ورود وزارت اقتصاد به انحصار کارگزاری‌های بورس
ورود وزارت اقتصاد به انحصار کارگزاری‌های بورس
رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد از دستور وزیر اقتصاد به هیات مقررات‌زدایی، رییس سازمان بورس و شورای عالی بورس جهت بررسی موضوع انحصار در کارگزاری‌ها، خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد علی فیروزی در مورد ورود هیأت مقررات زدایی به مساله انحصار در مجوز کارگزاری‌های بورس، اظهار داشت: یکی از الزامات پرداختن به بررسی مجوز کارگزاری‌ها مساله شبه انحصار است که در این زمینه قرار بود طی هفته جاری جلساتی در کمیته‌های تخصصی هیئت مقررات‌زدایی برگزار شود که به دلیل مبتلا شدن برخی از افراد جلسه به ویروس کرونا، احتمالاً این جلسه هفته آینده برگزار می‌شود.” ورود وزارت اقتصاد به انحصار کارگزاری‌های بورس”

رئیس مرکز ملی پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد تاکید کرد: اخیراً پس از مطرح شدن قیمت‌های گزاف مجوز کارگزاری‌های بورس در فضای مجازی، وزیر اقتصاد به سه مرجع شورای عالی بورس، رئیس سازمان بورس و هیئت مقررات‌زدایی مأموریت داده تا در رابطه با رفع انحصار از مجوز کارگزاری‌ها اقدام و نتیجه را اعلام کنند.

فیروزی ادامه داد: قطعاً صدور مجوز یک کارگزاری نیازمند الزامات و شرایط خاص است، اما نباید منجر به ایجاد انحصار شود.” ورود وزارت اقتصاد به انحصار کارگزاری‌های بورس”

وی گفت: وضعیت در حوزه کارگزاری‌ها به شکلی است که در حال حاضر اگر شخصی شرایط و اهلیت تأسیس یک کارگزاری را داشته باشد، نیز نمی‌تواند مجوز تأسیس کارگزاری دریافت کند.

این روزها شاهد استقبال عمومی از بازار سرمایه و ورود جمعی از تازه‌واردان به بورس هستیم و شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس، مهم‌ترین نقش را به‌عنوان واسطه و پل‌ارتباطی میان سهامداران و بازار برعهده دارند. در واقع افراد برای انجام معاملات در بازار سرمایه ابتدا باید یک کارگزار را انتخاب کنند. به عبارت دقیق‌تر وقتی قصد دارید وارد بورس و سرمایه‌گذاری در آن شوید باید اقدام به افتتاح حساب در یکی از شعب کارگزاری‌های موردتایید سازمان بورس کنید. به این ترتیب کارگزاری‌ها نقش واسطی را بین سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه ایفا و سخت‌افزار‌های لازم برای تسهیل معاملات را فراهم می‌کنند. برای اینکه اهمیت نقش کارگزاری‌ها بیشتر نمود داشته باشد، فرض کنید کارگزاری‌ها وجود نداشتند؛ در این‌صورت شما باید به‌صورت حضوری در تالار بورس مراجعه و دائم درخواست‌های خود را در بین سایر حاضران در تالار اعلام می‌کردید تا بالاخره درخواست شما اجرایی شده و معاملات انجام می‌پذیرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۵سال گذشته مجوز جدیدی برای تاسیس شرکت کارگزاری در سازمان بورس صادر نشده است. همین موضوع سبب افزایش بی‌رویه قیمت مجوز ۱۰۸ کارگزاری موجود شده است. بر اساس این گزارش، قیمت مجوز یک شرکت کارگزاری این روزها به بیش از ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. کارشناسان معتقد هستند برای راه‌اندازی یک شرکت کارگزاری با شعب متعدد در شهرهای کوچک به ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازی نیست و انحصار کارگزاران فعلی باعث شده است که میزان سرمایه‌گذاری لازم برای تاسیس یک شرکت کارگزاری (با احتساب قیمت مجوز)، حداقل به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.

  • منبع خبر : مهر