وضعیت اقتصادی امروز جهان
وضعیت اقتصادی امروز جهان
شیوع ویروس در مرکز چین در حال خاموش کردن مراکز صنعتی، تخلیه مغازه ها و مسافرت های شدید در سراسر جهان است. شرکت های بیشتری به سرمایه گذاران هشدار می دهند که بخاطر ایجاد اختلال در زنجیره تأمین و فروش، سرمایه گذاری مالی آنها به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در میان بدتر شدن چشم انداز، سرمایه گذاران به طور فزاینده ای پیش بینی می کنند که فدرال رزرو و سایر بانکهای اصلی مرکزی در سراسر جهان نرخ بهره را کاهش دهند یا برای محافظت از اقتصاد جهانی از اثرات شیوع ، اقدامات دیگری را انجام دهند.”وضعیت اقتصادی امروز جهان”

سام استووال ، رئیس استراتژیست سرمایه گذاری در CFRA گفت: “سرمایه گذاران خود را متقاعد كرده اند كه بانكهای مركزی جهانی حتی برای تأمین صدمه روانی نیز راحت تر دست به اقدام بزنند.”

بیل نلسون ، اقتصاددان ارشد در موسسه سیاست گذاری بانک و اقتصاددان سابق فدرال رزرو، گفت که صندوق های فدرال و سایر بانک های مرکزی بزرگ، احتمالاً از جمله چین ، می توانند کاهش نرخ هماهنگ را تا صبح چهارشنبه اعلام کنند. وی گفت که این کاهش حداقل یک نیم امتیاز و شاید حتی سه چهارم خواهد بود.

وی گفت: “تنها راه برای ایجاد یک واکنش مثبت در بازار تحویل بیش از حد انتظار است.”

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی همزمان دوشنبه اعلام کردند که آنها آماده هستند تا از طریق برنامه های وام اضطراری و سایر ابزارها به کشورهایی که تحت تأثیر کرونا ویروس قرار دارند کمک کنند.”وضعیت اقتصادی امروز جهان”

کریستالینا جورجیووا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول و دیوید مالپپ، رئیس بانک جهانی در بیانیه مشترک گفتند: “ما از ابزارهای موجود خود تا حد امکان استفاده خواهیم کرد.” “همکاری بین المللی ضروری است.”

در این بیانیه وعده های مشابه تکرار شده است که در صورت لزوم از فدرال رزرو در روز جمعه و بانک ژاپن در آخر هفته عمل کنند. معامله گران احتمالاً ۱۰۰٪ قیمت گذاری کرده اند که فدرال رزرو در طی یا قبل از جلسه ماه مارس نرخ ها را به میزان نیم درصد کاهش دهد.

یکی از نشانه های دلگرم کننده برای معامله گران این است که وزرای دارایی و رهبران بانک مرکزی گروه هفت کشور بزرگ صنعتی روز سه شنبه یک کنفرانس برگزار می کنند تا در مورد پاسخ اقتصادی به شیوع ویروس صحبت کنند.استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده و رئیس جروم پاول، رئیس صندوق ذخیره فدرال، رهبری این تماس را بر عهده خواهند گرفت. در این گروه ژاپن ، آلمان ، انگلیس و فرانسه از جمله دیگران قرار دارند. G-7 غالباً بیانیه هایی را صادر می کند که متعهد همکاری در میان تلاطم اقتصادی جهانی است.

نشانه هایی مبنی بر ادامه تأثیر اقتصادی در حال افزایش است. اندازه گیری تولید چین در ماه گذشته به پایین ترین سطح خود رسیده است، زیرا شیوع ویروس کارخانه ها را بسته و زنجیره تأمین را مختل کرد. سازمان توسعه اقتصادی، یک سازمان تحقیقاتی متشکل از اکثر اقتصادهای پیشرفته، روز دوشنبه گفت که شیوع ویروسی “بزرگترین خطر خود را از زمان بحران مالی” در سال ۲۰۰۸ به اقتصاد جهانی ارائه می دهد.”وضعیت اقتصادی امروز جهان”

OECD پیش بینی رشد جهانی خود را کاهش داد و گفت که حتی اگر فقط شیوع محدودی در خارج از چین وجود داشته باشد، اقتصاد جهانی امسال فقط ۲٫۴٪ رشد خواهد کرد، ضعیف ترین پس از بحران. این پیش بینی با چندین برآورد خصوصی مطابقت دارد.

