پیام سالانه رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف به مجلس عالی و مردم ازبکستان
پیام سالانه رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف به مجلس عالی و مردم ازبکستان
شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در 20 دسامبر 2022 پیام سالانه ای را به مجلس عالی و مردم ازبکستان ارائه نمود.

پیام سالانه رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف به مجلس عالی و مردم ازبکستان

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد رئیس جمهور ازبکستان در پیام خود، دستاوردهای سال جاری و اهداف سال آینده را توضیح داد. رئیس جمهور بر موفقیت اقتصاد کشور در سال ۲۰۲۲ تاکید نمود.

وی افزود: در نتیجه اصلاحات گسترده و موثر ، تولید ناخالص داخلی ازبکستان برای اولین بار از ۸۰ میلیارد دلار عبور کرد.

به گفته ایشان، میزان اقتصاد در سال ۲۰۱۸، ۵۲ میلیارد دلار بوده است. بعلاوه، صادرات کشور به ۱۹ میلیارد دلار رسید که در سال ۲۰۱۸ این رقم ۱۴ میلیارد دلار بود. در سال آینده اولویت کشور تامین اجتماعی شهروندان خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید نمود: در سال آینده حقوق بازنشستگان و مزایا را افزایش خواهیم داد و هیچگاه در زمینه تامین اجتماعی دست از تلاش بر نمی داریم و این در اولویت خواهد بود.

همانطور که رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان شد، وزن سیاسی این کشور در عرصه بین المللی در حال افزایش است.

وی افزود: “ازبکستان در حال تبدیل شدن به مرکز سیاست جهانی است و این توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده و نشان دهنده اعتبار بین المللی رو به رشد ازبکستان است.”

جهان روزهای سختی را در زمینه های تغییرات آب و هوایی جهانی، کاهش منابع آب و سایر مشکلات زیست محیطی پشت سر می گذارد که نمی تواند کشور را تحت تأثیر قرار دهد. وضعیت دشواری نیز در سیاست در حال افزایش است از جمله: عدم اعتماد به روابط بین‌الملل و تضادهای روزافزون درگیری‌ها که تهدیدی برای ثبات و توسعه است.

رئیس جمهور افزود: متاسفانه این مشکلات از ما هم نمی گذرد. نمونه ای از این اتفاقات ناگوار، وقایعی بود که در تابستان در قره قلپاقستان رخ داد. با این حال، به لطف خرد مردم چند ملیتی ازبکستان، وضعیت به سرعت به حالت عادی بازگشت.

رئیس جمهور خاطرنشان شد: کشور در حال اصلاح قانون اساسی است که باید تغییرات بزرگی را به همراه داشته باشد و همه شرکت کنندگان در این روند مسئولیت پذیر و فعال هستند.

همچنین افزود: مردم ما منتظر تغییرات بزرگ از اصلاحات قانون اساسی هستند. دویست و بیست هزار پیشنهاد دریافت شده، این موضوع را تایید می کند. گفتگو و مناظره ادامه دارد. همه می بینیم که نمایندگان و احزاب سیاسی در این روند، مسئول و فعال هستند.

اصلاحات مدیریت دولتی در سال آینده انجام خواهد شد. تعداد وزارتخانه ها و ادارات به سرعت از ۶۱ به ۲۸ کاهش می یابد. هر وزیر موظف است رویکردی استراتژیک در حوزه کاری خود داشته باشد و بر تامین منافع مردم کشور تمرکز کند.

رئیس جمهور سال ۲۰۲۳ را سال “مراقبت انسانی و آموزش با کیفیت” اعلام نمود.