چرا تولید نفت از نا رفت؟
چرا تولید نفت از نا رفت؟
اخباری که از اقصی نقاط جهان در خصوص تولید نفت خام در رسانه ها جولان می یابند حاکی از آنند که نفت که روزی صنعت اولیه و تامین کننده انرژی در جهان بود به پیسی افتاده و از نا رفته است.

چرا تولید نفت از نا رفت؟

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد  اخباری که از اقصی نقاط جهان در خصوص تولید نفت خام در رسانه ها جولان می یابند حاکی از آنند که نفت که روزی صنعت اولیه و تامین کننده انرژی در جهان بود به پیسی افتاده و از نا رفته است.

بر همین اساس و من باب مثال  شرکت کانتینانتال ریسورسز بعنوان یکی از شرکتهای معتبر حفاری نفتی آمریکایی که مرکز آن در اوکلاهماسیتی و با تعداد بیش از ۱۱۰۰ نفر نیروی متخصص انسانی در بورس نیویورک قرار داشته در حال ورشکستگی است و با تاثیرات مستقیم کرونا ویروس بر بازارهای نفت مجبور به مسدود کردن چاه های نفت خود در داکوتای شمال در آمریکا شد تا استخراج رقمی در حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز را که در حدود ۲۵ درصد فعالیت این شرکت را تشکیل میداد، بدلیل عدم وجود مشتری نفت متوقف کند.

در مثالی مشابه شرکت سعودی تبار آرامکو کاهش تولید نفت خود را از ۱۲ میلیون بشکه در روز تا سطح  ۸.۵ میلیون بشکه در روز تقلیل داده است.

در مثالی دیگر کویت هم اعلام کرد که کاهش عرضه به بازارهای بین المللی را آغاز کرده است و منتظر شروع رسمی توافق اوپک پلاس نمانده است. این کشور که چهارمین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، نخستین تولیدکننده نفت منطقه خاورمیانه بود که اعلام کرد تولیدش را زودتر از برنامه کاهش خواهد داد. تحت توافق گروه اوپک پلاس، اعضای این گروه با هدف محدود کردن اشباع عرضه در برابر تقاضای ضعیف بحران شــیوع کرونا، قرار است از ماه مه تولیدشان را ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. در جمهوری آذربایجان، پروژه چراغ گونشلی که توسط شرکت BP اداره می شود باید تولیدش را از ماه مه به میزان چشمگیری کاهش دهد. غولهای نفتی که در آذربایجان و قزاقستان فعالیت داشتند سابق بر این از محدودیتهای تولید وضع شـده توسط دولت این کشورها معاف بودند اما ابعاد بحران نفت که ناشی از شـیوع ویروس کرونا است، کاهش تولید بدون مشارکت شرکت BP و شرکایش را غیرممکن کرده است.

در خارج از گروه اوپک پلاس هم شرکتهای نفتی کانادا با ادامه کاهش قیمتها، تعطیلی تولید پروژه های ماسه نفتی را آغاز کرده اند.

قیمت وسترن کاناداین سلکت که شاخص قیمت نفت سنگین کانادا است، در ۱۰ روز گذشته پایین ۱۰ دلا ر در هر بشکه بود و روز جمعه گذشته ۵ اردیبهشت به منفی صفر رسید.

اینکه چرا صنعت نفت در لبه تیغ ورشکستگی و در شرف تعطیلی واقع شده است به اصل ویروس کرونا باز نمیگردد. ویروس کرونا در ساختار عرضه و تقاضای جهان معضلی را موجب شده که دغدغه اول مردم جهان را از انرژی به خوراک و حبس خانگی هدایت کند.

اگرچه اروپا تمام تدابیر خود را بکار بسته تا با ارائه آمار غیر واقعی از شیوع و مرگ و میر کرونا قیمت نفت برنت را به مرتبتی نزدیک به قیمت ۵۰ دلار گذشته برساند لاکن این مهم هم تداوم نخواهد داشت و هم شامل بازار نفت خلیج فارس و آمریکا نخواهد بود.

چراکه  فعالیتهای حفاری چاههای نفت شیل در آمریکا با کاهش قابل ملاحظه در این ماه ها روبرو شده که البته این افت فعالیت همچنان ادامه دارد، تقریبا همه رسانه ها به نقل از کارشناسان بازار نفت بر این باورند که با تداوم روند کاهش شدید قیمت نفت برای دهمین هفته متوالی، صنعت نفت گران شیل در آمریکا در معرض ورشکستگی قرار گرفته است.

در این میان اتفاق نادر هفته گذشته در خصوص منفی شدن قیمت نفت، پیچ شیل  برچاه های نفت را محکمتر کرده و امیدواریها برای ادامه تولید نفت نامتعارف (شیل) با سرعت بالا را کاهش داده است.

گزارشهای بیکرهیوز حاکی از افت بیش از ۵۰ درصدی فعالیتهای حفاری چاههای نفت شیل در آمریکا برای ماه ژانویه است. گفتنی است با تشدید نگرانی ها از آینده قیمت نفت، حفاری چاههای نفت نامتعارف از روزهای اوج خود در سال ۲۰۱۹ فاصله زیادی گرفته تا جایی که تعداد چاه های حفاری شده در آمریکا به۳۷۴ حلقه رسیده که کمترین رقم در پنج سال اخیر است.

از سوی دیگر افت سنگین تولید نفت در ایالات متحده سبب شده با وجود خصوصی بودن صنعت نفت این کشور، اخیرا مقامات دولتی آمریکا از جمله وزیر انرژی این کشور حمایت های مالی وسیعی از این صنعت  بعمل آورند. پیش بینی ها در ماه های آتی از این قرار است که با چنین شرایطی اقتصاد آمریکا تا حدود ۴۰ درصد افت داشته باشد و بیکاری در امریکا را به رقم ۳۰ میلیون نفر برساند و این درست در حالی است که تحریم فروش نفت خام ایران از چند ماه قبل فضا را برای پذیرش اقتصاد بدون فروش نفت خام آماده کرده و ایران از این رکود جهانی آسیب جدی نخواهد دید. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد