پیش‌بینی حجم انبوه سفرهای داخلی در نوروز ۹۸
پیش‌بینی حجم انبوه سفرهای داخلی در نوروز ۹۸
سفرهای داخلی در عید سال ۹۸ طبق پیش بینی فعالان گردشگری بیشتر از سفرهای خارجی رشد می کند به همین علت بسیاری از مسافران از الان برای سفرشان اقدام به برنامه ریزی کرده اند.

به گزارش واحد گردشگری خبرگزاری صبح اقتصاد تنها هشت روز به پایان سال ۹۷ و آغاز تعطیلات ۱۸ روزه عید نوروز سال ۹۸ باقی مانده است. بسیاری از مردم برای داشتن سفری راحت تر از روزها قبل اقدام به برنامه ریزی برای سفرهای عید کرده اند. سفری که معمولاً در هفته اول یا در هفته دوم انجام می‌شود.

برخی از مسافران عید در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران که بهمن ماه برگزار شد، سعی کردند تا مقصد سفرشان را انتخاب کنند. در این نمایشگاه آژانس‌های مسافرتی به تبلیغ تورهای گردشگری پرداختند و هتلداران رزروهای گروهای انجام دادند و بوم گردی‌ها هم خودشان را معرفی کردند تا مسافران بیشتری از این نمایشگاه جذب کنند. هر کسی که به نمایشگاه رفت، سعی کرد برنامه سفرش را با بازدید از غرفه‌های هر استان ببندد.

مسافرانی که دو ماه پیش برنامه ریزی کردند

برخی از مسافران عید از غرفه‌های استانی نقشه و بروشور گردشگری گرفتند و سوالاتشان را درباره مقصد سفرشان پرسیدند برخی دیگر اما چند مقصد را انتخاب کردند تا بتوانند برای یکی از آنها برنامه ریزی کنند. کم بودند افرادی که درهمین نمایشگاه هتلشان را رزرو کردند و بلیت هواپیمایشان را هم خریدند و یا از بلیت‌های قطار و تخفیف نمایشگاهی استفاده کردند و همان جا برنامه سفرشان را ریختند حتی خرید صنایع دستی شأن را هم انجام دادند.

نمایشگاه بعدی که نزدیک به عید برپا شد، نمایشگاه ملی صنایع دستی بود. در این برنامه هنرمندان صنایع دستی کشور جمع شدند تا به مردم تهران هنرشان را نشان دهند و آنها را برای خرید عیدی از نوع صنایع دستی ترغیب کنند در واقع هدف این نمایشگاه هم همین بود که مردم صنایع دستی سوغات، هدیه و یا عیدی بدهند. برخی از استان‌ها هم در این نمایشگاه سعی کردند تا با حمایت از هنرمندانشان، محصولات را ارزان‌تر از استان به مردم و تهرانی‌ها بفروشند.

سایت‌های ناقص با اطلاعات اشتباه

سایت‌های زیادی هم این روزها سر از فضای مجازی در آورده اند تا بتوانند از محل سفرهای انبوه ایرانی‌ها در ایام تعطیلات خودشان را نشان دهند. خانه مسافرها یکی از انواع مراکز اقامتی است که سازمان میراث فرهنگی به برخی از آنها مجوز داده تا بتوانند در ایام سفر، مسافر بگیرند. سازمان میراث فرهنگی سایت رزرو خانه مسافرها را در اختیار مسافران قرار داده است که البته خالی از اشکال نیست. این سایت پس از جستجوی یک خانه مسافر، کاربر را وارد سایت دیگری می‌کند هر چند اطلاعات آن ناقص و غیر واقعی است. سیستم رزرو این خانه‌ها درست عمل نمی‌کند. پشتیبانی ندارند و نرخ‌های درج شده در آنها متعلق بهزمانهای گذشته است.

