واردات ۱۳.۵ میلیون تن کالای اساسی به کشور
واردات ۱۳.۵ میلیون تن کالای اساسی به کشور
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه طی ۷ ماه نخست سال جاری، ۱۳.۵ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد، گفت: در حال حاضر وضعیت رسوب کالا در گمرک معمولی است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مهدی میراشرفی امروز شنبه ۲ آذر ۹۸ در حاشیه بازدید از سامانه‌های گمرک ایران اظهار داشت: حجم تجارت خارجی کشور در هفت ماهه ابتدایی سال به ۵۰ میلیارد دلار رسید که حکایت از رشد ۷ میلیون تنی وزن و ارزش تجارت خارجی کشور دارد.”واردات ۱۳.۵ میلیون تن کالای اساسی به کشور”

رئیس کل گمرک ایران افزود: اگر بین سازمان‌ها هماهنگی وجود نداشت، در شرایط تحریم نمی‌توانستیم به این رکوردها برسیم؛ البته در شرایطی که بدخواهان ادعا می‌کنند که به دنبال زمین‌گیر کردن ما هستند، ما با سامانه‌ها به دنبال مدیریت الکترونیکی و هوشمند هستیم که این مساله به تسهیل تجارت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: رتبه ایران در بحث لجستیک گمرکی ۴۳ رتبه ارتقاء یافته و همچنین در زمینه کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان ارائه اسناد اظهارنامه و ترخیص کالا، شرایط کشور بهبود یافته است.

معاون وزیر اقتصاد در رابطه با دلیل عدم پایداری تبادل اطلاعات بین سامانه امور گمرکی و سامانه جامع تجارت، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در پیوند ۲۵ دستگاه در قالب پنجره تجارت فرامرزی گمرک، پایداری شبکه و اتصال اطلاعات دستگاه‌ها به یکدیگر است؛ اما هرگاه که سامانه‌ای با قطعی مواجه شود، این مساله به نام گمرک زده می‌شود؛ یعنی این معطلی را از چشم گمرک می‌بینند؛ درحالی‌که به دلیل متصل بودن تعداد زیادی سامانه به پنجره، در برخی موارد قطعی مقطعی رخ می‌دهد.

میراشرفی تأکید کرد: مشکل به زیرساخت‌ها و پویا نشدن سامانه‌ها برمی‌گردد که البته قابل رفع است.

وی در رابطه با میزان رسوب کالا گفت: موجودی کالاها را به صورت روزانه پیگیری می‌کنیم؛ البته بین موجودی و رسوب کالا، تمایز وجود دارد و در حال حاضر وضعیت نزدیک به نرمال است و شرایط غیرطبیعی وجود ندارد.

رئیس کل گمرک گفت: از ۲۰ میلیون تن کالایی که طی ۷ ماه نخست سال وارد کشور شده، ۱۳.۵ میلیون تن کالای اساسی بود که قسمت عمده این کالاها به صورت حمل یکسره وارد کشور شده است.

میراشرفی با بیان اینکه واردات کالاهای اساسی نسبت به دوره‌های گذشته از نظر وزنی رشد ۲۲ درصدی داشته است، اظهار داشت: برای ترخیص اقلام ضروری مانند دارو، از هواپیما به شبکه توزیع با نظارت وزارت بهداشت، اقداماتی انجام شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها، زمان ماندگاری برخی کالاها از ۲۰ روز به ۳۵ روز افزایش یافته که ما تلاش می‌کنیم زمانبندی مناسبی برای ترخیص کالاها اعمال شود.

میراشرفی تأکید کرد: علت اینکه از تحریم به عنوان «تروریسم اقتصادی» یاد می‌کنیم، این است که مشکلاتی از این دست در حوزه تجارت کشور ایجاد کرده است.

  • منبع خبر : مهر