واکنش وزیر اقتصاد به ضرر مردم در بورس
واکنش وزیر اقتصاد به ضرر مردم در بورس
رئیس شورای عالی بورس درباره ضرر برخی افراد در بورس بعد از تبلیغات گسترده برای خرید سهام دولتی گفت: سهام داری مثل خرید سکه و طلا نیست؛ در بازار سهام نباید کوتاه مدت فکر کنید. افرادی که وارد بازار سهام می‌شوند نوسانات این بازار را پذیرفته اند.

واکنش وزیر اقتصاد به ضرر مردم در بورس

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد فرهاد دژپسند  در جدیدترین اظهارات خود به مباحث مالیات، بورس، نظام بانکی،  پرداخته است؛

وزیر اقتصاد در بخش نخست مباحث خود با اشاره به ۲۲ بهمن ماه و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به ارائه تحلیلی از وضعیت شاخصهای اقتصادی در ادوار مختلف پرداخت. در ادوار مختلف تاثیر گذاری‌های مختلف و متنوعی از شاخصهای اقتصادی داشتیم و به همین دلیل نمی‌شود دوره‌ای را با دوره گذشته مقایسه کرد، چراکه نظام در حال شکل گیری با پدیده‌های مختلف مثل جنگ، تحریم و … مواجه می‌شود و از آن‌ها متاثر می‌شود. متغیر‌های کلان هم در اقتصاد موثر هستند. سال ۶۴ رشد نقدینگی کمتری داشتیم، اما تورم در سال ۶۵ به ۲۵ درصدی رسید. به همین دلیل نمی‌توان سال ۶۵ را با سال‌های قبل از آن مقایسه کرد. ظرفیت‌ها خالی در اقتصاد از سال‌های ۶۶ و ۶۷ استفاده شد و روند رشد اقتصادی با قبل از این دوران متفاوت است. بعد از جنگ ما در برخی از بنیان‌ها و زیر ساخت‌ها مثل خاک، آب و خطوط برق به طور محسوس رشد کردیم.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی باید کارشناسی و از درون اتفاق بیافتد، افزود: نظام پولی، بانکداری و … اقتضاعات خاص خود را می‌طلبد و این بحث زمانبر است.”واکنش وزیر اقتصاد به ضرر مردم در بورس”
دژپسند گفت: نباید دقت را فدای سرعت کرد اصلاح نظام پولی باید با دقت تمام و با بررسی تمام جوانب و رفع تمام آسیب‌ها شکل بگیرد. به هر حال باید بانکداری هوشمند شکل بگیرد،اما باید به این نکته نیز ادعان کرد  نظام بانکی در حال پوست اندازی است.

رئیس شورای عالی بورس، درباره سیاست‌های دولت در بازار سرمایه هم گفت: در بورس شاخص‌های  اثر گذار مختلفی داریم،  شاید در بعد رسانه‌ای یک شاخص مهم به نظر برسد، اما اینگونه نیست باید تمام شاخص‌ها مد نظر باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بورس برای اینکه عمق بیشتری پیدا کند باید ورودی‌ها بررسی و رصد شود، بر این اساس تسریع در  پذیرش و عرضه  سهام جدید مهم است. به این ترتیب باید گفت اگر مدارک شرکتی که خواهان ورود به بازار سرمایه است، کامل باشد ظرف یک ماه در بورس پذیرفته می‌شود.”واکنش وزیر اقتصاد به ضرر مردم در بورس”

وی با بیان اینکه،  تسهیلاتی را مثل افزایش سرمایه، مالیات، نمادها، ابزار‌های مالی عرضه کرده ایم،گفت: امروزه تمام ابزار‌های مالی تعریف شده است.، فرهنگ سهام داری در کشور رشد کرده است و در شرایط کرونایی برگزاری مجامع  شرکتها به صورت الکترونیکی را در بورس راه اندازی کردیم.

وی گفت: کسی که به بازار سرمایه وارد می‌شود باید کوتاه مدت نگاه نکند؛ چراکه ذات بورس با نوسانات کوتاه مدت همراه است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دوره‌ها در بورس به صورت طبیعی نوسانی است، افزود: دو بحث ارزش سرمایه و سود سرمایه در بورس مطرح است.
رئیس شورای عالی بورس درباره ضرر برخی افراد در بورس هم گفت: از خرداد ماه بارها تکرار کرده ام که ذات بازار با نوسان همراه است. مثلا قیمت دارا یکم از ۱۰ هزار تا ۲۹ هزار تومان تغییر کرد. سهامداری دو وضعیت دارد، یکی سود سهام و دیگری ارزش سهام است . این وضعیت در داراییهای دیگر وجود ندارد. سهام داری مثل خرید سکه و طلا نیست؛ در بازار سهام نباید کوتاه مدت فکر کنید.

دژپسند افزود: وضعیت بازار سهام برای خریدار بهتر از بازار طلاست. سهامداران نباید همه سهام خود را در یک سبد قرار دهند. بر این اساس گر ارزش سهام یک بخش کاهشی شد بخش دیگر این کاهش یا ضرر را جبران می‌کند.
وی همچینن در خصوص دلایل ریزش اخیر بازار سهام گفت: نوسانات اخیر بورس طبیعی نبود و بیشتر از تحولات بیرونی ناشی شد.”واکنش وزیر اقتصاد به ضرر مردم در بورس”

این مقام مسئول  درباره زمان برگزار انتخابات هیئت مدیره سرمایه گذاری سهام عدالت گفت: انتخابات هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت ۱۳ تا ۲۷ ماه رجب برگزار می‌شود.

دژپسند درباره مالیات هم گفت: مالیات تابعی از بخش‌های دیگر مثل هزینه هاست. برخی مواقع ناچار هستیم که به بخش‌های عمرانی توجه کنیم؛ یا شرایط بیماری. بیماری کرونا تنها یک بیماری نیست؛ بلکه یک شرایط و وضعیت خاص است. در این وضعیت ما مالیات بخش‌های زیادی را بخشیدیم یا مهلت جدید  دادیم.

وی گفت: مالیات بر عملکرد در سال ۹۸ عادی بود، اما در سال ۹۹ شرایط خاص حاکم شد. شرایط کرونایی عملکرد مالیاتی را در سال ۱۴۰۰ متغییر می‌کند.”واکنش وزیر اقتصاد به ضرر مردم در بورس”

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه،  خیلی از بنگاه‌های زود بازده یا بخش کشاورزی معاف از مالیات هستند، گفت: در شرایط کرونایی عملکرد کرونایی متغییر است.

دژپسند در انتها تاکید کرد: به هر حال باید نظام مالیاتی هوشمند شکل بگیرد و گام‌های اساسی مالیات هوشمند برداشته شده است.