پروژه برقی کردن خط آهن تهران – مشهد متوقف شد
پروژه برقی کردن خط آهن تهران – مشهد متوقف شد
مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه پروژه برقی کردن خط آهن تهران- مشهد به دلیل نبود ضمانتنامه فاینانسر چینی کاملا متوقف شده است از اجرای اولین مورد ماده 12 قانون رفع موانع تولید برای هزار دستگاه واگن خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  سعید رسولی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به پروژه‌های آماده بهره‌برداری ریلی در این هفته اظهار داشت: احداث خط دوم یزدگرد – نظرآباد به طول ۳۷ کیلومتر، احداث خط دوم نظرآباد- شمسی به طول ۵۴ کیلومتر و احداث خط دوم شمسی – میبد- ارژن از پروژه‌های قابل افتتاح است.

وی  از احداث مرکز CBC یزد با اعتبار ۲٫۵ میلیارد تومان خبر داد و گفت: خبر و نصب و راه‌اندازی پارتیلاین تصویری ۴۷ ایستگاه راه‌آهن به ارزش یک میلیون دلار و افتتاح سیستم توزین ایستگاه خواف از پروژه‌های دیگر در این حوزه است.

 مدیرعامل راه‌آهن افزود: در سال جاری احداث ۵۹ کیلومتر خطوط آ‌نتنی در دستور کار است تا ظرفیت بیشتری در انتقال بار از مراکز عمده بار داشته باشیم.

* ورود ۲۱۳ دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی 

وی ادامه داد: در ۵ ماه ابتدایی امسال ۲۱۳ دستگاه انواع واگن باری، مسافری و لوکوموتیو به شبکه ریلی وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد رشد داشت.

 مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: همه لوکوموتیوها هم تولید داخل است و به صورت کامل در داخل بازسازی انجام شده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از واحد تعمیر لوکوموتیو در مشهد گفت: مرکز سوخت‌رسانی پیشرفته لوکوموتیوها در مشهد آماده بهره‌‌برداری است.

* هماهنگی با ورزات صمت برای حمایت از تولید داخل ریلی 

وی بیان کرد: از اردیبهشت‌ ماه امسال کارگروهی با وزارت صمت تشکیل داده‌ایم تا ظرفیت‌های تولید داخل در حوزه ریلی فعال شوند.

رسولی ادامه داد: متناسب با آن نیازها را به تولید داخل سوق می‌دهیم و با همکاری وزارت صمت از واردات تولیدات در داخل تولید می‌شود ممانعت می‌کنیم.

 مدیرعامل راه‌آهن افزود: در این راستا برخی تولیدکنندگان داخلی تولید محصولات را آغاز کردند که در مرحله آزمایش است.

وی با اشاره به حمایت از ساخت بلوک سیلندر لوکوموتیو و تولید چرخ منوبلوک قطار در داخل گفت: از تولید قطعه مرکزی سوزن در داخل حمایت کرده‌ایم.

* آخرین جزئیات ساخت ۹۷۴ دستگاه انواع ناوگان ریلی در داخل 

 مدیرعامل راه‌آهن درباره تبصره ۱۸ گفت: با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ اواخر سال گذشته تفاهم‌نامه بین وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه امضا و مقرر شد ۹۷۴ دستگاه انواع ناوگان باری،‌مسافری، خود کشش و لوکومتیو با استفاده از منابع تبصره ۱۸ در داخل تولید شود.

وی گفت: ابتدای امسال بخش اول تخصیص به ما ابلاغ شد، با دو بانک تفاهم کردیم و ۵۴۰ میلیارد تومان از این رقم در قالب قرارداد عاملیت با بانک ایران و ونزوئلا و بانک صادرات به امضا رسید. با امضای دو بانک دیگر سهم بانک‌ها صددرصد تامین می‌شود، سهم دولت هم در مرحله اول آمده و در مرحله دوم هم بزودی می‌آید و فقط سهم ۲۰ درصدی خریدار می‌ماند که باید تودیع کند.

* اولین مورد از قانون ماده ۱۲ رفع موانع تولید محقق شد

رسولی گفت: درباره ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید امروز حدود ۳۹۰۰ دستگاه واگن در سامانه ماده ۱۲ به ثبت رسید و قرارداد آن امضا شد که هزار دستگاه واگن در مرحله صدور پرداخت است. بنابراین ماده ۱۲ سال ۹۳ در قانون رفع موانع تولید عملیاتی شد و پرداخت وجه آن به سرمایه‌گذاران ریلی آغاز شد.

* هماهنگی با ستاد اربعین برای راه‌اندازی قطارهای ترکیبی اربعین

 مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: هر ساله راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند در اربعین به زائران خدمت‌رسانی کند.

