ورود کراس اوور جدید سایپا به بازار با نام تجاری «آریا»
ورود کراس اوور جدید سایپا به بازار با نام تجاری «آریا»
کراس اوور جدید گروه خودروسازی سایپا از مگاپلتفرم ملی SP۱۰۰ که چندی پیش رونمایی شد و قرار است در سال ۱۴۰۰ وارد بازار شود، «آریا» نامگذاری شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد گروه خودروسازی سایپا با هماهنگی نهاد ریاست جمهوری و فرهنگستان زبان و ادب فارسی نام خودروی جدید خود که نخستین کراس اوور ایرانی از مگاپلتفرم ملی SP۱۰۰ است را «آریا» نامگذاری کرد تا پس از «شاهین» دومین نام تجاری خانواده محصولات جدید SP۱۰۰ باشد.” ورود کراس اوور جدید سایپا به بازار با نام تجاری «آریا»”

بنابراین گزارش، گروه خودروسازی سایپا برای نامگذاری محصول جدید خود، تعدادی اسم را به فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیشنهاد کرد که این فرهنگستان، ۵ نام‌ مورد تائید خود را مشخص و به سایپا اعلام کرد.” ورود کراس اوور جدید سایپا به بازار با نام تجاری «آریا»”

با توجه به اینکه این خودرو نخستین کراس اورر ایرانی از یک مگاپلتفرم ملی است و چندی پیش با حضور رئیس دفتر ریاست جمهوری و رسانه های گروهی رونمایی شد، نام‌های تایید شده برای دفتر ریاست محترم جمهوری نیز ارسال و از بین آنها، نام «آریا» برای کراس اوور جدید سایپا انتخاب شد.

گفتنی است این خودرو مدرن و دارای طراحی زیبا و به‌روز در سال ۱۴۰۰ وارد بازار ایران خواهد شود.

بنابر پیش‌بینی برخی موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی خارجی، رشد اقتصادی کشور در سال آینده میلادی مثبت خواهد شد، اتفاقی که به‌نظر می‌رسد «خودروسازی» نقش قابل‌توجهی در آن خواهد داشت. آن طور که اکونومیست طبق آخرین برآوردهای خود اعلام کرده، اقتصاد ایران سال میلادی جاری را با رشد منفی ۱۲درصدی به پایان خواهد رساند، اما در ۲۰۲۱ با رشد ۲ درصدی مواجه می‌شود. هرچند اکونومیست به نقش خودروسازی در رشد احتمالی اقتصاد ایران طی سال آینده اشاره نکرده، با این حال پیش‌بینی دیگر موسسه‌های خارجی مبنی‌بر بهبود اوضاع تولید خودرو در کشور، نشان دهنده نقش قابل‌توجه این صنعت در ثبت رشد موردنظر است. به‌عنوان مثال، پیش‌تر موسسه فیچ در تحلیلی از وضع خودروسازی ایران پیش‌بینی کرد که تولید خودرو در ایران طی دوره ده ساله ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹ به‌طور متوسط رشد سالانه ۴/ ۱۲ درصدی را تجربه کند. با در کنار هم قرار دادن پیش‌بینی‌های اکونومیست و فیچ، می‌توان ادعا کرد خودروسازی در رشد اقتصادی محتمل کشور طی سال آینده میلادی، نقش مهمی دارد، اتفاقی که البته پیش‌تر نیز رخ داده است. ” ورود کراس اوور جدید سایپا به بازار با نام تجاری «آریا»”

بهار سال ۹۳ بود که اقتصاد ایران پس از چند فصل منفی، بالاخره مثبت شد و خودروسازی به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور، یکی از ارکان اصلی این اتفاق مهم و حتی صنعت پیشرو و موتور محرک اقتصاد لقب گرفت. در آن مقطع اعلام شد که اقتصاد ایران در بهار ۹۳ حدود ۶/ ۴ درصد رشد داشته و در بین تمام عوامل تاثیرگذار، خودروسازی نقش موتور محرک را در این ماجرا ایفا کرده است. واقعیت‌های رشد اقتصادی بهار ۹۳ نشان می‌داد خودروسازی نقش بسیار مهمی در رشد بخش صنعت کشور داشته و بیشترین درصد افزایش تولید را نیز در بین صنایع داخلی به خود اختصاص داده است. اگرچه در بین صنایع موردنظر، «ساختمان»، «غذا» و «دارو» نیز در رشد اقتصادی نقش آفرینی کرده بودند، اما سهم هیچ کدام به اندازه «خودرو» نبود و همه پشت سر لکوموتیو خودرو قرار گرفتند. بر این اساس، کل بخش صنعت و معدن با رشدی ۵/ ۷ درصدی در بهار ۹۳ مواجه شد که خودروسازی با رشد حدودا ۷۷ درصدی تیراژ، عامل اصلی این اتفاق به‌شمار می‌رفت.در ادامه نیز خودروسازی با توجه به تداوم نسبی افزایش تیراژ، کماکان در رشد اقتصادی کشور نقش آفرینی کرد که البته هرچه گذشت، از اثرگذاری این صنعت (بر رشد اقتصادی) کاسته شد. در همان دوران اوج اثرگذاری صنعت خودرو بر رشد اقتصادی نیز کارشناسان تاکید می‌کردند که رفته رفته از سهم این صنعت و اثرگذاری آن کاسته خواهد شد.” ورود کراس اوور جدید سایپا به بازار با نام تجاری «آریا»”

دلایلی که کارشناسان در آن مقطع برای این پیش‌بینی خود اعلام کردند، مشتمل بر دو موضوع اصلی شامل «بالا رفتن عدد پایه تولید در خودروسازی» و «عدم‌توسعه پایدار بازار خودرو» بود. هرچند بازیگر نقش اول سریال نزولی شدن رشد اقتصادی کشور طی چند سال گذشته، تحریم و افت شدید فروش نفت بوده، با این حال نمی‌توان از نقش خودروسازی در این ماجرا غافل شد. خودروسازی همان طور که در بهبود تولید ناخالص داخلی طی بهار ۹۳ و مثبت شدن رشد اقتصادی کشور نقش داشت، در نزولی شدن این شاخص‌ها طی دوران تحریم نیز سهیم بود.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین