واردات فوری دارو و تجهیزات
واردات فوری دارو و تجهیزات
بانک مرکزی از هماهنگی با وزارت بهداشت برای تخصیص حداقل 250 میلیون یورو جهت واردات فوری دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از بانک مرکزی، در راستای تسهیل و تسریع در تأمین ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات پزشکی، بویژه اقلام ضروری برای مقابله با بیماری کرونا، جلسه‌ای با حضور معاون محترم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسؤلان حوزه ارزی بانک مرکزی تشکیل شد.

در این جلسه مقرر شد حداقل معادل ٢٥٠ میلیون یورو به قید فوریت برای تأمین واردات دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز تخصیص داده شود.

شایان ذکر است بانک مرکزی اعلام کرد با با هماهنگی وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های ذیربط، ارز لازم برای واردات اقلام ضروری فوق را در اسرع وقت تأمین خواهد کرد.

 براساس آیین‌نامه مذکور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (سازمان غذا و دارو) مکلف است مجوز لازم جهت واردات دارو، تجهیزات و لوازم پزشکی مورد نیاز کشور با کیفیت و استاندارد موردنظر را که در داخل کشور، مشابه آن تولید نمی‌شود و یا کافی نیست از طریق فرآیند رقابتی به واردکنندگانی که با کمترین قیمت تأمین می‌کنند، صادر کند.

واردات کالای موضوع این آیین‌نامه براساس فهرستی است که سازمان غذا و دارو به صورت دوره‌ای منتشر و مطابق آن، سازمان می‌تواند در چارچوب ضوابط آیین‌نامه فوق برای مدت مشخص و محدود از ظرفیت سایر واردکنندگان استفاده نماید.

به منظور حصول اطمینان از کیفیت، ایمنی، اثربخشی و تضمین اصالت، اولویت واردات کالا از طریق نمایندگان رسمی شرکت های سازنده مربوط، مستلزم فرآیند ثبت اقلام مربوط در سازمان مورداشاره و رعایت کلیه مقررات، آیین‌نامه‌ها و ضوابط ثبت دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی است.

همچنین، توزیع و عرضه کالای موضوع این آیین‌نامه، پس از اخذ مجوز توزیع از سازمان غذا و دارو و در شبکه توزیع مجاز، امکان‌پذیر خواهد بود و در صورت لزوم، اولویت و نحوه توزیع از سوی این سازمان تعیین خواهد شد.

  • منبع خبر : مهر