ورود بخت آزمایی به صنعت خودرو
ورود بخت آزمایی به صنعت خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو باانتقاد از شیوه پیش فروش خودرو درباره شیوه‌های جایگزین گفت: عرضه خودرو در بورس مزیتی به نام شفافیت دارد؛ البته باید برای عرضه حواله خودروی صفر الزاماتی را رعایت کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد میلاد بیگی، مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر با انتقاد از شیوه پیش فروش خودرو گفت: شیوه فعلی پیش فروش خودرو هم در بعد قیمت گذاری و هم بعد شیوه فروش ایرادات متعددی دارد.

وی افزود: مقایسه قیمت‌های کالاها در صنایع دیگر با صنعت خودرو نشان می‌دهد که قیمت‌های خودرو باید بیشتر افزایش پیدا کند و قیمت گذاری شورای رقابت اشتباه است البته این موضوع به معنای طرفداری از خودرو سازها نیست بلکه به این معنا است که نباید قیمت گذاری به شیوه‌ای انجام شود که فقط دلال‌ها سود کنند.

مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر خاطر نشان کرد: در شیوه پیش فروش فعلی پدیده عجیبی رخ داده است و برای اولین بار، بخت آزمایی نیز وارد صنعت خودرو شده است در حالی که کاملاً روشن است که این شیوه کاملاً غلط است.

بیگی ادامه داد: دولت احتمالاً چند ماه دیگر به این جمع بندی می‌رسد که شیوه فعلی پیش فروش خودرو غلط بوده و باید به سراغ شیوه دیگری برود.

شیوه قیمت گذاری خودرو باید تغییر کند

وی در خصوص شیوه درست فروش خودرو گفت: به صورت طبیعی هر بنگاهی دوست دارد تا در فضای پیوسته و بلند مدتی، تقاضا برای کالایی که تولید می‌کند، افزایش یابد اما آلان شرکت ایران خودرو و سایپا علاقه‌ای به افزایش تولیدات خود ندارد و علت این امر را باید در قیمت گذاری خودرو در نظر گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: علت اینکه با وجود تقاضای بالا، خودرو سازها علاقه‌ای برای افزایش تولید ندارند این است که در ۲ سال اخیر قیمت فروش کم‌تر از قیمت تمام شده برای خودروساز بوده است در حالی که اولین و اساسی‌ترین اصل در یک فعالیت اقتصادی این است که قیمت فروش بیش از قیمت تمام شده باشد.

بیگی خاطر نشان کرد: اگر از سال ۹۷ قیمت گذاری به درستی انجام شده بود آلان صنعت خودرو سازی کشور وضع بهتری داشت ولی متأسفانه این امر صورت نگرفته است.

ضرایب شاخص قیمت باید در فرایند قیمت گذاری لحاظ شوند

وی در خصوص شیوه درست قیمت گذاری خودرو گفت: برای قیمت گذاری خودرو می‌توان قیمت پایه را بعد از اینکه آنالیز قیمتی از خودروساز گرفته شد به صورت عمومی اعلام کرد و زمانی برای آن تعیین کرد تا همه بتوانند آن را بررسی کنند.

مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر ادامه داد: به کمک آنالیز قیمتی یک سری ضرایب شاخص قیمت ایجاد بشود تا قیمت خودرو به وسیله ضرایب شاخص قیمت تعیین شده و با توجه به تورم اعلامی بانک مرکزی به صورت ماهانه یا فصلی به روز شود.

بیگی خاطر نشان کرد: با این شیوه، قیمت گذاری از دست نهادهای انسانی اعم از شورای رقابت یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان خارج می‌شود و به یک شاخص شفاف سپرده می‌شود.

وی گفت: جایگزین کردن شاخص به جای نهادهای انسانی هم به نفع مردم و هم به نفع خودرو ساز است و باعث می‌شود تا هم دولت نتواند از جیب خودرو ساز بذل و بخشش نماید و هم خودرو ساز نتواند خودرو خود را گران به مردم بفروشد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: هر چه پیش بینی ناپذیری اقتصاد افزایش یابد، تورم نیز افزایش می‌یابد در حالی که با تعیین ضرایب شاخص قیمت می‌توان پیش بینی ناپذیری اقتصاد را کاهش داد.

عرضه خودرو در بورس مزیت دارد

بیگی با اشاره به پیشنهاد عرضه خودرو در بورس گفت: عرضه خودرو در بورس مزیتی دارد و آن شفافیت است البته باید برای عرضه حواله خودروی صفر در بورس الزاماتی را نیز رعایت کرد.

وی در خصوص الزامات عرضه خودرو در بورس کالا خاطر نشان کرد: خودرو در بورس باید به قیمت پایه خرید و فروش شود و قیمت پایه نیز نباید توسط خودرو ساز مشخص شود، همچنین باید محدودیت‌هایی روی خرید و فروش خودرو در بورس اعمال شود تا سوداگری و سفته بازی در بورس شکل نگیرد.

مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر ادامه داد: همچنین افزایش قیمت در هر روز حتماً باید محدوده مشخصی داشته باشد و به طور مثال هر روز بیش از ۲ تا ۳ درصد بیشتر نتواند افزایش داشته باشد مضاف بر اینکه باید حجم مبنای فروش نیز وجود داشته باشد تا اگر دو حواله با قیمت مثبت ۳ درصد معامله شدند، قیمت سایر حواله‌ها مثبت ۳ درصد نشود.

باید محدودیت‌هایی برای خرید و فروش خودرو اعمال شود

بیگی گفت: در سمت فعالان بازار بورس نیز باید محدودیت‌هایی ایجاد شود تا مثلاً هر فرد فقط یک دفعه در سال بتواند به خرید یا فروش حواله بپردازد.

وی در پایان افزود: البته باید یک الزامی هم برای کارخانه‌ها ایجاد کرد تا آن‌ها مجبور باشند خودروهای صفر خود را فقط در بورس عرضه کنند که البته برای این کار می‌توان کد یکتایی در نظر گرفت که ناجا صرفاً با آن کد خودروها را پلاک کند تا به این شیوه فروش خودرو خودرو سازها برای مردم و نهادهای نظارتی شفاف شود.

  • منبع خبر : مهر