وزیر کار خواستار حذف «امتیاز واردات ریل» از کشورهای اوراسیا شد
وزیر کار خواستار حذف «امتیاز واردات ریل» از کشورهای اوراسیا شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نامه‌ای به معاون اول با اشاره به اینکه ایران به جمع 17 کشور تولید کننده انواع ریل راه‌آهن پیوسته است، خواستار حذف «امتیاز واردات ریل» از کشورهای اوراسیا شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد روز بیستم ‌خرداد سال جاری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس، جزئیات لایحه موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (اوراسیا نام قاره وسیعی است که از ترکیب دو قاره اروپا و آسیا پدید آمده‌است و ۹۳ کشور در آن قرار دارد) و کشورهای عضو را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

براساس ماده واحده این لایحه موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

به دنبال این مصوبه و به سبب درج عنوان ریل در لیست اقلام ذکر شده، روز یازدهم شهریورماه، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور از وی خواست «امتیاز واردات ریل» که به کشورهای اوراسیا اعطا شده مورد بازبینی قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به اینکه لایحه ذکر شده به صورت «خارج از دستور» و بدون دریافت نظرات کارشناسی دستگاه‌ های اجرایی در هیات وزیران به تصویب رسیده و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، درخواست کرده است که حذف عنوان «ریل» از آن لیست، با قید فوریت در دستور کار جلسه هیات وزیران قرار گیرد.

شریعتمداری در این نامه عنوان کرده است که با تلاش‌های شرکت ذوب آهن اصفهان، ایران به جمع ۱۷ کشور تولید کننده انواع ریل مورد نیاز راه‌آهن پیوسته و قادر است در سطح بالاترین استانداردهای روز اروپا، به تامین کامل نیاز داخلی بپردازد.

بنابراین گزارش تلاش برای تولید ریل راه‌آهن در ایران قدمتی نزدیک به سه دهه دارد، در طی این سال ها فولادسازان تلاش کردند ریل با استانداردهای قابل قبول تولید کنند، اما در نهایت به دلایل مختلف تلاش‌ها متوقف می‌شد.

در نهایت شهریورماه ۹۷ بود که شرکت ذوب‌آهن اعلام کرد، توانسته است بر اساس بالاترین استانداردهای روز دنیا ریل راه‌آهن تولید کند و برای این منظور گواهی یک شرکت معتبر بین المللی را نیز دریافت کرده است.

شرکت ذوب‌آهن همچنین اعلام کرد، حاضر است محصول خود را به قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های جهانی در داخل عرضه کند.

به دنبال این توانایی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان اصلی‌ترین متقاضیان ریل در کشور با این شرکت قرارداد خرید به امضا رساندند.

طبق بررسی‌ها، در قراردادهای منعقده، قیمت این محصول با استانداردهای روز اروپا، بسیار کمتر از رقبای خارجی تعیین شده است.

با این حال تاکنون حمایت از تولید این محصول ارزشمند در کشور به میزان لازم نبوده است، مساله‌ای که در مقطعی موجب گلایه‌مندی مدیران این شرکت فولادساز نیز شد.

  • منبع خبر : فارس