واردات کالای اساسی به بندر امام
واردات کالای اساسی به بندر امام
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از واردات حدود ۱۷ میلیون تنی کالای اساسی به بندر امام خمینی (ره) در سال گذشته و فروردین ماه امسال خبر داد و گفت: واردات انواع کالای اساسی به این بندر در سال و ماه گذشته به ترتیب ۲۷ و شش درصد نسبت به مدت مشابه در سال‌های قبل از این بازه‌های زمانی افزایش یافته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عادل دریس درباره آخرین وضعیت عملکرد بندر امام خمینی (ره) و واردات کالای اساسی در سال گذشته و فروردین ماه امسال اظهار کرد:‌ مجموع تخلیه و بارگیری دوازده ماهه‌ کالاهای نفتی و غیرنفتی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) در سال گذشته با ٩ درصد رشد به ۴۴ میلیون و ۶٨۴ هزار و ٧٣۴ تن رسید. همچنین در این بازه زمانی ١۵ میلیون و ۴٧٣ هزار و ٣٧۶ تن انواع کالای اساسی شامل ذرت، جو، کنجاله، دانه روغنی، شکرخام، روغن خوراکی، برنج و گندم در این مجتمع بزرگ بندری تخلیه شده است که ٢٧ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد.

وی افزود: مجموع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در فروردین امسال با ١٧ درصد کاهش به ٢ میلیون و ٩٨۶ هزار و ٣٧٨ تن رسید و تخلیه کالاهای اساسی در همین ماه با ۶ درصد رشد یک میلیون و ٣٨٧ هزار و ١٢۶ تن بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان  ادامه داد:‌ بارگیری کالاهای متفرقه (جنرال کارگو) مشتمل بر تجهیزات و لوازم کارخانه و قفسه چوبی با ۵٢ درصد رشد، کالای کیسه‌ای شامل سیمان با ٣٨ درصد، فله‌ی خشک مشتمل بر کودشیمیایی، سرباره‌ی فلزات، گنداله‌ی آهن، کلینکر، خاک‌های معدنی، پودرسنگ آهن با ٢٧ درصد و کالاهای کانتینری با ٢۴ درصد بیشترین رشد را بین کالاهای بارگیری شده در ١٢ ماهه‌ی سال ٩٨ به خود اختصاص دادند و در مجموع با ٢ درصد رشد به ١٠ میلیون و ٢١٨ هزار و ۴۶٣ تن رسید.

به گفته دریس، با احتساب رویه های گمرکی ثبت شده در ۱۲ ماهه سال ۹۸،   ۱۶ میلیون و ۵۲۳ هزار تن کالا در بخش واردات  و بیش از ۸ میلیون تن نیز در بخش صادرات در این بندر تخلیه و بارگیری شده است. اما صادرات کالاهای اساسی در ۱۲ ماهه سال گذشته صفر بوده و واردات این نوع کالا در این سال  به میزان ۱۵ میلیون و ۶۰۵ هزار  و ۴۷۶ تن بوده است. همچنین صادرات کالاهای اساسی در فروردین ماه سال جاری  ۴ هزار  و ۳۲۸ تن بوده و واردات این نوع کالا در این ماه بیش از  یک میلیون  و ۳۳۱ هزار تن رسیده است.”واردات کالای اساسی به بندر امام”

وی درباره عملکرد بنادر آبادان و خرمشهر نیز اعلام کرد:‌ تخلیه و بارگیری ۱۲ ماهه سال گذشته، بنادر آبادان ۱۶۳ هزار و ۹۱۰ تن و صادرات غیر نفتی آن ۱۲۹ هزار و ۱۳۴ تن و واردات غیرنفتی  این بنادر نیز ۲۳ هزار  و ۷۵۴ تن بوده است. از سوی دیگر تخلیه و بارگیری نفتی و غیر نفتی  بنادر آبادان (همراه با اروند کنار و چویبده)، در اسفندماه سال گذشته، ۴ هزار و ۶۷۲ تن بوده است.

تخلیه و بارگیری نفتی و غیرنفتی ۱۲ ماهه بندر خرمشهر، ۲ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۶۹۱ تن بوده که ۲۷ درصد رشد داشته و صادرات غیرنفتی، ۲ میلیون و ۶۱۸ هزار تن و واردات غیر نفتی نیز ۱۵۰ هزار و ۳۶۲ تن بوده است. جابجایی مسافر در این بازه زمانی نیز ۱۱۸ هزار و ۴۵۴ نفر بوده است. تخلیه و بارگیری نفتی و غیرنفتی بندر خرمشهر در اسفند ماه پارسال ۲۶۴ هزار و ۱۰۹ تن بوده که واردات غیرنفتی ۱۴هزار و ۶۲۴ تن و صادرات غیر نفتی نیز ۲۴۷ هزار و ۷۶۹ تن بوده است.

  • منبع خبر : ایسنا