بوم گردی‌ها هم اگرچه سایت دارند اما هنوز به روز نیست و نمی‌توان همه بوم گردی‌ها، هتل‌ها و یا خانه مسافرها را در یک سایت دید و از قیمتشان مطمئن بود. رئیس جامعه هتلداران هم قول داده بود تا سایت جامعه بتواند فهرستی از همه هتل‌ها را آماده کند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

قولی که برای عدم افزایش نرخ هتل‌ها دادند

جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور همچنین در مصاحبه‌ها و برنامه‌های مختلفی به مردم قول داده است که هتلداران در ایام نوروز هیچ افزایش نرخی نداشته باشند او اخیراً هم گفته است براساس تصمیم هیئت مدیره جامعه هتلداران، هتل‌های سراسر کشور در ایام نوروز افزایش نرخ نخواهند داشت و حتی ممکن است برای جذب گردشگر تا ۶۰ درصد تخفیف برای ارائه خدمات اعمال کنند، اما در ایام نوروز به دلیل رونق در عرضه و تقاضا هتلداران بدون اعمال تخفیف و البته با نرخ مصوب خدمات رسانی می‌کنند، که همین موضوع شاید به شکلی تداعی شود که هتل‌ها افزایش قیمت داشته اند در حالی که واقعیت افزایش قیمت نیست بلکه هتل‌ها تخفیف‌ها را از نرخ مصوب برداشته اند.

حجم استفاده مردم از هتل‌ها برای اقامت امسال بیشتر خواهد شد این پیش بینی هتلداران برای نوروز ۹۸ است. حتی حمزه زاده گفته که «برخی از هتل‌ها قبل از ایام نوروز رزرو شدهاند» این خبر را رئیس جامعه هتلداران داده و به خبرنگار مهر داده و گفته است که در برخی مقاصد سفر از جمله اصفهان، شیراز و کیش از مدتها قبل از نوروز رزرو مراکز اقامتی با استقبال مسافران همراه بوده است. پیش بینی می‌کنیم که عید امسال نسبت به سال گذشته با افزایش درصد اشغال هتل‌ها رو به رو شویم.

هتلداران قید سود نوروزی را می‌زنند؟

با وجود آنکه رئیس جامعه هتلداران تاکید دارد که امسال افزایش نرخی در هتل‌ها وجود ندارد اما هتل‌ها در کمتر استانی ممکن است قید سفرهای انبوه مسافران را در ایام نوروز بزنند و از این فرصت برای افزایش نرخ و جبران نبود مسافر در ایام دیگر سال استفاده نکنند. با این وجود اما همچنان رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در تکمیل صحبت‌های رئیس جامعه هتلداران ایران بارها گفته که هتل‌ها افزایش نرخ ندارند. این تاکید از آنجا ناشی می‌شود که چون هتل‌ها معمولاً در مهر ماه افزایش نرخ دارند، این بخش نامه به آنها در ایام عید داده نمی‌شود. اما از آنجا که نظارت دقیقی روی این موضوع نیست. برخی هتل‌ها به خصوص در استان‌ها درصدد هستند تا از این ایام برای جبران کمبود مسافر در طول سال بهره ببرند.

دراین میان اما تا به حال گفته نشده که هیچ بوم گردی و یا خانه مسافری افزایش نرخ ندارد به همین دلیل است که وقتی در سایت‌های این مراکز اقامتی رزروی انجام می‌شود، این مراکز، تقویم قیمتی دارند که براساس آن، در روزهای عید نوروز نرخی حتی دو برابر قیمت را از مسافر اعلام کرده اند.

درخواست از شرکت‌های هواپیمایی برای عدم افزایش نرخ

رئیس سازمان میراث فرهنگی از وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری نیز چند روز پیش خواست تا افزایش نرخی در بلیت‌های هواپیمایی نداشته باشند. اما مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به خبرنگار مهر گفت: با هماهنگی ایرلاین‌ها، حداقل و حداکثر قیمت بلیت هواپیمای سفرهای نوروزی برمبنای نرخ‌های آذرماه بوده و فروش بالاتر از آن، تخلف است. او همچنین گفت: از آنجایی که در تعطیلات نوروز معمولاً هواپیماها یک سر خالی تردد می‌کنند و بلیت برگشت معمولاً با کف قیمت فروخته می‌شود، لذا شرکت‌های هواپیمایی یک دامنه قیمتی شامل کف و سقف قیمت برای سفرهای نوروزی تعیین کرده‌اند.

