واردات «بیت ماینر» به طور رسمی آغاز شد
واردات «بیت ماینر» به طور رسمی آغاز شد
پس از چراغ سبز کلی دولت به استخراج ارزهای مجازی در کشور و مشخص شدن دستگاه‌های متولی، شنیده‌ها حاکی است که ثبت سفارش دستگاه‌های استخراج ارزهای مجازی و بخصوص «بیت ماینرها» در گمرک ایران آغاز شده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد پیش از این گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی ردیف تعرفه این دستگاه‌ها را تعیین کرده بود و اکنون پس از موافقت دولت، قرار است نخستین دستگاه‌ها به‌صورت رسمی و از مبادی قانونی وارد کشور شود. گفتنی است، سال‌ها از فعالیت ماینینگ در ایران به‌صورت چراغ خاموش می‌گذرد و هرچند آمار تعداد دقیق دستگاه‌های فعال وجود ندارد اما به‌گفته دست‌اندرکاران این صنعت تعداد این دستگاه‌ها در کشور بسیار بالاست. دراین سال‌ها تمام دستگاه‌ها به‌صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد کشور شده است. یکی از نکات مهم این است که به‌دلیل ورود غیرقانونی این دستگاه‌ها، هیچ نظارتی بر استاندارد بودن و میزان مصرف انرژی این دستگاه‌ها اعمال نشده بود. اما اکنون که این صنعت قانونی شده است، ضمن اینکه دولت می‌تواند از عواید گمرکی آن بهره‌مند شود دستگاه‌های ذیربط هم می‌توانند زمینه ورود دستگاه‌هایی با کارایی بالا را فراهم کنند.
پس از تصویب مصوبه استخراج رمزارز در هیأت دولت، فراگیرشدن استخراج آن و مراجعه‌های متعدد درخصوص ارائه مجوز قانونی به وزارت صنعت،معدن و تجارت صدور مجوز فعالیت ماینینگ در کشور به این وزارتخانه سپرده شد.
همچنین با توجه به نیاز این کسب و کارها به برق و پهنای باند مناسب، باید تأییدیه‌های لازم از وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت شود.لازم است تجهیزات مورد نیاز دارای برچسب انرژی بوده و از تجهیزات به روز در این زمینه باشد.از جمله شرایط دریافت این مجوز، فعالیت شخصیت حقوقی با موضوع مرتبط در زمینه فناوری اطلاعات و جذب متخصصان این حوزه است. گفتنی است، دستورالعمل اعطای مجوز فعالیت در این حوزه در حال تدوین است که پس از تکمیل و تصویب، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
حال از آنجا که مسئول قانونی ثبت سفارش واردات هرنوع کالایی نیز سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت است، ورود دستگاه‌های استخراج ارزهای مجازی نیز باید از طریق این وزارتخانه صورت گیرد.
مسیر ثبت سفارش
درهمین زمینه معاون فنی گمرک درگفت‌و‌گو با «ایران» درخصوص مسیر ثبت سفارش این نوع دستگاه‌ها توضیح داد: طبق قانون وارد‌کنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیر‌دولتی، برای ثبت سفارش و دریافت مجوز واردات باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند.
مهرداد جمال ارونقی درباره نقش گمرک برای واردات دستگاه‌های بیت ماینر گفت: گمرک ایران، در زمان انجام تشریفات گمرکی، قطعاً مجوزهای قانونی لازم را بررسی و دریافت می‌کند. با توجه به اینکه دستگاه‌های استخراج‌کننده ارزهای مجازی علاوه بر ثبت سفارش به مجوز سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و… نیاز دارد پس از دریافت این مجوزها به‌صورت سیستمی اجازه خروج کالا از گمرک داده می‌شود.
به‌گفته وی با ارائه ثبت سفارش برای این دستگاه‌ها و مشخص شدن ردیف تعرفه کالا، گمرک ملزم به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا در کوتاه‌ترین زمان است.
ردیف تعرفه دستگاه‌های استخراج ارز مجازی
معاون امور گمرکی گمرک افزود: در حال حاضر این کالا ذیل ردیف تعرفه ۸۴۷۱ که مربوط به ماشین‌های خودکار داده‌پردازی، ماشین‌های انتقال داده‌ها و ماشین‌های بررسی داده‌ها است، طبقه‌بندی می‌شود. در این ردیف تعرفه دستگاه‌های دیگری نیز از قبیل PC، نت‌بوک، دیسک‌خوان نوری، سایر واحدهای مربوط به ماشین‌های خودکار داده‌پردازی مانند انواع بردها شامل برد اصلی، گرافیک، صدا و ویدئو طبقه‌بندی می‌شود.

  • منبع خبر : ایران آنلاین