پرداخت تسهیلات قطعه‌سازان
پرداخت تسهیلات قطعه‌سازان
طبق اعلام دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، با تلاش‌های صورت گرفته و سرعت گرفتن تزریق تسهیلات در روزهای اخیر، بالاخره ۷۰ درصد تسهیلات شورای پول و اعتبار پرداخت و بدهی معوق خودروسازان به قطعه سازان کوچک پرداخت شد، اما هنوز با قطعه سازان بزرگ تسویه کامل صورت نگرفته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد آرش محبی‌نژاد، اعلام کرد: تا پایان ساعت اداری روز  گذشته (سه شنبه)، حدود ۷۰  درصد تسهیلات شورای پول و اعتبار پرداخت شد. هر چند با توجه به اینکه حدود سه ماه پیش این مصوبه از سمت شورای پول و اعتبار اعلام شد؛ پرداخت‌ها دیرهنگام صورت گرفت اما باز هم جا دارد که از بانک مرکزی، بانک های عاملی که در این طرح مشارکت داشته‌اند و مسئولان وزارت صمت و همچنین نهاد ریاست جمهوری تشکر کرد. تا ۱۰-۱۵ روز پیش تنها ۱۵ درصد از این تسهیلات پرداخت شده بود اما در همین ۱۰ روز اخیر پرداخت ها در نتیجه پیگیری ها، شتاب گرفت و قریب به ۷۰ درصد تسهیلات تا روز گذشته پرداخت شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ ضمن ابراز امیداوری اینکه امروز مابقی مبلغ تسهیلات نیز پرداخت شود، گفت: خودروسازان همچنان در حال انجام پرداختی‌ها هستند و امید است که امروز هم درصدی پرداخت شود. اما لازم به ذکر است که در دو خودروساز بزرگ اتفاق خوبی که افتاد این بود که بدهی معوق خود به قطعه سازان کوچک را تسویه کردند. هرچند که به لحاظ ریالی، مبلغ های پرداختی کم بوده است اما به لحاظ تعداد، تعداد زیادی از قطعه سازان را شامل شده  و بدهی آن ها پرداخت و مشکلاتشان حل شد.

وی افزود: هر دو خودروساز مصوبه ها را گرفته‌اند اما جذب پولی که در حساب نشسته باشد، تا روز گذشته بیش تر از ۷۰ درصد نشده است اما نکته مهم اینجاست که قطعه سازان کوچک مطالبات ۱۲۰ روز معوق خود را گرفتند اما قطعه سازان متوسط و بزرگ موفق نشدند بنابراین بدهی ۱۲۰ روز هردو خودروساز به زنجیره تامین داخلی پرداخت نشد.

بالاخره صنعت قطعه سازی از بحران خارج شد

وی افزود: اما هیچ یک از این دو خودروساز موفق به پرداخت کامل بدهی‌های معوق خود و در حقیقت تسویه نشدند و بخشی از پرداخت ها به سال آینده موکول شد. مجموع این اتفاقات همچون تزریق تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار، خود منابع داخلی خودروسازان و همچنین یکسری توافقاتی که خودروسازان با قطعه سازان به ویژه قطعه سازان بزرگ بر روی مباحث خرید دین و استفاده از سایر روش های تامین نقدینگی، سبب شده است که صنعت قطعه سازی پیش از پایان سال از بحران خارج شود.

محبی نژاد خاطرنشان کرد: شاخصه ها نشان می دهد که صنعت قطعه سازی نه در وضعیت ایده آل اما در وضعیت قابل قبولی سال را به لحاظ نقدینگی به پایان خواهد برد و تقریبا رضایت نسبی در قطعه سازان حاصل شده است؛ منتهای مراتب ما امیدواریم که در  ایام ابتدایی سال آتی هم باقی مانده تسهیلات مذکور جذب شده به زنجیره تامین تزریق شود و از محل منابع خود شرکت ها هم پرداخت ها صورت گیرد تا شاهد دریافت کامل مطالبات معوض قطعه سازان باشیم.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان با بیان اینکه حال با خروج از وضعیت بحران، می توان امیدوار بود که علاوه براینکه به جنگ ویروسی همچون کرونا رفته و مشکلات اقتصادی ناشی از آن را جبران کرد، می توان غول تحریم را که با آن دست و پنجه نرم کردیم و البته قطعه سازان در سال ۹۸ نشان دادند که تواستند آن را به زانو در بیاوریم، بیش از پیش بی اثر کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: بالاخره با تلاش های صورت گرفته و سرعت گرفتن تزریق تسهیلات در روزهای اخیر، هر چند کل تسهیلات اختصاص پیدا نکرد اما صنعت قطعه سازی را از بحران و فاجعه نجات داده  و مجدد به جاده رشد و شکوفایی برگرداند. امیدواریم در سال آتی نیز با تدابیری که مسئولان اتخاذ می کنند، با تدبیر مدیران خودروسازی و با همت همیشگی قطعه سازان شاهد رشد و شکوفایی بیشتر صنعت قطعه سازی باشیم.

به گزارش ایسنا، چندی پیش انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان هشدار توقف تولید حداقل دو ماه برای صنعت قطعه سازی و بیکاری ۵۵۰ هزار نفر از آن ها را در صورت محقق نشدن وعده مسوولان در پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان داده بود. با توجه به با زیان ده شدن صنعت خودروسازی کشور، در شرایط کنونی کشور ناشی از تحریم ها و ویروس ناخوانده و … لازم است که در جهت تامین ارز مورد نیاز برای واردات قطعات حساس و موثر در خطوط تولید فرصت را از دست نداده و شاهد تعطیلی خودروسازان در پی تعطیلی صنعت قطعه سازان نباشیم. اینکه بعضا اعلام می‌شود تمام مطالبات ۱۲۰ روزه زنجیره تامین یکی از دو شرکت بزرگ خودروسازی پرداخت شده است، چندان صحت ندارد اما همانطور که اشاره شد مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه سازان کوچک تسویه شده است.

  • منبع خبر : ایسنا