وی با بیان اینکه هنوز سازمان قطارهای اربعین مشخص نیست، گفت: در سفر اخیر به خوزستان از خرمشهر بازدید کردیم با فرماندار خرمشهر گفت‌‌وگو داشتیم و در این باره با طرف عراقی نیز مذاکراتی داشتیم.

* جزئیات آتش‌سوزی واگن‌های فرسوده در ایستگاه رودشور قم 

رسولی درباره آتش‌سوزی واگن‌های فرسوده در ایستگاه رودشور گفت: این محله محل دپوی واگن‌های اسقاط شده است که سپس به کارخانجات ذوب آهن می‌رود و اغلب واگن‌های با عمر بالای ۵۰ سال و از رده خارج هستند.

وی افزود: دیروز به علتی نامعلوم این واگن‌ها دچار حریق می‌شود که از ۶۷ دستگاه واگن ۳۶ دستگاه کامل سوخت و ۳۱ دستگاه نیم سوز شد.

وی با بیان اینکه آتش همان دیروز مهار شد گفت: دلایل وقوع این آتش‌سوزی در دست بررسی است.

* توقف برقی کردن خط آهن تهران- مشهد 

 مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: در خط آهن برقی تهران- مشهد به خاطر عدم صدور ضمانتنامه از سوی فاینانسر چینی پروژه متوقف است و هیچ اقدامی انجام نشده است.

* کاهش ۴٫۹ درصدی تناژ حمل بار در ۵ ماهه امسال 

وی بیان کرد: امسال در ۵ ماهه اول ۴٫۸ درصد رشد در حمل مسافر نسبت به مدت مشابه پارسال داشتیم و در بخش تناژ بار ۴٫۹ درصد کاهش  داشتیم.

وی افزود: همچنین در تن کیلومتر نیز نسبت به مدت مشابه پارسال ۱٫۸ درصد کاهش داشتیم اما در حمل بار نسبت به مدت مشابه پارسال در حوزه نسبت سهم یک دهم درصد افزایش داشتیم و د ر ۵ ماهه امسال سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی مسافر به ۱۲٫۹ درصد رسید.

 مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: دلیل کاهش تناژ در مدت مذکور مسدود بودن یک ماهه محورهای ریلی شمال و جنوب به دلیل سیل، کاهش واردات کانتینر به بندرعباس و کاهش صادرات گوگرد از خانگیران سرخس با رقم ۱۰۱ میلیون تن بوده است.

* آخرین وضعیت سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان

رسولی درباره قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان گفت: مصوب هیات وزیران دو ماه پیش در این باره صادر شده است، مسائل قانونی پروژه حل و فصل شد و مقرر شد سازمان برنامه و وزارت راه به اتفاق در باره این پروژه گزارش تهیه کنند.

وی افزود: زیرسازی در فاصله قم تا اصفهان و همچنین تهران تا قم به صورت محدود انجام شده است.

 مدیرعامل راه‌آهن در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در باره احتمال منتفی شدن اجرای این پروژه گفت: فعلا نمی‌توانم در این باره اظهارنظر کنم.

* آخرین وضعیت خط آهن شلمچه – بصره

 مدیرعامل راه‌آهن درباره راه‌آهن شملچه – بصره گفت: بنیاد در این پروژه تامین کننده مالی و پیمانکار است پروژه تضمین دولت را دارد و اگر به هر دلیلی در پرداخت اقساط مشکلی رخ داد از محل درآمد خط بازپرداخت اقساط انجام می‌شود.

وی گفت: این یک قطعه ۳۳ کیلومتری ریل و ۷۰۰ متر پل است و شرکت ساخت مسئولیت اجرا را برعهده دارد.

* دستیابی به سهم ۳۰ درصدی راه‌آ‌هن در حمل بار سخت است

رسولی با بیان اینکه رسیدن راه آهن سهم ۳۰ درصدی در حمل بار قانون شده است گفت: اینکه تصور کنید در ۵ سال به راحتی از سهم ۱۱ درصد به ۳۰ درصد در حمل بار برسیم خیلی سخت است.

وی گفت: راه آهن برای رسیدن به این سهم ۳۰ درصدی احکامی هم در برنامه ششم داشت مثلا صفر بودن مالیات بر ارزش افزوده خدمات ریلی یا تناسب سرمایه‌گذاری ریلی با مناطق محروم و … که به هر دلیل بخش‌هایی از این احکام اجرا نشده و همین موضوع موجب شده است دستیابی به این هدف در کنار دیگر دلایل سخت شود.

  • منبع خبر : فارس