباره ناهنجاریهای اخلاقی است و ضدفرهنگ است. واقعا چند درصد از خانواده ها راضی هستند فرزندانشان از طریق این فضا به محتوای غیراخلاقی دسترسی داشته باشند. اگر پالایش نگوییم، چه بگوییم؟ این فضا می آید سیاسی می شود، از آن سوی آب هم می آیند این را تقویت می کنند. همه کشورها برابر ارزشهای خود این سیاست ها را دارند. ما بیش از عمل کردن، حرف زده ایم. همه کشورها فیلترینگ هوشمند دارند. بیایند محتواهای نامناسب را حذف کنند. این فیلترینگ هوشمند است که همین هم نشده است. اساسا بی توجهی به امر پالایش فضای مجازی در این دولت موج میزند و رغبتی به موضوع نیست گویا ماموریتی وجود دارد که فرزندان مردم به هر قباحتی دسترسی داشته باشند. خدا میداند که دیگر کار از هشدار گذشته و به ناهنجاری رسیده و باید از حربه های دیگری استمداد طلبید.  والسلام

حمید رضا نقاشیان