پایان خرید زعفران از کشاورزان
پایان خرید زعفران از کشاورزان
عضو شورای ملی زعفران با اشاره به پایان خرید حمایتی طلای سرخ از کشاورزان گفت:دولت ۵۰ درصد مطالبات کشاورزان را پرداخت کرده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد علی حسینی وضعیت بازار زعفران را آرام توصیف کرد و گفت: هم اکنون در روزهای پایانی سال میلادی به سر می‌بریم و به همین دلیل بازارهای هدف ما فعال نیستند و امیدواریم که با آغاز سال میلادی جدید صادرات، هم در حوزه زعفران و هم کالاهای دیگر رونق بگیرد.”پایان خرید حمایتی زعفران از کشاورزان/۵۰ درصد مطالبات پرداخت شد”

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم زعفران در حال حاضر حداقل بین ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان و حداکثر ۹ تا ۱۰.۵ میلیون تومان است که حداقل قیمت زعفران مربوط به زعفران دسته و حداکثر نرخ آن مربوط به نوع سوپر نگین است.

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه قیمت زعفران طی هفته‌های اخیر نوسان جدی نداشته است، افزود: خرید حمایتی زعفران توسط دولت به پایان رسید و در این دوره سازمان مرکزی تعاون روستایی بیش از ۵۰ تن زعفران از کشاورزان خریداری کرد.

حسینی با بیان اینکه بهره برداران تمایل داشتند که خرید زعفران توسط دولت ادامه پیدا کند، گفت: دولت برای این کار نیاز به منابع دارد ضمن اینکه تاکنون حدود ۵۰ درصد مطالبات زعفران کاران پرداخت شده و ۵۰ درصد آن نیز باقی مانده است.

کاشت زعفران باید در ماه های مرداد تا مهر انجام شود و در آب و هوای معتدل با توجه و دقت خاصی صورت گیرد. این گیاه گرمسیری در نقاطی که تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، رشد خوبی دارد اما ممکن است در همه شرایط اینگونه نباشد همانگونه که در همدان که دارای آب و هوای سرد است، زراعت و کاشت زعفران نتیجه بخش است.

دوره بیداری و فعالیت زعفران در ماه های آبان تا اردیبهشت است و درتابستان پیاز زعفران فعالیت نداردو برگ هایش زرد و خشک می شود و پیاز به خواب می رود پس برای کشت زعفران زمین های گرم و خشک مناسب نیستند.

  • منبع خبر : مهر