وزیر راه:یارانه تسهیلات بافت فرسوده تأمین اعتبار شد
وزیر راه:یارانه تسهیلات بافت فرسوده تأمین اعتبار شد
وزیر راه و شهرسازی گفت: مابه‌التفاوت یارانه نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده از محل بودجه ۹۷ تأمین اعتبار شده و امروز اولین دریافتی را اخذ کردیم.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی در بازآفرینی محله سیروس تهران گفت: هدف این جلسه راهبردی، اقدام ما برای کیفیت‌بخشی به زندگی شهری است.

وی ادامه داد: اگر در شورای عالی شهرسازی پس از فرآیند طولانی، طرح جامع تصویب می‌کنیم، هدفی جز مدیریت زندگی شهری نداریم. هر جا که یک برنامه و طرح فاخر داشتیم، موفق بودیم و طرح جامع در چند شهر موفق عمل کرد. در جاهایی هم که گزینشی طرح جامع اجرا شد، فساد شکل گرفت و ناهنجاری‌ها رشد کرد و با معضلات گوناگون مواجه شدیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهر تهران و پایتخت پیچیدگی‌های زیادی در اجرای طرح جامع دارد، گفت: تخصیص نهاد جامعی که بتواند اجرای طرح جامع را پایش کند، سبب می‌شود تا نهادهای تصمیم‌گیر (وزارت راه و شهرسازی) و مجری طرح جامع (شهرداری) در اتخاذ تمهیدات لازم موفق باشند. راه‌اندازی این نهاد ناظر در پیشبرد برنامه جامع تهران و انطباق آن با طرح تفصیلی و ساماندهی این طرح، موفق‌تر خواهد بود.

اسلامی درباره بازآفرینی شهری گفت: رئیس‌جمهور نیز بر یکی از اهداف اصلی حوزه شهری که توجه به بافت فرسوده است، تأکید داشته و مطالبات زیادی از وزارت راه و شهرسازی داشته است. تهران با تهدید بلایای طبیعی مواجه است که حساسیت بیشتری در این زمینه دارد و بازآفرینی شهری باید سرعت بیشتری بگیرد.

به گفته وی، پیشرفت بازآفرینی شهری در تهران، بالای ۴۰ درصد است که باید شتاب بیشتری به آن داده شود.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران درباره اقدامات این وزارتخانه برای نوسازی بافت فرسوده اظهار داشت: طبق قانون ششم توسعه، باید سالانه ۲۷۰ محله از ۲۷۰۰ محله شناسایی شده برای نوسازی بافت فرسوده، مورد بازسازی قرار گیرند. به دستور رئیس‌جمهور نیز قرار است اراضی دولت متعلق به همه نهادهای دولتی در بافت‌های فرسوده، به این برنامه اختصاص داده شود. از این رو ۴۴۰۰ هکتار اراضی متعلق به همه نهادهای دولتی در این بافت‌ها در ۷۲ محله واقع در ۶۷ شهر شناسایی شده که برای ساخت واحد مسکونی و نوسازی محله، در اختیار توسعه‌گر قرار می‌گیرد.

اسلامی ادامه داد: ۱۴۰۰ هکتار نیز در چابهار به عنوان بزرگترین شهر دارای حاشیه‌نشینی اختصاص داده‌ایم تا حاشیه‌نشینی در این شهر ساماندهی شود.

وی درباره تسهیلات نوسازی بافت فرسوده گفت: در حال حاضر این تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد به انبوه‌ساز و توسعه‌گراعطا می‌شود که تسهیلات ۱۸ درصد هم نرخ سود خوبی است و توسعه‌گر آن را با قیمت تمام شده، به فروش خواهد رساند. اگر قرار باشد دولت یارانه بدهد، سهم خود را در هنگام فروش اعمال خواهد کرد و توسعه‌گر از ۵۰ درصد بخشودگی در نرخ سود تسهیلات در زمان فروش برخوردار خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر از محل بودجه ۹۷، یارانه بافت فرسوده تأمین اعتبار شده و امروز دریافتی اول را اخذ کردیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: نوسازی شهر تهران نیز بر اساس طرح جامع خواهد بود و در حال حاضر ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده سراسر کشور آغاز شده است. در تهران هم با تفاهم‌نامه امروز، ساخت واحد مسکونی در بیش از چهار هکتار از محله سیروس با همکاری شهرداری تهران آغاز می‌شود. این واحدها را توسعه‌گر و بخش خصوصی می‌سازند.

  • منبع خبر : مهر