اگر کشورهای دیگر با شیوع مشابه کشورهای چین روبرو شوند ، OECD می گوید رشد ممکن است به حداقل ۱٫۵٪ کاهش یابد .به طور جداگانه، اقتصاددانان در گلدمن ساکس پیش بینی های خود را برای رشد ایالات متحده به تنها ۰٫۹٪ در سه ماهه اول و برای سه ماه آوریل – ژوئن به صفر رساندند.

برای سرمایه گذاران، عدم اطمینان زیادی در مورد چگونگی تأثیر رفتار مصرف کننده و هزینه ها اتفاق جدیدی بوده است.

بیل استرازولولو از تجارت Bell Curve گفت: “این یک ضربه معمولی اقتصادی نیست.” “اگر شهرهای بزرگ به نوعی تعطیل شوند؟ رستوران ها، سرگرمی، خرید، مسافرت چه می کند؟ بازی کردن از این تقریبا غیرممکن است. ”

 

هفته گذشته همه شاخص های مهم در آنچه که تماشاگران بازار آن را “اصلاح” یا سقوط ۱۰٪ یا بیشتر از اوج می خوانند قرار گرفت. ناظران بازار ماهها اعلام کردند که سهام گران قیمت بوده و برای بازپرداخت دیگری عقب افتاده است.

آخرین باری که بازار از به این اندازه افت کرد، در اواخر سال ۲۰۱۸ بود که جنگ تجاری با چین در حال افزایش بود و سرمایه گذاران نگران افزایش نرخ بهره بودند. با افزایش روز دوشنبه ، S&P 500 اکنون ۸٫۷٪ پایین تر از رکورد در ۱۹ فوریه رسید.

علیرغم افزایش ارزش سهام، این واقعیت که سرمایه گذاران در خزانه داری با بازده کم رکورد پایین نگه دارند نشان می دهد که آنها هنوز نگران هستند.

کرک هارتمن، رئیس اداره دارایی Wells Fargo گفت: “عامل ترس هنوز بسیار زیاد است.” “آیا واقعاً می خواهید یک درصد خزانه داری را با ۱ درصد داشته باشید؟ فکر می کنم این یک بازار کلاسیک در بحران است. ”

خریداران کالاهای روزمره را به دلیل ترس از گسترش ویروس در حال جمع آوری کالاهای روزمره بودند و به افزایش مصرف سهام در شرکت های کالاهای خانگی کمک کردند Costco . 10 درصد جهش کرد. والمارت ۷٫۶٪ افزایش یافت ۵٫۶٪ P & G به دست آورد.”وضعیت اقتصادی امروز جهان”

سهام فناوری و مراقبت های بهداشتی سهم بزرگی از سود را به خود اختصاص داده است. اپل ۹٫۳٪ صعود کرد و علوم ۸٫۷٪,Gilead افزایش یافت. شرکت بیوتکنولوژی یکی از داروهای خود را به عنوان یک درمان احتمالی برای محافظت از ویروس کروناوس آزمایش کرده است.

امیدهای محرک باعث تقویت بازارهای آسیا شده است. شاخص Nikkei 225 یک درصد افزایش، در حالی که شاخص کامپوزیت شانگهای ۳٫۲ درصد رشد داشته است.

چین بیشترین  مورد ویروس  را در سراسر جهان مشاهده کرده است. در ایالات متحده ، مقامات حداقل ۸۰ مورد ویروس را شمرده اند، شش مورد مرگبار و نگرانی رانندگی برخی از آنها برای تمیز کردن قفسه های فروشگاه تمیز از آب بطری، ضد عفونی کننده دست و سایر موارد ضروری است. هر دو فوت مردانی با مشکلات بهداشتی موجود بودند که در ایالت واشنگتن در بیمارستان بستری بودند.