واردات اتانول آزاد شد
واردات اتانول آزاد شد
مدیرکل دفتر صادرات و واردات وزارت صمت از لغو ممنوعیت واردات اتانول خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سعید عباسپور  با بیان این مطلب توضیح داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت ایجاد تمهیدات لازم برای مقابله با گسترش آن در شرایط حساس کنونی و تامین اقلام مورد نیاز، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واردات اتانول برای واحد های تولیدی آزاد شد.

وی ادامه داد: واحد های تولیدی تحت نظارت سازمان حمایت و وزارت بهداشت می توانند برای استفاده و تولید مواد ضدعفونی کننده اقدام به واردات اتانول کنند.

عباسپور همچنین توضیح داد: بانک مرکزی موظف به تامین ارز مورد نیاز و گمرک هم موظف به ترخیص این اقلام از گمرکات کشور برای مقابله با کرونا کند.

شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و افزایش نگرانی شهروندان در رابطه با نحوه ضدعفونی کردن مواد مصرفی و اقلام مورد استفاده، سبب شده تا کاسبی برخی سودجویان در این روزها رونق بگیرد؛ سودجویانی که از بی اطلاعی و یا کم اطلاعی شهروندان سوء استفاده می کنند و گاهاً با فروش برخی محصولات اشتباه خسارت های سنگینی به مردم وارد می کنند.

متانول در بین الکل ها، ضعیف‌ترین خاصیت میکروب کشی را دارد؛ لذا به ندرت بدین منظور استفاده می‌شود. علاوه براین، متانول از طریق پوست، دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی می‌تواند جذب شود و در بدن انسان به متابولیت‌های سمی فرمالدهید، فرمات (اسید فرمیک) و CO ۲ تبدیل شود. حال نه تنها متانول به شدت سمّی است بلکه کمترین خاصیت ضدعفونی رو بین الکل‌ها دارد که میتواند سبب بروز عوارضی همچون درماتیت (التهاب پوست)، آسیب چشمی از جمله کوری، نارسایی کلیه، کما و مرگ شود.

مسمومیت، غالبا بدلیل مصرف تصادفی محصولات حاوی متانول رخ می‌دهد یا زمانی که آن را به عنوان یک جایگزین اتانول به صورت غلط مصرف کنند. دوز کشنده در انسان بطور دقیق مشخص نشده، ولی در رنج ۱-۰/۳ گرم بر کیلوگرم گزارش شده است. بنابراین  متانول را نباید برای ضدعفونی سطوح استفاده کرد.

  • منبع خبر : ایسنا