وهابیت به تشیع تمکین میکند
وهابیت به تشیع تمکین میکند
در این روزهای کرونا زده در زندگی همه بشریت که بی توجه به آنچه می کند موجب نزول بلایی عظیم از آسمان گردیده و تقریبا تمام معادلات سیاسی اقتصادی اجتماعی جهان را دگرگون کرده

وهابیت به تشیع تمکین میکند

به گزارش واحد تحلیلی پایگاه خبری صبح اقتصاد در این روزهای کرونا زده در زندگی همه بشریت که بی توجه به آنچه می کند موجب نزول بلایی عظیم از آسمان گردیده و تقریبا تمام معادلات سیاسی اقتصادی اجتماعی جهان را دگرگون کرده اخباری از عربستان سعودی واصل میشود که جوانان اهل تسنن این کشور در یک فضای آکنده از ایمان و عشق به دین یکی پس از دیگری مکتب وهابیت را ترک و به تشیع روی می آورند. این امر اگرچه سعی میشود به نوعی از چشم رسانه ها با تمهیداتی پنهان مانده و یا در یک تحکم سرنیزه ای به وادی خفقان برده شود اما جسته گریخته از لابلای اخبار خود نشان داده و حق آشکار میشود. کلیپ های متعددی از روحانیون سرشناس اهل تسنن که در دل وهابیت را همانند بهاییت دست ساز مکتب سازی انگلیسها میدانند در مسیر معرفی تشیع و حقانیت آن در میان مذاهب اسلامی دست به دست می چرخد و شبهه پشت شبهه در چگونگی رفتار داعش که عواملش به ابن تیمیه تمکین میکردند، در اذهان جوانان اهل تسنن بی پاسخ میگذارد. از لطافت و دقت و نگاه دل انگیز به ماهیت تفکر امام زمانی سخن گفته میشود. از برکت بلوغ مسلمانان طرفدار اهل بیت در کشورهای ترکیه و سوریه و عراق و ایران و یمن در استقامت و دلاوری سخن میرود و منشا این همه رویکرد را زلال بودن حدیث نبوی میدانند که قرآن و عترت را از هم جدا نمیدانند. جدا از مباحث انگیزشی در فضای فکری و اعتقادی فضا های ضد انگیزشی علیه تفکر وهابیت هم کم نیستند. برای مثال به آنها میتوان در همین نزدیکی رفتار بن سلمان را در برخورد با اقوام خود به میان آورد. در همین نزدیکی میتوان به شیوه کشتن و ترور قاشقچی اشاره کرد در همین نزدیکی میتوان به ماهیت پدر و پسر حاکم بر سعودی نقبی نه چندان عمیق زده و به آسانی فهمید که چه عواملی موجب تنفر جوانان از نفاق دست پروردگان وهابیت میشوند. اخیرا روزنامه «شرق الاوسط » که مالکیتش متعلق به سلمان بن عبدالعزیز است  در مقاله ای در تقابل با کتاب و متن حاکی از تعارض های منبعث از کتاب « عربده کش ریاض » بخشی از زندگی نامه سلمان و پسرش را به قلم کشیده  سعی کرده از همه آل سعود یکی از این پدر و پسر را به جامعه اهل اسلام معرفی نموده . در این مقاله و در تبیین نقاط برجسته زندگی این دو شاهزاده نقطه ای کوچک که بتوان به شاه سعودی ذره ای در انسان بودن اعتقاد داشت باقی نگذاشته است. جدای از بنیان های از هم گسیخته در اخلاق آل سعود بلحاظ سیاسی نیز منشا انحراف و ظلم و خودکامگی بوده اند. شرایط سخت اجتماعی و فضای به شدت خشک مذهبی حاکم بر عربستان در نتیجه حاکمیت «وهابیت» که هرگونه تعامل با فرهنگ های دیگر را رد و در مواردی تکفیر می کرد، باعث شد، جامعه سعودی به جامعه ای منزوی و عقب مانده تبدیل شود. اولین ارتباط دیپلماتیک سعودی ها با مصر در زمان  حاکمیت «ملک فاروق» بود که طی آن پسران «ملک عبدالعزیز» با برخی مفاهیم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آشنا شدند. این رابطه چندان دیری نپایید و با روی کار آمدن «جمال عبدالناصر» روابط دو کشور رو به تیرگی نهاد. اما از آنجا که حکام سعودی از یک سو، مصر را رقیب خود می دیدند و از سوی دیگر، شیفته تمدن و فرهنگ این کشور بودند، با دقت تمام ادبا، شعرا، نویسندگان، سینماگران و هنرمندان مصری و آثارشان را رصد می کردند. به مرور این ایده در اذهان حکام سعودی شکل گرفت که می توان «فرهنگ و رسانه» را به خدمت حکومت گرفت. این سرآغاز توجه خاندان سعودی به فرهنگ و هنر و رسانه بود، لذا به مطالعه کتب مصری و گوش دادن به آثار خوانندگان معروف این کشور و دیدن فیلم های آنها روی آوردند و دستگاه پخشی برای دیدن فیلم های مصری به کاخ حکومتی عاری از معنویت ملک عبدالعزیز  آورده شد. به گفته شاهزاده «طلال بن عبدالعزیز» تماشای این فیلم ها که در آنها هنرپیشه ها بدون پوشش و حجاب بودند، همیشه مورد اعتراض عمه هایم بود. «سلمان» از جمله افراد خاندان سعودی بود که خیلی زود به اهمیت «فرهنگ و رسانه» پی برد و دریافت، این عرصه بهترین مکان برای مطرح کردن خود است. لذا به سرعت موسسه چاپ و انتشارات سعودی را خریداری کرد. در این بین روزنامه فرا منطقه ای «الشرق الاوسط» چاپ لندن سرآغاز فعالیت های «سلمان» در این حوزه محسوب می شود.چه بلحاظ سیاسی و چه بلحاظ فرهنگی «سعود السبعانی»، در کتاب «عربده کش ریاض» تلاش می کند، زوایای تاریک زندگی «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان و فرزندش، «محمد بن سلمان»، ولی عهد را روایت کند. از ارتباط با مصر تا جیره خوری از آبشخور صهیونیستی در اسراییل و بردگی در مقابل ترامپ همه و همه موید این نکته اند که آل سعود انگیزه ساز برجسته ای برای جوانان پاک طینت عربستان در جهت گیری بسمت تفکر امام زمانی بوده اند. جهان اسلام در طینت زلال هدایت قرآنی در معیت هدایت علوی در مسیر ظهور در حرکت است و آنچه در این مقاله کوتاه اشاره کردم ذره ای کوچک از آن چیزی است که در بنیانهای عمیق گرایش بسمت جهان عاری از ظلم و گناه در حرکت است.

والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد