چرا به صادرکنندگان اعتماد ندارید؟
چرا به صادرکنندگان اعتماد ندارید؟
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است با وجود تمام محدودیت ها صادرکنندگان ایرانی توانسته اند بخش مهمی از نیاز ارزی کشور را تامین کنند اما هنوز در میان سیاستگذاران به آنها اعتماد نمی شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد محمد لاهوتی امروز در مراسم معرفی صادر کنندگان برتر استان تهران گفت: با وجود فضای مه آلودی که در اقتصاد ایران به وجود آمده صادر کنندگان در خط مقدم اقتصادی حاضر بودند و توانستند حدود ۷۰ درصد از نیاز کشور به ارز برای واردات کالاهای ضروری را فراهم کنند.”چرا به صادرکنندگان اعتماد ندارید؟گ

وی ادامه داد: هنوز در میان تصمیم گیران اقتصادی به صادر کنندگان نگاه مثبتی وجود ندارد و آنها تحت تاثیر این محدودیت ها قرار دارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در حدود سه سال گذشته بخش مهمی از تمرکز و دغدغه صادر کنندگان به رفع تعهد ارزی معطوف شده است، تشریح کرد: صادر کنندگان خود به این موضوع واقف هستند که ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد و در تمام این سال ها با وجود تحریم و محدودیت های بانکی تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفتند اما در چنین شرایطی وقتی صادر کنندگان توقع دارند که دولت به آنها اعتماد کرده و شرایط شان را تسهیل کند در عمل با بی اعتمادی مواجه می شود.

وی ادامه داد: با وجود آنکه بیش از ۱۰۰ روز از ابلاغ دستورالعمل ارزی دولت گذشته متاسفانه هنوز در حوزه هایی مانند معافیت مالیاتی برخی مسائل از سال  ۱۳۹۷ تا کنون بلاتکلیف مانده اند که این موضوع کار را برای رشد صادرات دشوار می کند.

لاهوتی با بیان اینکه اگر به صادرکنندگان واقعی اعتماد شود تامین ارز مورد نیاز برای واردات و عبور از وابستگی به نفت ممکن خواهد شد بیان کرد: تا زمانی که این سیاست  ها تسهیل نشود مشکلات ادامه خواهد داشت. همانطور که ما دیدیم در مراسم امروز تعداد صادرکنندگانی که برای بررسی عملکردشان نامزد شدند کاهش یافته و این نشان می دهد که ما در این مسیر نتوانسته ایم محدودیت های موجود را کاهش دهیم.

در پایان این مراسم از میان ۵۵ صادر کننده درخواست کننده حضور در این رقابت ۳۷ پرونده مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۱۴ صادر کننده برتر تهرانی معرفی و از آنها تقدیر شد.

  • منبع خبر : ایسنا