وضعیت واردات و صادرات/وضعیت اسکناس‌ها و مسکوکات
وضعیت واردات و صادرات/وضعیت اسکناس‌ها و مسکوکات
میزان اسکناس و مسکوک در سه ماهه ابتدایی امسال معادل ۷۱۷ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با پایان خرداد پارسال ۹.۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد آمار بانک مرکزی از وضعیت صادرات و واردات در سه ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که واردات گمرکی ۷ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار و صادرات نیز معادل ۶ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار بوده و ماه‌های فروردین و اردیبهشت به ترتیب کمترین و بیشترین میزان صادرات را داشته‌اند.

و طبق اعلام بانک مرکزی، در پایان خرداد امسال معادل ۷۱۷ میلیارد تومان اسکناس و مسکوک منتشر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با ۹.۱ درصد افزایش مواجه شده اما در مقایسه با اسفند پارسال هیچ تغییری نکرده است. “وضعیت اسکناس‌ها و مسکوکات در بهار امسال”

از این میزان اسکناس و مسکوک خلق شده، ۵۷۸ میلیارد تومان آن در دست اشخاص قرار دارد که اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل معادل ۱۵.۱ درصد افزایش یافته اما این رقم نسبت به اسفند پارسال ۵.۵ درصد کاهش یافته است.

همچنین، معادل ۱۲۴ میلیارد تومان از ۷۱۷ میلیارد تومان اسکناس و مسکوک منتشر شده نزد بانک‌ها است که این میزان نسبت به خرداد و اسفند پارسال به ترتیب با ۱.۱ و  ۳۷.۹ درصد افزایش مواجه شده است. “وضعیت اسکناس‌ها و مسکوکات در بهار امسال”

علاوه براین، معادل ۱۵ میلیارد تومان از اسکناس و مسکوک منتشر شده نزد بانک مرکزی است که در مقایسه با خرداد و اسفند سال گذشته ۵۲.۶ و ۴.۳ درصد کاهش یافته است.

طبق آنچه که بانک مرکزی از وضعیت صادرات و واردات در سه ماهه ابتدایی سال جاری منتشر کرده، ۸ میلیون و ۹۲۳ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است.

همچنین، در این مدت ۲۱ میلیون و ۹۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار صادر شده است.

اردیبشهت دارای بیشترین واردات

بررسی جزئیات واردات در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد بیانگر آن است که در این ماه‌ها به ترتیب معادل ۲ میلیون و ۵۲۶، ۳ میلیون و ۸۷۹ و ۲ میلیون ۵۱۸ هزار تن واردات صورت گرفته و ارزش واردات در این ماه‌ها نیز به ترتیب یک میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار، ۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار و ۲ میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار بوده است.

با این حساب، بیشترین ارزش واردات مربوط به ماه اردیبشهت بوده و کمترین ارزش واردات متعلق به فروردین بوده است. علاوه براین، کمترین میزان واردات مربوط به خرداد ماه معادل ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار تن و بیشترین میزان واردات هم در ماه اردیبهشت معادل ۳ میلیون و ۸۷۹ هزار تن اتفاق افتاده است.

تراز تجاری معادل منفی یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار

طبق این گزارش، فروردین ماه با ۵ میلیون و ۳۴۶ هزار تن صادرات به ارزش یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار کمترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است. همچنین، اردیبهشت ماه با ۹ میلیون و ۱۷۶ هزار تن صادرات به ارزش ۲ میلیارد و ۶۴۷ میلیون دلار بیشترین میزان صادرات را داشته است. “وضعیت اسکناس‌ها و مسکوکات”

علاوه براین، در خرداد ماه سالجاری نیز صادراتی به میزان ۷ میلیون و ۴۰۷ هزار تن و به ارزش ۲ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار صورت گرفته و تراز تجاری کشور در بهار امسال نیز منفی یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار بوده است.

  • منبع خبر : ایسنا