با این وجود اما طبق هر سال شرکت‌های هواپیمایی برای روزهای عید نرخی حتی در برخی از موارد خارج از تصور برای بلیت هواپیما تعیین می‌کنند و مسافر نیز مجبور به خرید آنها می‌شود. چون خیلی از مسیرهای اتوبوس و یا قطار رزرو شده اند و از همین حالا مدیران شرکت‌های اتوبوس رانی و یا قطار اعلام کرده اند که رزروهای نوروزی شأن تمام شده است.

قطار تهران رشت مسافران نوروزی را به شمال می‌برد

اما خبر خوبی که در حوزه گردشگری استان گیلان وجود داشت، افتتاح خط ریلی تهران به رشت بود که برای ایام نوروز تعداد واگن‌های آن افزایش پیدا می‌کند و مسافران می‌توانند با هزینه‌ای حدود ۳۰ هزار تومان از شلوغی جاده‌های منتهی به شمال کشور خلاص شوند اگر بتوانند از الان برای رزرو بلیت این قطار اقدام کنند.

در تمام مقاصد گردشگری، جاذبه‌های تاریخی هم برای حضور گردشگران نوروزی آماده می‌شوند. مدیران موزه‌های کشور سعی دارند تا جایی که امکان دارد، خود را برای ایام عید آماده کنند. در تهران، کاخ احمد شاهی در مجموعه نیاوران، موزه رضا عباسی، موزه نقاشی پشت شیشه و… قرار است تا عید عملیات مرمتی شأن را به پایان برسانند و خود را برای حضور انبوه مسافرانی که به تهران می آیند آماده کنند.

از سوی دیگر پایگاه‌های میراث فرهنگی نیز در این روزها خود را آماده حضور گردشگران از شهرهای مختلف کرده اند. در این باره فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث فرهنگی و جهانی سازمان میراث فرهنگی، از برگزاری مراسم پاکسازی پایگاه‌ها به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۹۸ خبر داد و گفت: روز جمعه ۲۴ اسفند به نام روز پاکسازی مشترک در پایگاه‌های میراث فرهنگی و جهانی نام گذاری شده است و مدیران پایگاه‌ها با هدف ترغیب جامعه محلی، انجمن‌های مردم نهاد، سمن‌های بخش خصوصی و با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی در استان‌ها و فرمانداری‌ها، نسبت به پاکسازی پایگاه‌ها اقدام خواهند کرد.

کاهش سفرهای خارجی و افزایش سفرهای داخلی

هر یک از دستگاه‌های دولتی مرتبط با حوزه سفر در این روزها اقداماتی که در عید نوروز انجام خواهد داد را بازگو می‌کند. ستاد تسهیلات سفر قرار است روز سه شنبه گزارشی از فعالیت‌های خود در ایام نوروز و بازدیدهای انجام گرفته قبل از شروع تعطیلات را ارائه کند. ستاد گردشگری شهرداری نیز امروز در نشستی برنامه‌های خود را تشریح خواهد کرد. این برنامه ریزی ها درحالی انجام می‌گیرد که همچنان متولیان سفر در ایران از مردم می‌خواهند که سفر به شهرهای کمتر شناخته شده را در اولویت قرار دهند. مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز پیشنهاد کرده است که مردم به خوزستان بروند و از جاذبه‌هایش دیدن کنند. این پیشنهادها در راستای توزیع سفر در همه استان‌های کشور است شاید از این طریق تنها سفر به جاده‌های شمالی ختم نشود.

البته که پیش بینی همین مسئولان نیز بر این است که سفرهای داخلی بیشتر از سفرهای خارجی رشد داشته باشد چرا که عوارض خروج از کشور برای افرادی که می‌خواهند در سال جدید سفر کنند چه در مرزهای زمینی و چه در مرزهای هوایی برای بار اول در سال ۹۸ همان ۲۲۰ هزار تومان است و به آنها نیز ارز مسافرتی اگر هم تعلق بگیرد نرخش در حال حاضر برابر با نرخ ارز آزاد است. همچنین قیمت بلیت هواپیماها نیز به حدی گران شده که خیلی از مسافران خارجی را از سفر به خارج از کشور آن هم در ایام پیک سال منصرف می‌کند.

  • منبع خبر : مهر