ورود ۲۳ میلیون ماسک از چین
ورود ۲۳ میلیون ماسک از چین
گمرک ایران از ورود نخستین محموله ماسک از کشور چین به ایران خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد گمرک ایران از ورود نخستین محموله ماسک از کشور چین به ایران از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی خبر داد.”ورود ۲۳ میلیون ماسک از چین”

براین اساس ۲۳ میلیون ماسک شامل ۲۰ میلیون ماسک ۳ لایه،۳میلیون ماسک n95و ۱۰ هزار تب سنج و ۲ میلیون گان محافظ پزشکی است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با ارسال نامه‌ای به رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران حقوق ورودی ماسک و الکل اتیلیک را ۵ درصد اعلام کرد.

این تصمیم با توجه به شیوع بیماری کرونا و ضرورت ایجاد تمهیدات لازم برای مقابله با گسترش آن در شرایط کنونی و تامین اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است.

بر این اساس تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ فقط حقوق ورودی ماسک تحت ردیف تعرفه های ۹۰۲۰۰۰۰ و ۶۳۰۷۹۰۱۰ و همچنین حقوق ورودی الکل اتیلیک ( اتانول تحت ردیف تعرفه شماره ۲۲۰۷۱۰۹۰) ۵ درصد اعلام شده است.

گفتنی است، حقوق ورودی در بند ح ماده ۱ قانون امور گمرکی تعریف شده که شامل دو قسمت است:
۱- حقوق گمرکی که برای همه کالاها ۴ درصد بوده و توسط مجلس وضع شده است.
۲- سود بازرگانی که توسط دولت تعیین می شود.

پیش از این گمرک جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که سود بازرگانی واردات الکل و ماسک تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ برداشته شده است.

در حالي که کرونا به تمام استان‌هاي کشور سرايت کرده است، اين روزها شاهد کمبود ماسک، الکل، لوازم ضدعفوني و لباس پزشکي هستيم. در همين زمينه دولت با تمهيداتي درصدد تنظيم بازار برآمده و وزارت صنعت هر روز انبارهاي جديدي از محتکران را کشف مي‌کند. در همين زمينه قائم‌مقام وزير صمت با بيان اينکه حمايت از توليد داخلي ماسک‌ و لباس پزشکي در دستور کار اين وزارتخانه قرار دارد، از دستور رئيس‌جمهوري به بانک ‌مرکزي براي تامين بدون‌‌پيش‌شرط ارز واردات اين اقلام خبر داد. بر اين اساس، فراخواني از سوي وزارت صنعت به واردکنندگان ارسال شده تا از تمام توان خود براي تامين اين دو قلم کالاي ضروري مورد نياز شبکه درماني کشور، استفاده کنند. حسين مدرس‌خيابان به مهر همچنين خبر داده است که اولويت اول تخصيص ارز کشور هم‌اکنون به تامين ارز مورد نياز واردات ماسک و لباس پزشکي تغيير يافته است. او همچنين اعلام کرد: واردکنندگان نگران تاييد پرونده‌هاي خود براي واردات اقلام پزشکي مورد نياز وزارت بهداشت نباشند؛ چراکه اين کار در کمتر از يک روز کاري به ثمر مي‌رسد. فريبرز حسامي، معاون نظارت و بازرسي سازمان صمت لرستان نيز گفته است که بر اساس مصوبه اين وزارتخانه، الکل و ماسک جزو کالاهاي اساسي مردم محسوب شده‌اند.

  • منبع خبر : فارس