چای خارجی مشمول قیمت‌گذاری نیست اما بازار رها نشود
چای خارجی مشمول قیمت‌گذاری نیست اما بازار رها نشود
رییس سازمان چای کشور حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات چای خارجی در راستای تقویت تولید داخلی را، یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول وارداتی دانست و گفت: البته دستگاه‌های نظارتی باید با گران‌فروشی چای خارجی برخورد کنند چرا که نرخ چای وارداتی مشخص است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد اردیبهشت ماه امسال ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی واردات چای به همراه برخی دیگر از محصولات کشاورزی همچون حبوبات و کره حذف شد و همین مسئله سبب شد تا قیمت چای خارجی تا بیش از دو برابر گذشته افزایش یابد و به کیلویی حدود ۷۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان در انواع مختلف برسد.

در این رابطه حبیب جهانساز – رییس سازمان چای کشور –  گفت: در اواسط اردیبهشت ماه نرخ ارز برای چای وارداتی از دلار ۴۲۰۰ تومانی دولتی به نرخ ارز نیمایی تغییر کرد که البته به همین دلیل قیمت چای خارجی نیز افزایش یافت اما این سیاست‌گذاری، در راستای حمایت از چایکاران داخلی و تقویت تولید داخلی بود، ضمن اینکه جلوگیری از واردات چای بی‌کیفیت خارجی از جمله اهداف بود.

وی افزود: البته در این میان نکته مهم این است که دستگاه‌های نظارتی باید بر فروش و قیمت چای خارجی نظارت کنند چرا که هم‌اکنون قیمت‌های بالایی هم در بازار وجود دارد و ناظران و متولیان امر می‌توانند با محاسبه قیمت سه تا نهایتا چهار دلاری هر کیلوگرم چای خارجی وارداتی باکیفیت بالا و سود منطقی، قیمت درستی برای عرضه چای خارجی در نظر بگیرند.

رییس سازمان چای کشور ادامه داد: اگرچه چای مشمول قیمت‌گذاری نیست اما نباید مشمول رهاسازی هم بشود و باید با گران‌فروشان و سودجویان در این زمینه برخورد کرد تا نتوانند بازار این کالای اساسی مورد نیاز مردم را با مشکل مواجه کنند.

در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر کیلوگرم چای خارجی با کیفیت بالا هم‌اکنون در بازار مولوی و بورس چای تهران از حدود ۷۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا