واگذاری ایرتور روی میز قوه‌قضائیه
واگذاری ایرتور روی میز قوه‌قضائیه
پس از انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس از نحوه واگذاری هواپیمایی ایران ایرتور، دستگاه قضایی رسیدگی به این پرونده را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  در روزهای اخیر موضوع واگذاری شرکت هواپیمایی ایران ایرتور که از سوی حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی رسانه ای شد، توانسته بار دیگر پرونده یکی دیگر از واگذاری هایی که در چند سال اخیر بحث برانگیز شده را بر سر زبان ها بیندازد.

هواپیمایی ایران ایرتور در سال ۱۳۸۹ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد. خریدار این شرکت هواپیمایی که در آن زمان زیرمجموعه ایران‌ایر محسوب می‌شد، شرکت تعاونی هسایار (وابسته به یکی از نهادهای نظامی) بود.

اما این شرکت نتوانست از پس تعهدات خود بربیاید و درنتیجه سازمان خصوصی‌سازی ایرتور را از هسایار پس گرفت و بار دیگر در سال ۹۴ آن را به فردی به نام مجید شکاری بیرق به ارزش ۳۴ میلیارد تومان واگذار کرد.

یک مقام مسئول سابق در این شرکت هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: ایرتور در زمان واگذاری، ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به بانک مرکزی بابت خرید ۱۵ دستگاه توپولف بدهکار بوده است ولی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: در تاریخ ۱ آذر ۹۴ وقتی خریدار جدید که گفته می شود نسبت فامیلی با پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی دارد، ایرتور را دریافت می کند، متعهد به پرداخت بدهی ها طی دو سال می شود که این اتفاق رخ نمی دهد. در نتیجه در سال ۹۷ سازمان خصوصی سازی طی نامه ای به مدیرعامل ایرتور، عدم پرداخت بدهی ها و عدم ایفاد تعهدات وی را یادآور می شود.

این منبع آگاه با اشاره به ارزش گذاری ایرتور در سال ۸۹ و واگذاری آن به هسایار به مبلغ ۵۱ میلیارد تومان افزود: اما هسایار به تعهدات خود عمل نکرد و تنها بخشی از این رقم را پرداخت؛ در سال ۹۴ که بار دیگر ایرتور واگذار می شود، تنها ۳۴ میلیارد تومان از خریدار دریافت می شود که مابه التفاوت مبالغی است که هسایار نتوانست آن را بپردازد. به عبارت دیگر، در واگذاری سال ۹۴، ارزش گذاری و کارشناسی جدیدی صورت نگرفت و همان ۵۱ میلیارد تومانی که در سال ۸۹ تعیین شده بود، ملاک فروش ایرتور به بخش خصوصی قرار داده شد.

وی درباره نسبت فامیلی شکاری خریدار ایرتور با پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: پدر خریدار ایرتور، شوهرخاله رئیس سازمان خصوصی سازی است.

این مقام مسئول سابق در ایران ایرتور درباره ارزش فعلی دارایی های این شرکت هواپیمایی گفت: در حال حاضر برند این ایرلاین به تنهایی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. ساختمان این شرکت در خیابان احمدآباد مشهد ۴۵ میلیارد تومان، ساختمان واقع در خیابان کلاهدوز مشهد ۱۰ میلیارد تومان و ساختمان این شرکت در دفتر مرکزی تهران نیز تا ۲۵۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود. به این دارایی های غیر منقول، هواپیماها را هم باید اضافه کرد.

گفتنی است در نامه ای که نمایندگان مجلس در سال ۹۷ به رئیس سابق قوه قضائیه در خصوص ایرادات سازمان خصوصی سازی در واگذاری ها نوشته شده بود، نام ایران ایرتور نیز برده شده است.

با این حال در روزهای اخیر علاوه بر نصرالله پژمانفر، ضیاءالله اعزازی عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در نامه های جداگانه ای به رؤسای قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور، موضوع پربحث و پرحاشیه واگذاری ایرتور را متذکر شده است.

  • منبع خبر : مهرنیوز