چرا دولت همشو داد به مردم؟
چرا دولت همشو داد به مردم؟
قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت را مخیر کرده بود که از سهم افزایش نرخ فروش بنزین بصورت آزاد تا میزان ۲۰ درصد از درامد را برای جبران کسری بودجه سال ۹۸ استفاده کند.

چرا دولت همشو داد به مردم؟

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد  قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت را مخیر کرده بود که از سهم افزایش نرخ فروش بنزین بصورت آزاد تا میزان ۲۰ درصد از درامد را برای جبران کسری بودجه سال ۹۸ استفاده کند.

همین قانون پیش بینی کرده بود که افزایش نرخ بنزین ضرورت است و این ضرورت باید از محل درآمد های فروش فرآورده اهداف مهمی را در بودجه تعدیل و ارقامی از کسری پرداخت های دولت را جبران کند اما در یک اضطراب هیجانی بعد ابلاغ نظر دولت که علی لاریجانی هم همپای دولت بدون نظر مجلس در شورای هماهنگی سران سه قوه، آمده بود، نه تنها دردی از کسر بودجه دولت را حل نکرد بلکه تحمیل افزایش نرخ بنزین بار هزینه های دولت را نیز افزایش داد و معلوم شد «از قضا سرکنگبین صفرا فزود» و کسری بودجه باید از محل دیگری استقراض یافته و احتمالا دولت برای این کسری مجبور خواهد شد به بازار صکوک مراجعه کند؛ کاری که از ابتدا برای تامین کسری بودجه باید بدان مبادرت می نمود.

اما سئوال مقدر اینجاست که چرا دولت ناگهان تصمیم گرفت قیمت بنزین ۳۰۰ درصد افزایش یابد؟ چرا دولت یک شبه آن را ابلاغ کرد و کشور را مجبور به اجرای آن نمود؟ و چرا با واکنش مردم در بیش از ۲۰۰ شهر کشور مجبور شد همه این عدد درامدی را به جیب مردم بریزد؟ وقتی به ابعاد این حرکت نگاه دقیق بیاندازیم به دو عامل کلان تورم زا بر میخوریم.

یکی اینکه هزینه اداره زندگی مردم را افزایش داده و دوم اینکه این حجم از نقدینگی بدون پشتوانه تولید به بازار تزریق میشود که هر دو عوامل بسیار مهمی برای افزودن به هزینه ها برای جیب مردم است.

جامعه هدفی که هزینه ۳۰۰۰ تومانی را پرداخت خواهند کرد درآمدش را از جیب همه مردم خواهد گرفت و صد البته این درآمد قدر و حجم بسیار بزرگتری از قدر و حجم اصل درآمد بنزین خواهد داشت و خطرناکتر اینکه این رقم کلان مستقیم به حساب ۶۰ میلیون نفر که به اعتبار جایگاه دهگی ایشان عطش خرید در ایشان متبلور است.

طبعا کل این رقم به سرعت وارد چرخه گردش پول خواهد شد و با چنین اتفاقی همه شعارهای دولتی مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمتها کلام پوچی بیش نخواهد بود.

چرا که فرمول علمی اقتصاد میگوید جابجایی پول از سبد کند گردش به سبد تند گردش آن تورم زاست.

جامعه ای که در دوره ای طولانی دستش از خرید گوشت و میوه و مایحتاج ضروری زندگی کوتاه بوده بی درنگ این حجم از پول را راهی بازار خواهد نمود و فاجعه سیر قهقرایی تصمیمات غلط دولت را تشدید خواهد نمود.

اینکه چرا دولت مجبور شد همه این وجوه را برای پرداخت به ۶۰ میلیون نفر تعهد کند خود از دسپاچگی بود که  با نوعی از تصمیمات هیجانی به این نتیجه رسید که شاید با دادن این باج بتواند ظاهرا و اقناعا برای جریان مقاومت در کشور جلوی خیزش همگانی اعتراضات را گرفته و به نوعی رفتار غلط خود را توجیه نماید.

چرا میگویم باج؟ برای اینکه در طول ۶ سال دولت همیشه ادعا کرده بود واریز وجه نقد به حساب مردم گداپروری است و وزیر اقتصادش برای پرداخت یارانه کلمه عزا را بکار برده بود که دولت در این مرحله هم متاسفانه هم چوب را نوش جان فرمود و هم پیاز را که اگر رهبر معظم انقلاب به داد دولت نرسیده بود امروز با یک دولت مستعفی و فرار برخی از عوامل آن به خارج روبرو بودیم.

اقدامات غیر کارشناسانه و به زعم برخی انتقام جویانه و به زعم برخی دیگر مغرضانه بازی برده در امنیت را که ایران در میان کشورهای کل منطقه داعی اقتدارش را غرور آفرین و غیرتمندانه به گوش جهانیان خصوصا استکبار غرب میخواند را به شرایط دفاعی نامتوازنی کشانید که معلوم نیست تا چه زمانی دست برنده را تقدیم دشمن کرده باشد؟ دولت تدبیر به تبع اقدامات خودخواهانه و نسنجیده به بی تدبیر ترین دولت چهل و یک سال گذشته تبدیل شد.

علی الظاهر این دولت در هر امری این تخصص را یافته که هم چوب را نوش جان کند و هم پیاز را. به هنرنمایی دولت در پیشبرد و هزینه های سیاسی برجام و نتایج حاصله از آن نگاه کنید! به دیپلماسی استقبال از آبه شینزو نخست وزیر ژاپن نگاه کنید! به نگاه نامناسب دولت در برخورد با فساد نگاه کنید! به رفتار دولت در برخورد با سهام عدالت نگاه کنید! به اقدامات دولت در برخورد با حقوقهای نجومی نظری بیفکنید! به نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی دقت کنید! به تغییرات فاجعه بار در نرخ ارز توجه کنید! به تغییرات خانمانسوز در تغییر پایه پولی و رشد نقدینگی نگاه بیاندازید! واقعا دولت روحانی اعم از دولت یازدهم و حتی دولت دوازدهم چه نقطه سفیدی در کار نامه تدبیر و امید خود به جای گذاشته که بتوان نام دولت بر او نهاد؟ دولت اساسا نماد تبلور تصمیم سه جانبه جمهور است.

انتخاب رئیس جمهور سپس انتخاب کابینه توسط رئیس جمهور و رای اعتماد نمایندگان منتخب جمهور به کابینه پس میتوان گفت اقدامات ناموفق دولت در استیفای حقوق جمهور نوعی پشت پا به رای جمهور بوده است.

ولو اینکه از روی ناچاری درآمد بنزین را همه اش را هم به جیب جمهور بریزد! والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان