وزارت صادرات راه نجات صادرات
وزارت صادرات راه نجات صادرات
از دوره ۴ ساله دولت دوم روحانی کمتر از یکسال باقیمانده و در این کمتر از یک سال زمان، کشور حداقل نیازمند به ورود ۱۰۰ میلیارد دلار ارز برای ایجاد پشتوانه در تحکیم ارزش و استحکام پول ملی است.

وزارت صادرات راه نجات صادرات

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد , از دوره ۴ ساله دولت دوم روحانی کمتر از یکسال باقیمانده و در این کمتر از یک سال زمان، کشور حداقل نیازمند به ورود ۱۰۰ میلیارد دلار ارز برای ایجاد پشتوانه در تحکیم ارزش و استحکام پول ملی است.

جمهوری اسلامی ایران سالهاست که در آرزوی حذف نفت خام از چرخه صادرات خود بسر میبرد و تحریم در فراسوی طرف تلخ خود در یک روی دیگرش اجبارا این آرزو را تا حدی محقق ساخته است و اگر دولت و مجلس قدر این فرصت تاریخی را بدانند بدون شک ما در ایران خواهیم توانست جای خالی تصمیم های نگرفته در ادوار مختلف را پر کنیم. با اندکی تعامل با اقتصاد تولیدی به راحتی و بدون اینکه خللی در مصارف داخلی ایجاد کنیم میتوانیم این رقم را در صادرات غیر نفتی سالیانه از ایران نهادینه کنیم. وزارت صمت و این ساختار گمرکی در نظام جمهوری اسلامی ایران کفایت ساختار سازی برای حمایت از صادرات غیر نفت خام را آنگونه که نظام اقتصادی نیازمند آن است را ندارند. به حسب آنچه که آمارها نشان میدهند ما حتی در شرایط سخت سال گذشته (۹۸) با وجود تحریم ها و شیوع بیماری کرونا در اواخر سال گذشته میزان تجارت خارجی ۸۵ میلیارد دلاری داشته ایم. در شرایط سخت تحریم بقول و ادعای امریکا طاقت شکن، توانسته ایم ۳۰ کشور جهان را از صادرات کالای ایرانی بهره مند کنیم . حال فرض کنیم وزارت صادرات در کشور تاسیس شده و در هر سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران رایزن اقتصادی برای راهگشایی صادراتی داشته باشد، بدون شک میزان این رقم را حتی تا دوبرابر افزایش خواهیم داد. منوط بر اینکه در تاسیس این وزارت خانه هیچ یک از عوامل کنونی وزارت صمت شرکت نداشته باشند. با یک نگاه ساده و سطحی به رقم صادرات ما به چین و با توجه به صادرات ۹ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلاری کالا به چین در سال ۹۷ ارزش صادرات به چین در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در مجموع ۲ درصد رشد داشته است. این ۲ درصد رشد به راحتی قادر است سالانه به ۱۰ درصد رشد بیانجامد. صادرات ایران به ترکیه به عنوان شریک راهبردی تجاری ایران در سال گذشته به لحاظ ارزشی ۵ میلیارد و ۴۶ میلیون دلار و به امارات متحده عربی در همین سال ۴ میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار بوده است. صادرات ایران به افغانستان که پنجمین شریک تجاری ایران در سال ۹۸ بوده است از نظر ارزشی ۲ میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار بوده است، همچنین میزان صادرات ایران در سال ۹۷ به افغانستان از نظر ارزشی ۲ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده است که مقایسه این ارقام نشان می دهد که صادرات ایران به افغانستان به لحاظ ارزشی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در مجموع ۲۰ درصد کاهش داشته است و بدون تردید و با توجه به رقم تورم در ایران و کاهش ارزش پول ملی این رقم نه تنها میتوانست کاهش نداشته باشد بلکه میتوانست ۲۰ درصد رشد داشته باشد و این ناکارامدی در عدم تامین ملزومات متناسب رشد مدیون ساختار غیر متناسب تشکیلاتی است. در یک چشم انداز دیگر صادرات ایران به هند و پاکستان در سال ۹۸ به ترتیب یک میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار و یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار بوده است. صادرات بیش از یک میلیارد دلار فقط به ۷ کشور آسیایی داشته ایم .همین جا لازم به ذکر است که  صادرات ایران در سال گذشته به هر یک از ۷ کشور چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، و پاکستان بیش از یک میلیارد دلار بوده و به کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، عمان، فدراسیون روسیه، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، جمهوری کره، قطر، ازبکستان، آلمان، مالزی و کویت کمتر از یک میلیارد دلار بوده است. ایجاد ساختار متناسب برای ایجاد رشد سالانه در سازمانی مستقل از وزارت صمت میتواند چشم انداز ۱۰ سال داشته و سال به سال موانع رشد سال گذشته را با برنامه ریزی برطرف نماید. این دولت جمهوری اسلامی در این شرایط نگران است که سیاست رشد صادرات نگاه به سازشکاری با غرب را بکاهد و از همین رو به صادرات به عنوان یک دستاورد محوری نگاه نمیکند. دورخیز مجلس شورای اسلامی برای ایجاد این ساختار میتواند زمینه یک سال کج دار و مریز با این دولت را تجربه کرده فرایند عملی این مکانیزم را برای سالهای آتی نهادینه نماید تا دولت آینده هدف خود را در استخراج نفت فقط روی تولید فراورده از نفت متمرکز نموده و کشور را به آرزوی دیرینه خود نایل آورد. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد